Anonym (Marie) skrev 2019-02-05 09:34:00 följande:
Den skolan och programmet han vill gå på har over 300 I meritpoäng, finns inte en chans att nå dit. Men han har I alla fall ett tredjehandsval där det är inom räckhåll att komma in på.
Jag är uppdaterad på vilka prov och läxor han har, jag sitter med honom när han gör läxor och läser till prov. Men tar alltid lång tid att komma igång.och han vägrar plugga på helgen. Vissa saker tar mycket längre tid för honom att göra än andra, framförallt när de ska skriva någon rapport/uppsats/utvärdering. De får tid på lektioen då de flesta hinner klart, men han får lägga flera timmar hemma och då hamnar han efter med andra läxor. Ej klart ger F.
Hur gör du själv med elever som har svårt att komma på vad man ska skriva och sedan har svårt att formulera sig?
Jag har frågat flera lärare men de har inte kunnat ge tips och hjälp.
Det tycker jag är märkligt att lärarna inte hjälper till om en förälder ändå vill engagera sig och plugga hemma med sonen. Det låter ju som om din son har speciella svårigheter, som egentligen borde utredas, men just nu är kanske sämsta tidpunkten för det. Men även utan någon diagnos borde lärarna hjälpa honom mer. Och om han inte riktigt ta emot hjälp - kanske är generad över att inte hinna med - så borde de hjälpa er. Ett åtgärdsprogram borde man ha gjort.
Om han har problem att formulera sig på prov eller att hinna, så bör lärarna ge honom extra-tid (där är det lite tveksamt om svårigheter inte är utredda, men i princip bör de redan göra det om de märker att eleven har svårigheter). Och dessutom bör lärarna ge honom möjligheten att göra omprov muntligt eller direkt ta en del av provet muntligt med honom, så hamnar han inte ens i den situationen. Föreslå det för lärarna och pressa på lite det behövs! Det låter faktiskt som om de gör för lite där.
Försök att hålla det så positivt som möjligt för sonen ändå, annars finns det risk att han tröttnar under gymnasiet och hoppar av.
Man kan ju alltid ta ett år extra på grundskolan. Det kan ju vara ett alternativ. Men försök få med honom så mycket som möjligt om ni bestämmer någon sån lösning.