• Sussie70

    Bonusdotter som uppfostrar systrar

    Hej alla kloka människor!
    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer hur jag ska gå till väga med min bonusdotter.
    Är sambo med en man som har tre barn sedan tidigare där den äldsta går in och uppfostrar småsyskonen. Om pappan säger till småbarnen något och dom inte lyssnar så lägger hon sig i hans uppfostran och tar över. När jag påtalar detta för sambon så säger han att så har det alltid varit så länge dom har varit själva. Men jag tycker inte det är upp till henne att uppfostra småbarnen utan det är hans och min uppgift. Kan säga att jag har fyra barn sedan tidigare och ingen av dom har gjort på detta sätt. Finns det någon som kan ge mig råd i detta.

  • Svar på tråden Bonusdotter som uppfostrar systrar
  • Sussie70

    Barnen är mellan 7-9 . Om pappan tillrättavisar barnen om något och dom inte lyssnar så börjar hon också tillrättavisa dom. Vilket gör att pappan tycker det är smidigt för då slipper han ta den konflikten. Eller så kan det vara tvärtom att hon håller på småbarnens beteende och rättfärdigar det. Jag tycker det är att ta ifrån pappan han auktoritet som uppfostrare och dom lyssnar inte på honom för det. Det kryper i kroppen på mig då för jag anser att det är fel men hur ska jag få pappan att förstå de. Jag tycker inte att jag ska gå in och säga ifrån utan det är pappan. Är jag helt ute och vinglar? Skrattande

  • Fiona M

    Ja, det låter helt normalt.

    Fundera på varför du blir så hotad av det, kanske beror det i själva verket på att du tycker mannen inte gör så mycket som han borde?

  • OlgaElvira

    Varför inte använda sig av att storasyster vill ta ansvar. Ta en diskussion med henne om vikten av att hon inte säger annat de vuxna sagt till sin småsyskon. Att hon tar det enskilt med er om hon tycker annat. Ge henne det förtroendet och hon kommer att växa. Dock gäller det att känna sig för så att 8nte ansvaret blir helt hennes.

    För tidigare generationer har det varit en självklarhet att äldre syskon tog ansvar och deltog i fostran av de yngre.

  • Anonym (rrrr)

    Inte alls ovanligt. Är barnet en typisk "storasyster" så gör hon bara vad som är förväntat. Läs gärna någon artikel om det här med placering i barnaskaran så kommer du nog se att detta barn är en typisk "storasyster". 

    Så länge det inte går till överdrift är det nog inget att oroa sig för.
    Här har vi också en liten madan på 13 som gärna "mästrar" sin 11-årige bror. Hon är en klassisk "storasyster" och han är då ganska typiskt en "lillebror" om man läser om det utifrån relation i syskonskaran. 

  • Anonym (typiskt)
    Sussie70 skrev 2019-02-07 11:16:05 följande:

    Hej alla kloka människor!
    Jag skulle vilja ha lite tips och idéer hur jag ska gå till väga med min bonusdotter.
    Är sambo med en man som har tre barn sedan tidigare där den äldsta går in och uppfostrar småsyskonen. Om pappan säger till småbarnen något och dom inte lyssnar så lägger hon sig i hans uppfostran och tar över. När jag påtalar detta för sambon så säger han att så har det alltid varit så länge dom har varit själva. Men jag tycker inte det är upp till henne att uppfostra småbarnen utan det är hans och min uppgift. Kan säga att jag har fyra barn sedan tidigare och ingen av dom har gjort på detta sätt. Finns det någon som kan ge mig råd i detta.


    Det där låter som typiskt och normalt storasyskonbeteende. Jag kommer ihåg att min storasyster ofta försökte uppfostra mig och mitt äldsta barn försöker göra det med sitt småsyskon. En del storasyskon är kanske lite mer beskäftiga 'n andra men onormalt kan jag inte tycka att det är. Irriterande däremot, i synnerhet för det yngre syskonet alternativt en för stor börda om syskonet får göra sånt som ska vara föräldraansvar.

    Det ni som föräldrar kan göra är att bara vänligt påtala för henne att ni vuxna uppfostrar barnen och att hon inte behöver göra det. 
  • Anonym (G)

    Varför känner du hotad av flickan?

    Hon är deras syskon och beter sig som en storasyster.

    Du är bara en främling som flyttade in.

    Du borde jobba med ditt beteende istället.

  • scanmia

    Det låter som att det är pappan som brister mest här. Att låta storasyster ta över när han är närvarande? Det låter som han kunde skärpa till sig lite och lösa situationen genom att vara föräldern i situationen.

    Jag hade sett till barnens relation i övrigt med. Står de varandra nära? Tycker bonusdottern om att vara med dem eller är det mer en börda och ett extra ansvar? Står hon verkligen på deras sida och vill deras bästa (i de situationer som hon inte håller med pappan särskilt)? Eller vill hon mer ha lugn och ro för att göra sina egna saker? Känns det mer som att hon bossar runt eller som att hon tar hand om dem? Vill ni använda henne som barnvakt? I så fall måste hon få gå in och säga till.

