• Anonym (??)

får frisörer klippa av mer hår än man önskar?!

min kompis berättade för några år sedan att hennes frisör klippt av jättemycket av hennes hår fast hon önskade bli klippt endast ett par cm. Hon sa att hon skulle anmäla frisören för det och efter att hon berättade det så har jag inte vågat gå till frisören utan klipper mig själv. Jag märkte igår att mitt hår är olika långt så skulle verkligen behöva gå till frisören och jämna ut det ändå. Får frisörer verkligen göra så? kan man lita på att frisörerna inte klipper bort för mycket hår?

• Svar på tråden får frisörer klippa av mer hår än man önskar?!
  • Pierott

Säger man åt frisörerna att bara ta topparna brukar det vara en inviduell uppskattning hur mycket det är, allt mellan 1-15cm.

Klipper mig själv med så vet jag att de blir rätt

• Anonym (Malin)

Man kan ju aldrig lita på någon 100%, men jag tror att det skulle sprida sig ganska snabbt om en frisör gör detta frekvent.

Men jag tror att kommunikationen är undermålig ibland, därför kan bli lite mer hår som klipps av ibland. Eller annat. Om du är osäker kan du ju visa själv på ditt hår hur mkt som ska klippas. En bra frisör är lyhörd för kundens önskemål, det måste de vara för att få kunder.

• Anonym (Makt)

De gör som de vill och vem kan hindra dom. 2 ggr på raken har jag blitt extremt missnöjd med klippningen. Ena tog för mycket, den andra ville klippa kort vilket jag HATAR och vantrivs i och ser ut som ett fullständigt tap. När jag bad om 5 cm. klippte han på pin kiv antar jag mindre än så. Ska inte gå nåt mer.

• MeandHim

Får och får, många gör tyvärr det.

Många kommer in med en bild, som endast visar håret framifrån, så hur ska man veta hur det ska se ur där bak...? Tex.

Därför är det jätteviktigt att göra en analys innan man klipper. Vill kunden klippa en cm fast det behövs klippas 5cm så får man ju såklart säga det. Men det är ändå alltid kunden som bestämmer. Vet själv hur det är när någon klipper mer än man önskar så jag var alltid jättenoga med att inte Ta mer än vad vi kommit överens om :)

• Anonym (qwerty)

Jag som lockhårig har alltid haft det problemet. Friören frågar när håret är torrt hur mycket denne ska ta av håret. Jag visar hur mycket. Frisören tar riktmärke (typ vid axeln, armhålor, bröstet etc.) och tävttar håret.

När det är blött börjar det klippas efter rikmärket. Och när det torkat har håret "krymt" 10cm....
    Det är alltid samma visa om man inte är med och kommenterar hela tiden.

• Anonym (G)

Det är klart de får klippa hur mycket som helst. Du har betalat för en tjänst, men det finns ju inget som säger hur mycket eller hur lite frisören ska klippa. Men man bör ju komma överens innan personen sätter saxen i ditt hår hur mycket som ska tas. Ofta brukar de visa mellan fingrarna och då får man säga ja eller nej. OM frisören tar mycket mer än vad du säger så drabbar det ju er båda i slutändan. Du blir missnöjd och frisören tappar en kund. Men du får helt enkelt chansa och försöka hitta någon som gör som du vill.

• Anonym (Jenny)

Blir du missnöjd har du ju rätt att klaga, men vet inte var din vän skulle anmäla sin frisör?

Tycker ofta frisörer kan vara lite mesiga och klippa kortare än vad jag velat. Blir väl nöjd ca 95% av gångerna.

Det du kan göra är ju att göra research på frisören du vill gå till. Kolla på salongens hemsida, instagram, om det finns omdömen etc. Sen när du väl är där är det viktigt med kommunikation. Var tydlig och förvissa dig om att frisören förstått hur du vill ha det så går det nog bra.

• GAndrea

Det beror helt på. Har din vän långt hår och bad om att klippa bort det slitna är det ju en tolkningsfråga. Även "bara topparna" är också en tolkning. Som någon skrev här ovan så lockigt hår är ibland problematisk för de som inte är vana. Jag har självlockigt hår och varje gång jag bytt frisör eller gått till nytt ställe så frågar jag efter den som kan det bäst på salongen. Klart att de kan ljuga, men det känns ändå bra att fråga. Hos alla jag har gått till har vi pratat om vad jag vill ha gjort och innan de klipper första klippet har de oftast visat "då tar jag så här mycket, ok?"

Var tydlig och prata med dem. Säg inte topparna utan konkret "ta bort 10 cm" eller till skulderbladen t.ex. Så ska det gå bra.

• cosinus

Tycker oftast de fegar och tar för lite. Klipper mig typ 1 gång per år och brukar säga åt frisören att ta bort det som behövs för att få bort allt slitet hår. Hellre får de ta för mycket än för lite.

Men jag får oftast vakta så de inte bara tar 5 cm utan snarare 10-15 för annars är håret nästan lika trassligt direkt igen.

Svar på tråden får frisörer klippa av mer hår än man önskar?!