Inlägg från: Anonym (TrumpPower!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TrumpPower!)

Problem med arv

sextiotalist skrev 2019-02-07 14:14:45 följande:
    Nej, han har inte fått ta del av någon arvslott eftersom du själv skriver att mycket är bundet i den fastighet som din "farfar" bor kvar i.
    Arvslott, för att förklara vad det är,
    När din farmor dog, så gjordes en bodelning, din farmors del var hälften av det som hon och din "farfar" hade tillsammans, den delen är arvslotten, det andra hälften har din "farfar". Nu har din farmor och "farfar" genom testamente troligen sett till att din pappa endast kunde få ut laglotten, dvs hälften av arvslotten. Hade din pappa fått ut arvslotten, så hade din "farfar" fått sälja av eller belåna för att kunna lösa ut din pappa.

Din farmor har troligen bett din pappa att avstå sin halva laglott till dig, vilket han nu inte gjorde (och inte heller behövde). När din "farfar" en gång dör, så kan du och de andra släktingarna få den andra halvan som är kvar av arvslotten, din "farfars" sida ärver hans del.
    Var i lagtexten finner du grund för det fetstilta (att TS kommer ärva farmors man)?

Om TS far avstod halva sin arvsrätt och endast tog ut laglotten nu, får han ut den andra halvan vid sin styvfars (TS "plastfarfars") frånfälle.

Men TS har noll och ingen arvsrätt, utan får vackert vänta tills hennes far avlider.

TS! Tycker nog du borde växa upp och ta eget ansvar istället för att försöka tillskansa dig pengar du inte har någon laglig rätt till.
  • Anonym (TrumpPower!)
    Anonym (...) skrev 2019-02-08 06:50:31 följande:
    Du missar att TS farmor har testamenterat allt hon kan till TS och en syster (framgår inte om det är TS syster eller farmoderns syster). Dvs TS pappa får endast sin laglott, den kan TS inte göra anspråk på alls (vilket hon gör). Däremot ärver TS resten av sin pappas arv när plastfarfar dör, pga testamentet. TS kan ju bara ärva på sin släktlinjes sida, dvs farmoderns del av giftorättsgodset. Dvs TS ärver andra halvan av TS pappas arv (det som återstår av arvslotten när pappan fått sin laglott). Resten är plastfarfars del av giftorättsgodset och delas mellan hans arvingar.
    Det var ju det jag sade.
  • Anonym (TrumpPower!)
    Anonym (DuJö) skrev 2019-02-08 18:50:16 följande:
    Bra råd hörru, ökar säkert ts chans att ev få en slant.
    Tar du alltid så bra beslut?
    Fan spelar det för roll? TS är inte berätigad till arv, punkt slut.
  • Anonym (TrumpPower!)
    sextiotalist skrev 2019-02-08 15:12:08 följande:
    Det skrev jag inte, jag skrev att när "farfar" än gång i tiden dör, så kommer ts och den andra släktingen få resten av arvslotten, dvs det som är från farmors sida, varför jag skrev det, det är utifrån de uppgifter från ts att det finns ett testamente och som hon beskrivit det så har pappan tagit ut sin laglott, det som farmodern inte kunde testamentera bort
    Ja, av farmors sida kanske. Men inte av "plastfarfars".
Svar på tråden Problem med arv