    Är de nära i ålder eller om det faller mer på bossningsspektrat så är det helt ok att gå in och säga ifrån. Säg till henne att hon inte är föräldern och att om hon har ett problem med syskonens uppförande så ska du och pappan lösa det. Jag kör ofta det med mina barn (tre år mellan) om de tjafsar och retas och försöker mästra varandra. Men då måste pappan och du axla den rollen. 

    Jag har en 12 år yngre halvbror och min pappa och bonusmamma var otroligt generösa med att låta mig vara med och ta hand om honom. Något jag är så tacksam för. Han och jag var jättetighta och jag älskar honom högt. Men är man med en toddlare eller ett barn i slyngelåldern och har ett visst ansvar så måste man  ta på sig en uppfostrande roll. Vare sig man är förälder, syskon, farmor eller barnvakt. Allt annat är livsfarligt. 

  • Anonym (typiskt)
    scanmia skrev 2019-02-07 12:29:41 följande:

    Det låter som att det är pappan som brister mest här. Att låta storasyster ta över när han är närvarande? Det låter som han kunde skärpa till sig lite och lösa situationen genom att vara föräldern i situationen.

    Jag hade sett till barnens relation i övrigt med. Står de varandra nära? Tycker bonusdottern om att vara med dem eller är det mer en börda och ett extra ansvar? Står hon verkligen på deras sida och vill deras bästa (i de situationer som hon inte håller med pappan särskilt)? Eller vill hon mer ha lugn och ro för att göra sina egna saker? Känns det mer som att hon bossar runt eller som att hon tar hand om dem? Vill ni använda henne som barnvakt? I så fall måste hon få gå in och säga till.

    Är de nära i ålder eller om det faller mer på bossningsspektrat så är det helt ok att gå in och säga ifrån. Säg till henne att hon inte är föräldern och att om hon har ett problem med syskonens uppförande så ska du och pappan lösa det. Jag kör ofta det med mina barn (tre år mellan) om de tjafsar och retas och försöker mästra varandra. Men då måste pappan och du axla den rollen. 

    Jag har en 12 år yngre halvbror och min pappa och bonusmamma var otroligt generösa med att låta mig vara med och ta hand om honom. Något jag är så tacksam för. Han och jag var jättetighta och jag älskar honom högt. Men är man med en toddlare eller ett barn i slyngelåldern och har ett visst ansvar så måste man  ta på sig en uppfostrande roll. Vare sig man är förälder, syskon, farmor eller barnvakt. Allt annat är livsfarligt. 


    Håller helt med här. Rubriken till TS borde isätllet vara:

    Pappan lämpar över sitt vuxenansvar på sina barn.

    Men det är sällan som styvmammor ser bristerna hos mannen de är tillsammans med, men desto tydligare ser de alla små skavanker och brister hos hans barn. 
  • Sussie70
    scanmia skrev 2019-02-07 12:29:41 följande:

    Det låter som att det är pappan som brister mest här. Att låta storasyster ta över när han är närvarande? Det låter som han kunde skärpa till sig lite och lösa situationen genom att vara föräldern i situationen.

    Jag hade sett till barnens relation i övrigt med. Står de varandra nära? Tycker bonusdottern om att vara med dem eller är det mer en börda och ett extra ansvar? Står hon verkligen på deras sida och vill deras bästa (i de situationer som hon inte håller med pappan särskilt)? Eller vill hon mer ha lugn och ro för att göra sina egna saker? Känns det mer som att hon bossar runt eller som att hon tar hand om dem? Vill ni använda henne som barnvakt? I så fall måste hon få gå in och säga till.

    Är de nära i ålder eller om det faller mer på bossningsspektrat så är det helt ok att gå in och säga ifrån. Säg till henne att hon inte är föräldern och att om hon har ett problem med syskonens uppförande så ska du och pappan lösa det. Jag kör ofta det med mina barn (tre år mellan) om de tjafsar och retas och försöker mästra varandra. Men då måste pappan och du axla den rollen. 

    Jag har en 12 år yngre halvbror och min pappa och bonusmamma var otroligt generösa med att låta mig vara med och ta hand om honom. Något jag är så tacksam för. Han och jag var jättetighta och jag älskar honom högt. Men är man med en toddlare eller ett barn i slyngelåldern och har ett visst ansvar så måste man  ta på sig en uppfostrande roll. Vare sig man är förälder, syskon, farmor eller barnvakt. Allt annat är livsfarligt. 


    Du är helt rätt inne på att pappan brister och som en sa att jag kanske skulle byta ut rubriken.
    Hon är väldigt bossig kör med sin pappa också. Får hon inte som hon vill beklagar hon sig hos sin mamma och sen är allt löst.
    Använda henne som barnvakt??? Näe det vill jag verkligen inte. Har den inställningen att kan inte barnen följa med och deras mamma inte kan ställa upp är det nån som är hemma. Så där tighta är dom inte heller. Det är stor ålder skillnad på dom utan ibland märker jag att hon tycker att dom är jobbiga och det är helt normalt.  Så när jag läser era svar så inser jag att det är sambon som måste ändra på sig och ta sitt ansvar och det kommer inte bli lätt. Ni vet hur det är att lära gamla hundar sitta. Flört
Svar på tråden Bonusdotter som uppfostrar systrar