• Snark123

Bör man ha tvättmaskin med småbarn

Som rubriken lyder, vi väntar vårt första barn och bor i lägenhet. Vi har tillgång till tvättmaskin i källaren och det är nästan jämt ledigt. Men jag undrar nu om man behöver en i lägenheten?

För/nackdelar?

Eller om någon i lägenhet tycker det funkar ok att tvätta när tid finns i gemensam tvättstuga?

• Svar på tråden Bör man ha tvättmaskin med småbarn
  • Anonym (bör)
    Snark123 skrev 2019-02-04 14:24:24 följande:

Som rubriken lyder, vi väntar vårt första barn och bor i lägenhet. Vi har tillgång till tvättmaskin i källaren och det är nästan jämt ledigt. Men jag undrar nu om man behöver en i lägenheten?

För/nackdelar?

Eller om någon i lägenhet tycker det funkar ok att tvätta när tid finns i gemensam tvättstuga?

Bör och bör, det är smidigt att ha nära till tvättmaskin när man har en bebis. En del bebisar är duktiga på att söla ner kläder och i början gäller det även mamman (om man ammar), det läcker och flödar lite här och var.

Och även om tvättmaskinen i källaren är ledig ofta så kan det vara besvärligt att ta sig dit med bebis, tvätten etc. Vi hade inte egen tvättmaskin första månaderna med ny bebis och jag tyckte det var jobbigt, men vet andra som inte upplevde det som jobbigt alls, så det är ju olika. Har man mycket kläder, lakan och annat så behöver man ju inte tvätta lika ofta även som det sölas ner. 
  • Studentpappa

För mig som bor i hus är det ungefär som: Ska man ha en tvättmaskin eller räcker det att låna grannens?..

Vi hade inte heller egen maskin när vi bodde i lägenhet men heller inga barn. Men så har ju vi ca 20m2 vigt enbart åt tvätt och värmepump så det går väl inte direkt att jämföra. Men jag skulle inte vilja vara utan.

Ride it like you stole it
  • Linda2barnsmamma

Ja väntar vårat 4 e barn. Ålder mellan 11 mån och 9 år. Har ingen i lägenheten. Vi har tvättstuga i huset framför (bor typ som radhus) det har fungerat bra för oss.

Finns tider ofta så det är bara att gå bort ungefär. Men kan inte säga att det Inte skulle behövas i lägenheten, skulle ju underlätta massa men det funkar ändå.

Man blir van. Haha

• OlgaElvira

Bodde i lägenhet med tvättstuga två trappor ned med första barnet. Problemet blev inte att få tid i tvättstugan, den var oftast ledig. Det som blev besvärligt vara att våga sig på att antingen snabbt springa ner, slänga in tvätten och upp igen och hoppas att han inte vaknat eller att ta med honom tillsammans med tvättsäck och tvättmedel, inte alldeles lätt att säkert bära både honom och tvätten.

• Bebis201901

Vi har en tvåveckors-bebis och jag vet inte hur många ggr vi sagt att gud va skönt att vi har tvättmaskin. Den går på högvarv och visst hade man väl kunnat samla ihop grejerna men dels har vi inte hur många filtar el kläder (till mig alltså) som helst och dels känns det lite ofräscht att låta bajs, kiss och bröstmjölk bara ligga.

Så om ni har råd och mäjlighet skulle jag säga - kööööp. Ni kommer inte ångra er så att säga.

Men klart man klarar sig utan, man hittar ju lösningar för allt :)

• Anonym (GS)

Har man plats i lägenheten är det ju absolut enklast att ha en egen. Vi har inte barn, men jag skulle inte vilja vara utan vår tvättmaskin ändå. Så skönt att dra igång den när jag kommer hem och sedan hänga upp när jag har tid istället för att passa tvättider. 

Sedan är det en fråga om hygien också, jag som har lite bacillskräck vill helst inte tänka på vad den som tvättat före mig har haft för sig. Jag vill inte tvätta efter någon som kört underkläder och lakan på 30 grader, eller kört tygblöjor eller något sådant. I vår maskin är det bara våra bakterier. Tror att jag skulle vara ännu nojigare om jag hade ett litet barn. 

• Saral92

Vi hade en riktigt kräk bebis så vi körde minst en maskin om dagen, hans kläder, mina kläder, säng kläder! Han spydde på allt! Skulle aldrig klarat mig utan!

• isolande

Vi har tvättstuga i källaren och egen tvättmaskin i lägenheten. Jag krävde en när vi skaffade andra barnet. Inte så jättekul att vänta flera timmar/dagar på att tvätta nerspydda sängkläder under kräksjukesäsongen, nedkissade lakan och kläder vid blöjavvänjning, nerlerade kläder efter en härlig dagisdag osv osv.

Jag vill kunna akuttvätta. Men använder främst tvättstugan.

• Anonym (Cleo)

Även om det nästan alltid är ledigt är ju frågan om det GÅR att gå ner och tvätta när det behövs?

Kan du ta med ett kolikbarn/skrikbarn till tvättstugan? (Alla bebisar sover inte snällt ..)

Får ni magsjuka under bebistiden blir det jättebesvärligt då högar av tvätt samlas och det kan ta flera dagar innan nån är smittfri och kan tvätta.

Nattetid kan läckande bajsblöjor ställa till det och det är inte så fräscht att låta kläder och lakan ligga och lukta tills det blir en ledig tid . (Har kört många maskiner tvätt nattetid pga kräkningar, läckande blöjor och läckande mjölkbröst)

Tvätttider i tvättstugan måste ju passas också och du blir låst på ett annat sätt, du måste liksom hämta den när tiden är slut oavsett hur det ser ut hemmavid just då. Du kanske hellre hade sovit två timmar efter en vaken natt men kan inte för att du behöver passa maskiner och torktid.

• Jag är bara jag

Hade aldrig klarat oss utan egen maskin. Första spydde, andra både kräks och bajjar massor plus att den äldre kladdar. Tvättar jag inte så gott som varje dag drunknar vi i tvätt. Och lilleman har inget att ta på sig (ibland byter vi kläder 6 ggr per dag). Byter ju på mig själv rätt ofta också p.g.a nerkräkningarna.

Svar på tråden Bör man ha tvättmaskin med småbarn