Jobb lägger sig i privatliv
Hej! Behöver både ventilera lite och höra era tankar om detta...
Vi är några kollegor som brukar umgås på fritiden, oftast blir det att vi går ut och festar eller liknande. Vi är alla i ungefär samma ålder. För någon månad sedan var vi ute som vanligt och hade skoj, detta var planerat sedan ett par veckor tillbaka så att alla skulle kunna följa med. Efteråt får vi reda på av kollegor att vår närmaste chef hade tagit upp detta och att det absolut inte är okej. Chefen hade sagt att det finns en facebook-grupp dit bara vissa är inbjudna (vi i kompisgänget har en gruppchatt på messenger) och att den måste stängas ner. Ska vi gå ut fler gånger måste vi meddela alla på arbetsplatsen före ifall någon mer vill följa med, annars är det mobbning.
Jag fattar inte. Jag frågade chefen vad detta kommer ifrån och enligt honom så hade någon i vårt kompisgäng sagt att de skulle på afterwork, vilket det ju inte var. Det var ju en privat fest för oss kompisar? Det är i alla fall inte okej enligt chefen.
Men alltså. Har chefen med detta att göra? Det var ju ingen afterwork utan vi var några kompisar som träffades hemma hos mig, drack och sen gick ut och dansade? Det var ingen hemlighet att vi skulle gå ut, vi kollade runt lite om fler var intresserade men ingen ville. Alla vet att de är välkomna att följa med om de vill.
Känner mig jäkligt irriterad men också skyldig över detta. Har chefen rätt? Får vi inte träffas privat utan att bjuda in hela företaget?