Inlägg från: Anonym (Somone) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Somone)

Dubai eller Istanbul med barn?

Istanbul är inte barnvänligt. Det händer lite för mycket dåd och bombningar för att den ska kännas säker. Staden i sej är fantastisk. God mat och mycket att se och upptäcka. Har varit där flera gånger, men skulle aldrig ta med mej en treåring dit.
    Dubai däremot är turistanpassat. Och lugnare. Nu behövs det oftast inget särskilt för att sysselsätta en treåring. Dom kan roas av det mesta så ur den aspekten skulle Istanbul funka, men som sagt, där händer saker. 

Ni vill inte bada säger du. Det kan bli ruskigt varmt i juni. Att kunna ta ett dopp är något som en treåring uppskattar. Dom älskar att plaska. I Istanbul finns inte den möjligheten, eller den finns men havet är så förorenat så där badar man inte. I Dubai kan man svalka av sej en stund och även om ni inte vill det så är det nog ändå bra att kunna göra det. 

För mej hade valet varit lätt om jag skulle ta med en treåring.

• Anonym (Somone)
    Anonym (Ts) skrev 2019-02-02 17:09:48 följande:

Tack så mycket för svar.

Nej vi vill inte bada alls den här resan så det skippar vi. Jag har kollat runt lite och av det jag sett verkar Istanbul ha mycket mer sevärdheter än Dubai, men å andra sidan blir jag lite osäker när jag läser i tråden. Vi har inte planerat att hela resan ska vara barnaktiviteter liksom, utan att det ska funka att ta med barn dit de flesta vill gå när de besöker staden. Så det inte blir så att man måste undvika det mesta för att man inte får/inte praktiskt att ha med ett barn. 

Fördelen med Istanbul jämfört med Dubai är temperaturen. I juni är medeltemperaturen runt 25. I Dubai kring 10 grader högre. I bägge fallen blir det varmt. I Dubai antagligen alldeles för varmt för en 3-åring om ni inte alls ska bada. Åker ni till Dubai i juni så ta i alla fall med badkläder så ni kan svalka er. Det är säkert ingen fara att åka till Istanbul, men var lite vaksamma om ni åker dit. En gång jag var där så smällde det av en bomb i Bazaren, en annan gång på flygplatsen.Håll koll på nyhetsflödet om ni åker till Istanbul så är det nog lugnt. Det bor ju trots allt en del svenskar där. Gissar att dom inte skulle bo där om det inte var ok.
Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?