• Anonym (Skyldig?)

Jobb lägger sig i privatliv

Hej! Behöver både ventilera lite och höra era tankar om detta...

Vi är några kollegor som brukar umgås på fritiden, oftast blir det att vi går ut och festar eller liknande. Vi är alla i ungefär samma ålder. För någon månad sedan var vi ute som vanligt och hade skoj, detta var planerat sedan ett par veckor tillbaka så att alla skulle kunna följa med. Efteråt får vi reda på av kollegor att vår närmaste chef hade tagit upp detta och att det absolut inte är okej. Chefen hade sagt att det finns en facebook-grupp dit bara vissa är inbjudna (vi i kompisgänget har en gruppchatt på messenger) och att den måste stängas ner. Ska vi gå ut fler gånger måste vi meddela alla på arbetsplatsen före ifall någon mer vill följa med, annars är det mobbning.

Jag fattar inte. Jag frågade chefen vad detta kommer ifrån och enligt honom så hade någon i vårt kompisgäng sagt att de skulle på afterwork, vilket det ju inte var. Det var ju en privat fest för oss kompisar? Det är i alla fall inte okej enligt chefen.

Men alltså. Har chefen med detta att göra? Det var ju ingen afterwork utan vi var några kompisar som träffades hemma hos mig, drack och sen gick ut och dansade? Det var ingen hemlighet att vi skulle gå ut, vi kollade runt lite om fler var intresserade men ingen ville. Alla vet att de är välkomna att följa med om de vill.

Känner mig jäkligt irriterad men också skyldig över detta. Har chefen rätt? Får vi inte träffas privat utan att bjuda in hela företaget?

• Svar på tråden Jobb lägger sig i privatliv
  • Ms H

Hur många är ni i ert gäng (som hade ?aw?) och hur många jobbar på ert jobb/avdelning? Har chefen glömt att han/hon blev tillfrågad om att följa med?

• Anonym (Skyldig?)

Vi var fem personer som var ute, på avdelningen är vi ca 50-60 personer, stort företag. Chefen brukar brukar aldrig vara med på fester eller afterworks och har aldrig sagt något tidigare.

• Anonym (ds)

Så be chefen att dra åt h....?

• Chattisen

Äsh skitsnack ni gör väl vad ni vill på fritiden, snacka mindre på jobbet bara, sticker säkert i någon kollegas ögon.

• fornminne

Nej, chefen har ingen rätt att göra så. Fortsätt träffas och strunta i vad andra säger. Säg ifrån eller prata med facket om ni får problem.

• Anonym (Inte ett dugg)

Chefen har inte ett skit med det att göra.

Ni får göra vad ni vill på er fritid och ha vilka grupper ni vill (så länge det inte skadar arbetet och allt det där men detta verkar ju inte ha med jobbet att göra alls).

Du behöver inte känna dig skyldig alls. Be chefen backa eller prata med facket.

• Anonym (Nej)

Låter som min förra chef som på allvar trodde att hon kunde bestämma att vi anställda inte skulle ha privata relationer med varandra. Alltså inte vänner kära äta middag mm mm mm. Hon har inte ett skit med det att göra och det har inte er chef heller.

• hammarhajen

Sånt kan ju vara väldigt känsligt. 
    Naturligtvis kan man umgås privat, men det kan också lätt bli knepigt om man inte sköter det med eftertanke. 

Bjud in alla och prata helt öppet - inte i trådar som inte alla är med i. De som inte vill komma kommer inte, men det är snyggare. Eller skicka ut ett mail till alla där ni informerar om att "på fredag går vi ut, på onsdag efter jobbet skapas en tråd för de som vill hänga på!"

Sedan behöver man inte lägga ut bilder på sociala medier eller prata så mycket på jobbet sedan, Var lite diskret, så blir det bäst. 

Det finns ocksp situationer som kan liknas vid mobbning, t.ex:

-Om alla fem sitter i samma rum som en till, som inte bjuds med

-Om alla i gänget är, säg 25-30, och alla andra på företaget tjugo år äldre förutom två till som inte bjuds med

- Om man är sju i ett arbetslag/på en avdelning/som avgränsad grupp kollegor och några få inte bjuds.

• sextiotalist
    hammarhajen skrev 2019-02-02 06:39:10 följande:

Sånt kan ju vara väldigt känsligt. 

Naturligtvis kan man umgås privat, men det kan också lätt bli knepigt om man inte sköter det med eftertanke. 

Bjud in alla och prata helt öppet - inte i trådar som inte alla är med i. De som inte vill komma kommer inte, men det är snyggare. Eller skicka ut ett mail till alla där ni informerar om att "på fredag går vi ut, på onsdag efter jobbet skapas en tråd för de som vill hänga på!"

Sedan behöver man inte lägga ut bilder på sociala medier eller prata så mycket på jobbet sedan, Var lite diskret, så blir det bäst. 

Det finns ocksp situationer som kan liknas vid mobbning, t.ex:

-Om alla fem sitter i samma rum som en till, som inte bjuds med

-Om alla i gänget är, säg 25-30, och alla andra på företaget tjugo år äldre förutom två till som inte bjuds med

- Om man är sju i ett arbetslag/på en avdelning/som avgränsad grupp kollegor och några få inte bjuds.

Men snälla nån, det är inte en skolklass, dessutom rörde det sig om 5-6 stycken av 60.

På mitt jobb finns det flera grupperingar bland de yngre, några av dessa har jag på min Facebook. De är ute och reser ihop, går ut tillsammans, äter lunch ihop. De sks inte behöva släpa med sig hela gänget.
  • sextiotalist

Din chef är hel ute och cyklar. Inget konstigt alls, sådant är vanligt på många arbetsplatser

Svar på tråden Jobb lägger sig i privatliv