• möjligt

Problem med arv

Du kan inte påverka din pappa, sorgligt men sant

Om din farmor har testamenterat allt till dig och din far bestrider detta så borde det sluta med att han har rätt till sin arvslott men absolut inte allt, det borde ge dig hälften och honom hälften. Även om där finns formfel i ett testamente så har jag för mig att man även kan se till intentionen about testamentet om denna framkommer tydligt. Det brukar finnas juridisk hjälp i hemförsäkring bla

Du kan även kontakta den som hanterat bouppteckningen och be om ett klargörande och eventuellt bestrida.

Sen förstår jag det som att farmor och farfar var gifta och detta kommer att komma som ett efterarv efter din farfars bortgång.

Så hur ställer sig din farfar till allt detta? Han har ju troligtvis fri förfoganderätt till sin död, dvs om han är på ?din sida? så har han ju ganska mycket bestämmande rätt. Han kan inte testamentera din farmors del till dig men Han kan testamentera en del är ?sin? bit alternativt ge en del som gå a till dig nu.

Var då bara noga med gåvobrev och att det inte är förskott på arv. Gåvor kan vara liiiite trixigt I detta läget men så länge farfar inte är på dödsbädden, det inte är gigantiska summor och du inte skriker ut det till din pappa så kan det nog gå ok

Svar på tråden Problem med arv