Inlägg från: Gosedjuret |Visa alla inlägg
  • Gosedjuret

    Snälla vart gör jag fel? går inte ner i vikt trots kcalkontroll!!

    Anonym (fix) skrev 2019-02-06 17:17:21 följande:
    Ja du närmar dig definitivt ätstörningar. Att äta ännu mindre när man tränar så mycket som dig låter som en utomordentligt dålig ide. När man väger så lite som dig och tränar så mycket som dig är du tonad. Du behöver knappast bli mer tonad. Du kan jaga en siffra hur mycket du vill, allt som kommer hända är att du blir tröttare och mer olycklig. 
    Det där håller jag inte med om, ser ingen ätstörningsvarning alls här. Du vet ju inget alls om hur tonad ts är...:) Gillar man träning mycket och är intresserad av kosten så tycker jag att det är kul att labba lite med kroppssammansättningen.
  • Gosedjuret

    Dra ner 500 kcal, har du gjort det ts? Är väl vanligt som startpunkt för att hitta rätt underskott. En grej som funkar bra för mig är periodisk fasta, lean gains är intressant, googla det. Du kommer ju att bli av med det du vill, är väl en fråga om tålamod bara. Tror att man inte skall dra ut på det för länge, det blir ju segt att ligga på underskott för länge tycker jag. Men man vill ju bli av med så stor andel fett som möjligt och inte muskler.

    Själv vill jag komma ner till kanske 59-60kg, ligger på 61-62kg nu så tar det i lagom tempo vilket nu det är :) Inte mer än 0.5 kg/vecka verkar vara ok.

  • Gosedjuret
    Anonym (fix) skrev 2019-02-06 17:24:54 följande:
    Någon som tränar 1-2 timmar per dag 6 dagar i veckan ska äta mer än vanliga människor. Att rekommendera någon som redan bara äter 1800 kcal med den träningen att äta ännu mindre kan vara väldigt farligt. 
    Varför farligt? Det enda som betyder något är ju förbrukningen och hur mycket man ligger på underskott? Har man ett kontorsjobb så förbrukar man inte mycket kan jag säga.
  • Gosedjuret
    EnAnonumius skrev 2019-02-06 18:48:37 följande:
    Nu skrev ju "(fix)" TRÄNING, inte vilken typ av jobb. 
    Och tränar man 1-2 timmar per dag 6dagar i veckan så bör man anpassa kcla där efter också.

    Så även om man jobbar på kontor, så kan det vara väldigt fel att minska från 1800kcla om dagen, då man TRÄNAR såpas hårt som 1-2 timmar per dag 6 dagar i veckan.

    kalori in och kalori ut skall baseras på den sammalagda aktivitetn man har under en helö dag, inte bara efter "jobbet".

    Din rekommendation hade varit adekvat att ge, om personen (TS) aldrig tränade alls utan "bara" jobbat och då bara jobbat på kontor.

    Läser man TS inlägg så börjar hon ju att GRÄNSA till att utveckla ohälsosam kroppsfixering egentligen. Att träna så som TS gör och samtidigt som att gå ned till 1600kcla om dagen kommer att sätta skador på hennes kropp på sikt.
    Så jag måste säga att "(fix)" har en hel del rätt i det hen skriver.
    Ja...förbrukning kontra underskott. 

    Ts skriver:
    "Jsg styrketränar hela kroppen ca 5-6 dgr i veckan och vägen har stått still på 64 kg i över 1-2 mån nu". Hon ligger alltså inte på underskott utan det som behövs för att underhålla kroppen. Vill hon minska på fettet så behöver hon alltså dra ner för att hamna på underskott. Vad är motsättningen i det menar du?

    1-2 timmar är en liten del av alla vakna timmar under ett dygn, det gör inte så stor skillnad förbränningsmässigt. Är man i stort sätt stillastående under 8 timmars arbetsdag, då händer det inte mycket förbrukningsmässigt.

    På vilket sätt kommer det att ge skador på ts kropp att minska ca 500 kcal till 1600? Om det var så så skulle ju ingen kunna minska i vikt när det behövs av hälsoskäl vid övervikt t ex. 

