Anonym (Anna) skrev 2019-02-03 15:34:54 följande:
Min son börjar förskolan i februari och är ett år. Han kan fortfarande inte gå men vi förstår ju också att han måste ha skor, men vilka vinterskor ska vi köpa? Vill att dom är varma och att han ska kunna gå bra i dom(ifall han lär sig). Undrar även om vantar, mössa, overall samt vilka kläder man har inomhus, jeans, body, mjukisbyxor, tröja, fleece eller vad ska man ha egentligen? Vad underlättar för personalen?
Han använder fortfarande blöja, liberos up and go.( vi har inte fått någon info om kläder till förskolan).
ALLA KOMENTARER OM ATT HAN ÄR FÖR LITEN FÖR ATT BÖRJA FÖRSKOLAN UNDANBES, I SVERIGE FÅR MAN BRÖJA FÖRSKOLAN FRÅN ETT ÅRS ÅLDER. DESSUTOM HAR VI INTE RÅD ATT VARA HEMMA LÄNGRE.
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Det beror ju lite på vars i landet barnet ska gå förskola. Våra barn går i Västerås, vi har vinterskor från kavat till båda, yxhult tror jag de heter. Tycker att dessa är bra för klimatet här och våra barn får dessa på och av själva med enkelhet. Hade även samma modell till våra när de var runt året och lärde sig gå.
Ang. blöjor så önskade ena barnets avdelning byxblöjor när han fortfarande hade blöjor, medan andra barnets avdelning önskade snibblöjor. Så det där kan vara lite olika, och ni kommer få information.
Utomhus har våra på sig overall, där kör vi på polarn o pyrets. Fungerar bra i klimatet här. Vi har även varsitt fleeceställ åt dem, hjälmmössor och vintervantar från didriksson, några stickade vantar, samt fleecekrage. Ungefär det som brukar behövas här när det är som kallast.
Vi fick listor från förskolan när barnen började ang. vilka kläder de vill att barnen ska ha för olika årstider.