• 1234568

4 åring kan inte prata

Anonym (Konstigkänsla) skrev 2019-02-05 15:37:34 följande:
    Det är inte det att barnet är lat. Han kan verkligen inte klä av/på sig. Han vet inte hur man gör. Tex så gav jag honom mössan och sa att han skulle sätta på sig den, varpå han la mössan på huvudet och såg ut som ett frågetecken. När han skulle sätta på sig overallen så satte han båda fötterna där armen ska vara. Det verkar som om han inte har lärt sig bara..
    Är ju inte så konstigt han inte kan det om ingen lärt honom det. Jag har 2 fyraåringar, och båda kan klä på sig. Men inte kom det gratis, utan både dagis och här hemma har dom ju övat. Ofta så låtsas dom att dom inte kan, så att jag ska göra det. Latheten tar liksom över. Men jag är säker på att ingen av dom hade klarat det själv utan all övning dom fått.

Talet kan ju vara försenat av många orsaker. Men hon behöver ju ta honom till BVC för bedömning av det. Mina har inte ett klart tal, men dom kan sätta ihop långa meningar/berättelser och har ett stort ordförråd. Men sedan saknas det bokstäver.
    Det har inte går på dagis så kräver ju ett engagemang från förälderns sida. Man lär ju inte sig utan vägledning. Eller ja, det gör man väl till sist, men visst hjälper det till ordentligt att bli visad och lärd.
  • 1234568
    Anonym (F) skrev 2019-02-08 08:09:39 följande:
    Fast jo, självklart ska en fyraåring kunna klä på sig själv utan övning? Det lär de sig oftast av sig själva i tvåårsåldern.
    Janå mina kunde verkligen inte det när dom var två år. Och på dagis ser jag alla dagar hur personalen klär på dom som är två år, och även tre år. Så tror inte det hör till normaliteten att en tvååring kan det. Men finns ju säkert de också.

Däremot så har dom ju ett stort intresse för kläder när dom är två år (hade mina), men det att dra en mössa över huvudet kallar inte jag kunna klä på sig.
Svar på tråden 4 åring kan inte prata