    Vet du vad fitnesstjejer lägger sig på när de skall ner i fettmängd? Det är inte 2000 kcal kan jag meddela ;)

    Själv så tycker jag inte att cardio är ett måste alls, det tar mycket tid och styrketräningen ger mer enligt min åsikt. 
  • Gosedjuret
    Liza22 skrev 2019-02-06 20:08:23 följande:
    Jag misstänker att de ökade proteintaget också kan vara en orsak att jag inte gått ner!

    För jag har verkligen inte ätit mer än 2000 kcal!

    Jag står upp och jobbar minst 4 tim per dag, ibland 5 tim...

    Vill ju inte tappa så mkt muskler då jag vill ner ca 3 kg men vet att jag envsrt inte kan minska i fettmängd.....

    Jag får nog prova att lägga mer cardio

    Jag har fått biffigare ben, de typiska squatslåren som de flesta vill ha men jag vill att de ska vara lite smalare..
    Fast protein är ju bra för att skydda mot muskelförlust vid underskott, det mättar jättebra med och är ju himla lite energi när man väljer en mager sort. Fast om du behöver ju tydligen dra ner från 2000 kcal eftersom du har jämvikt där...kan du inte dra ner mer istället för att köra mer cardio? Den kan ju öka aptiten med, promenader är mysigt tycker jag men iaf jag har inte så mkt tid att lägga men det är ju olika i faserna i livet.

    Tror att du får en del smalare men snygga ben med lite mindre fettmängd, jag har en ganska stor rund böjrumpa men med mindre fett så krymper den mer än väntat...:)

    Tycker att det är riktigt kul att man kan förändra kroppen såpass mkt genom träning o kost. Kanske borde starta en tråd här där man kan skriva hur det går och peppa varandra? Hm..
  • Gosedjuret
    Liza22 skrev 2019-02-06 21:43:12 följande:
    Ja alltså jag ska ha stenkoll nu och ligga max på 1700-1800 kcal per dag där jag känner mih tvungen att lägga in långpromenader på ca 30-45 min minst 3-4 ggr i veckan .......

    Enl vågen har jag ca 26 % kroppsfett så de är en del. Har haft 23 % som minst men med givetvis mindre synliga muskler
    Ja..fast jag vet inte om det där att du är tvungen till det? Om du gillar promenader så kan väl det vara bra men det bränner ju inte så mycket egentligen. Men är ju olika vad man tycker.

    Jag har också en sån där våg men undrar om det går att lita på den alls faktiskt. Kanske att den kan visa förändringar men jag är lite skeptisk till min. Brukar kolla på magen där jag känner igen de olika ställena där fettet brukar släppa..

    Kan säga att jag lägger mig på 1250-1350 kcal för att få lagom viktnedgång, då är jag en del äldre än dig, det funkar fint några veckor i taget. Äter jag för lite kolhydrater så blir jag trött så det behöver jag för att kunna prestera på jobbet och sådär. Styrketränar allt från 7ggr/vecka till 3 kanske beroende på hur mkt tid jag har och lite annan träning ibland.
  • Gosedjuret
    EnAnonumius skrev 2019-02-06 21:58:46 följande:
    Jag skiter i vad fitness tjejer syslar med.

    Du kankse SKA läsa vad jag poängterade i samband med vad du SKREV till "(fix)"?

    När du ser sambandet så kan du återkomm.
    Varför så arg?

    Eller så återkommer jag inte, har inte det minsta lust att diskutera med dom som saknar kunskap och ödmjukhet. Så nej tack ;)
  • Gosedjuret
    1234568 skrev 2019-02-06 22:04:44 följande:

    Du behöver äta mer för att gå ner i vikt. 2300 kal med den träningen du gör, minst. 1800 kal är till för någon som inte tränar, för att hålla vikten. Det som händer när du äter såpass lite är att kroppen tror den svälter, och därför använder exakt allt du sätter i dig. Om du ökar födointaget så tror inte kroppen att den svälter, och förbrukar mer.

    Hur otroligt det än låter, så behöver du äta mer för att gå ner i vikt.


    Ja...intressant teori ;) 

    Men då sticker jag och köper en pizza, verkar vara ett roligt sätt att dieta på. Min kropp har aldrig funkat så men det är väl just jag då.
  • Gosedjuret
    bullen1984 skrev 2019-02-06 22:25:08 följande:

    Nej det är en myt. Visst bränner kroppen mer när man äter mer, men man går inte ned i vikt av det, då du ändå har mer kalorier att förbruka. 


