• Anonym (binger)

    Hetsätning, behöver hjälp med att komma på knapriga saker

    Jag kämpar med min hetsätning och håller på att planera matlistor. Jag klarar att äta ganska nyttigt/hålla mig från att hetsäta om maten är tillfredsställande gällande smak och konsistens.

    Mitt problem är att jag alltid måste ha något knaprigt i mina sallader mm så jag behöver er hjälp. Konsistensen jag är ute efter är den liknande krutonger. Alltså riktigt crunchy. Krutonger är ju inte så nyttigt så det vill jag inte äta för mycket av. De flesta nötter och frön är lite för mjuka i konsistensen så dom ger inte riktigt samma effekt som krutonger (även om jag äter mycket nötter och frön ändå). Knaperstekt bacon vill jag inte äta för ofta. 

    Snälla hjälp mig komma på fler saker! Det ska funka att ha i matiga sallader och på typ ugnsbakade rotfrukter. Rostade kikärtor har jag hört talas om och ska prova, samt granatäppelkärnor. Är det svårt att skala ett granatäpple? 

    Även nyttiga kalla såser med mycket smak vill jag ha förslag på! Avokado använder jag mycket redan. Snälla hjälp! 

  • Svar på tråden Hetsätning, behöver hjälp med att komma på knapriga saker
  • Anonym (??)

    Rädisor
    Äppelbitar
    Små morotsbitar

    Vet tyvärr inga nyttiga såser

  • Pope Joan II

    Granatäpplet skär du upp för enklast hantering. Antingen helt igenom, med viss risk för att få kladdiga kärnor eller lätt runt om så att du kan bryta upp den med alla kärnorna intakta. 

  • scanmia

    knäckebröd i bitar
    tacoskal i bitar
    krossade okokta ramennudlar
    skorpor?
    chips av parmaskinka som du torkar i ugnen
    grönkålschips (nästan knaprigt)

  • Aniiee
    Är det svårt att skala ett granatäpple? 

    Granatäpplet delar du på mitten och sedan får du ut kärnorna genom att slå på "utsidan" med en sked eller något. Då trillar kärnorna ut hela. Ha på dig förkläde eller håll frukten ner i en bunke.
    I have a growing lack of disgust for you
  • tankfull

    Isbergssallad är ju knaprigt men inte så festligt kanske...pumpafrön? Jordnötter?Selleri (blä tycker jag men du kanske gillar det)? Det finns nyttigare typer av chips som du kan ha i eller bredvid salladen? Blev sugen på chips nu...tusan också Flört

    Min mamma gjorde en grymt god sallad med babyspenat, avokado och knaperstekt bacon ovanpå. Men den är ju mer en helgsallad om man vill banta kanske, du ville ju inte ha bacon så ofta.

  • Anonym (binger)

    Tack alla ni för förslagen! Jag tror att tacoskalen ligger närmast det jag är ute efter, något som är riktigt crunchy alltså :)
    Kom gärna med fler förslag om ni kommer på några! 

Svar på tråden Hetsätning, behöver hjälp med att komma på knapriga saker