Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Dubai eller Istanbul med barn?

Vi kommer troligtvis åka på semester i 2 eller 3 veckor till antingen Istanbul eller Dubai i juni. Vi är 2 vuxna och en nästan 3-åring. Vi har aldrig varit på semester i någon av städerna tidigare.

Vi kommer inte bada/sola alls utan resan är mer för att koppla av, gå på sevärdheter och äta god mat. 

Min fråga är ifall någon varit i båda städerna, eller iallafall Dubai, och vet vilket av dem som är mest lämpligt när man har ett barn med sig? Vi vill ju att hon också ska få ut något av resan. Dessutom vilken stad ni tyckte har roligast sevärdheter för både oss vuxna men också barn?

Svara på frågan bara, jag vill inte veta att ni aaaabsolut inte kan tänka er att åka till dessa städer och att ni bojkottar länderna. 

• Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Konstantin) skrev 2019-02-02 16:13:41 följande:
    Jag bojkottar definitivt Dubai.

Istanbul däremot är intensivt och spännande, kanske inte första resmålet jag skulle tänka på med en treåring.
    Vill du utveckla varför? Alltså att det inte hade varit första resmålet?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jonsson) skrev 2019-02-02 16:41:45 följande:

Ingen av resmålen är barnvänliga. Dubai är intressant om man gillar moderna skrytbygge. Dessutom är det ju ett strängt muslimskt land vilket innebär begränsningar, inte minst för dig som kvinna.

Istanbul är såklart också muslimskt men en mycket vacker stad med mycket att se, liv och rörelse, men för barn - nej, inte alls något nöje.

Jag hade ändå inte planerat att gå runt i stringbikini mitt i ett köpcentrum så det är lugnt, men tack ändå. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Somone) skrev 2019-02-02 17:00:57 följande:

Istanbul är inte barnvänligt. Det händer lite för mycket dåd och bombningar för att den ska kännas säker. Staden i sej är fantastisk. God mat och mycket att se och upptäcka. Har varit där flera gånger, men skulle aldrig ta med mej en treåring dit.
    Dubai däremot är turistanpassat. Och lugnare. Nu behövs det oftast inget särskilt för att sysselsätta en treåring. Dom kan roas av det mesta så ur den aspekten skulle Istanbul funka, men som sagt, där händer saker. 

Ni vill inte bada säger du. Det kan bli ruskigt varmt i juni. Att kunna ta ett dopp är något som en treåring uppskattar. Dom älskar att plaska. I Istanbul finns inte den möjligheten, eller den finns men havet är så förorenat så där badar man inte. I Dubai kan man svalka av sej en stund och även om ni inte vill det så är det nog ändå bra att kunna göra det. 

För mej hade valet varit lätt om jag skulle ta med en treåring.

Tack så mycket för svar.
    Nej vi vill inte bada alls den här resan så det skippar vi. Jag har kollat runt lite och av det jag sett verkar Istanbul ha mycket mer sevärdheter än Dubai, men å andra sidan blir jag lite osäker när jag läser i tråden. Vi har inte planerat att hela resan ska vara barnaktiviteter liksom, utan att det ska funka att ta med barn dit de flesta vill gå när de besöker staden. Så det inte blir så att man måste undvika det mesta för att man inte får/inte praktiskt att ha med ett barn. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Praktisk) skrev 2019-02-02 19:49:55 följande:

Dubai I juli ? Koka ungarna ? Satsa på till jul istället.

Är ni gifta ? Sex utanför äktenskapet ger fängelse.

Det är ca 24 grader i Istanbul och ca 37 grader i Dubai under juni. Knappast så varmt att man kokar. Juni är då vi kan åka.

Ja det är vi.
  • Anonym (Ts)
    Ällingen skrev 2019-02-02 21:54:54 följande:

Hade inte åkt till något av städerna. Definitivt inte med småbarn. Har ni ingen som helst resvana? Du har fått flera svar, men ändå så verkar du inte speciellt nöjd med svaren. Om 10 personer säger Dubai och 13 säger Istanbul, åker ni till Istanbul då?

Jag är nöjd med svaren och tar till mig dem. Jag svarar drygt på dryga kommentarer. 

Har varit i mannens hemland i Mellanöstern några gånger, annars har vi inte varit på "semester" än. 

Nej, jag jämför ju nackdelarna/fördelarna som folk kommer med och bestämmer mig sedan för vad som passar oss.
  • Anonym (Ts)
    Ällingen skrev 2019-02-02 22:36:44 följande:
    Anonym(Jonsson) skrev inte ett drygt inlägg, snarare informativt. Men ditt svar var både drygt och omoget. Han/hon nämnde ingenting om bikini och ändå drog du till med stringbikini. Väldigt ohyfsat, tycker jag.
    Jag tyckte det lät drygt, eftersom att anpassa sig i Dubai när man är på semester främst handlar om att inte klä sig lättklätt när man inte badar. För mig är det självklart att man inte går runt i bikini på köpcentrum, och därför behöver jag inte oroa mig som kvinna i Dubai just för att det skulle råka vara muslimskt. Saudiarabien och Afghanistan, absolut.

Hursomhelst behöver vi inte diskutera det vidare.
  • Anonym (Ts)
    Ällingen skrev 2019-02-02 23:11:34 följande:
    Det vet ju naturligtvis vilken allmänbildad och frisk människa som helst att man inte går i bikini i ett köpcentra oavsett land.... Hur som helst, du har en ytterst otrevlig ton till dem som svarar dig.
    Och därför behöver man inte alls oroa sig som kvinna när man åker på familjesemester till Dubai. 

Återigen, jag svarar drygt på dryga kommentarer. Annars är jag väldigt tacksam för svaren. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (...) skrev 2019-02-02 23:49:45 följande:
    Säger detsamma har du någonsin upplevt 37 grader ts? Det är inte ens kul när man ligger på stranden! 37 grader i skuggan blir typ 50 grader i solen då är man inte ute och går på sevärdigheter utan möjlighet att svalka sig, definitivt inte med en 3åring.

Jag har har aldrig varit i Istanbul eller Dubai men är det inte så att ud avråder från resor till Istanbul? Jag själv skulle dock kunna tänka mig en solsemester till Dubai
    Ja det har jag, dock inte med barnet. Det är inte direkt jättekul med inte såå illa.

Dock lutar det mer åt Istanbul pga just vädret, ska vara runt 24 grader och det är ju inte så varmt.
Svar på tråden Dubai eller Istanbul med barn?