    Ja precis. Om man ligger för lågt så visst. Men har man tagit bort lite i taget så vet man var jämvikt finns och vad som händer lite under.
  • Gosedjuret
    1234568 skrev 2019-02-07 08:52:41 följande:
    Nu menade jag inte att du ska fylla på med dåliga kalorier, men några frukter till mellanmål per dag är inte helt fel. Allas kroppar fungerar så. När den får för lite mat så ställer den in sig på svält och sparar och sparar, och resultatet är att du inte minskar i vikt. Du har redan ett stort underskott på kal per dygn. Du gör av med mycket mer än vad du får i dig=kroppen kommer börja spara. Underskottet ska inte vara så stort för att gå ner i vikt (lite underskott ska det såklart vara), Men om du räknar ut vad du äter och jämför med vad du förbränner (finns bra räknare på nätet), så kommer du se att du har ett underskott närmare 1000 kal per dag (med den träning du utför), och det sätter kroppen på spar inställning. 

    Visst skulle det vara bra om jag har rätt :) Och jag tränade fitness i många år innan kidsen kom, och jag var faktiskt fast på min vikt ett tag, innan min tränare sa åt mig att börja äta mer. Och då kom jag ner till vikten jag ville ligga på OCH fick äta mer :) Också bättre muskler på det viset.
    Sedan finns det ju det här med att först äta upp sig , träna extremt och sedan i princip svälta sig (plocka bort kolhydraterna) en tid. Då får man ju fram musklerna fint. Men jag antar det inte är det du menar, och det är inget jag uppmuntrar till. Sliter oerhört på kroppen.
    Givetvis menar du inte det, skojade bara. Fast varför just frukt till mellanmål, har koll på mitt matintag när jag har dietperioder, går ju bra med annat med :)

    Fast jag har inte minsta problem med att minska i vikt, kanske att du blandar ihop mig med ts? Har inget stort underskott alls, ca 500-600kcal, på det minskar jag ca 0.1 kg/dag, skulle ju inte kunna ligga bättre än så. Jag behöver ingen räknare på nätet som ändå inte är lika exakt alls som min egen kunskap om var jag ligger på jämvikt. 

    Men det var ju du då som tydligen åt för lite, för andra behöver det förstås inte vara så alls. Jag har minskat gradvis och vet som sagt precis hur min kropp svarar på det och vilken fördelning av makronutrienter som passar mig. 

    Jag känner precis till bulk/deff-förfarandet...du vet ju inte min bakgrund, kanske att jag med har tillhört fitnessvärlden i många år? ;) Är ju fiffigt med det anonyma internet, att man inte kan förutsätta vilka andra är och deras erfarenhet :)

    Det lustiga är ju att många som vill gå ner missbedömer hur mkt de faktiskt äter och därför ligger för högt och inget händer. Är ju inte så kul när de kämpar att stå still. Då tycker jag att man skall dra ner lite i taget, ser inget fel med det - förstås inte om man ligger för lågt. 
  • Gosedjuret
    1234568 skrev 2019-02-07 13:12:08 följande:
    Att träna hårt (flera timmar) 6 gånger i veckan, och enbart äta 1800 kal...det är inte nyttigt. Och jag föreslår att hon ska äta 2300 istället, och då kommer antagligen vikten gå ner lite. Och gärna äta var tredje timme, så håller man förbränningen på topp.
    Det där med att äta små måltider ofta under dagen är en gammal "sanning" som inte gäller längre, har inga nifty länkar som förklarar det här men om man googlar på intermittent fasting så kommer man att hitta det. Att det inte spelar roll om man äter 7 måltider eller 2 under en dag, förbränningen är densamma. Intressant är det hur som helst.
  • Gosedjuret

    Ts, kanske kan vara idé att ställa din fråga även på www.kolozzeum.com/forum/? Där du slipper div pirater och annat löst folk som nog mest vill trolla. Kanske att du redan gjort den men ändå.

    Minska bara lite mer i taget tills du får dom resultat du vill...det kommer att gå fint, det är inte hjärnkirurgi. Lycka till! :)

Svar på tråden Snälla vart gör jag fel? går inte ner i vikt trots kcalkontroll!!