• Äldre 7 Feb 11:35
    6621 visningar
    5 svar
    5
    6621

    FEL KÖN PÅ NIPT TEST?

    Jag gjorde ett nipt test förra veckan och har nu fått reda på könet - pojke. Men är nyfiken och undrar om det hänt att man fått fel kön?

    Ni som fått reda på könet via nipt testet, har ni fått rätt svar gällande könet? ????

  • Svar på tråden FEL KÖN PÅ NIPT TEST?
  • Anonym (Ida)
    Äldre 7 Feb 12:52
    #1

    Såvida du inte är man så kan man ju inte hitta celler av manligt kön 'I dig ' så att säga. Så testet om det är korrekt utfört kan inte bli fel. Utan då är det mänsklig faktor, avläsningsfel eller nåt5i så fall.

    Mitt test visade rätt.

  • Äldre 7 Feb 12:58
    #2

    Vårt visade "rätt".

  • Äldre 8 Feb 08:48
    #3

    Vad jag förstår så är enda gången det visar fel är om man har väldigt täta graviditeteter så de analyserar ?fel? barn alltså det finns fortfarande rester från den tidigare graviditeten, annars är det mänsklig faktor då de ju faktiskt tittar på könskromosomerna på dna-nivå så ska det inte bli fel, särskilt inte om det säger pojke för då kan de ju inte råkat titta på dina celler heller så det är nog hyfsat säkert. Jag har läst historier om folk som fått fel kön på nipt men har ganska många som gjort nipt i min närhet och där har det alltid varit korrekt


    Pojke 9-12-17
  • Anonym (D)
    Tue 17 Mar 2020 04:22
    #4

    De enda gången det väl kan bli fel är om man väntar tvillingar eller om man blandar ihop barnets och mammans dna för att det inte finns tillräckligt med dna från barnet att analysera. Väntar du ett barn och har fått svaret att du väntar en pojke borde det dock inte vara så troligt att testet visar fel. 

    Här är en tidigare tråd med samma fråga

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/78788735-fel-kon-pa-nipt

  • Anonym (D)
    Tue 17 Mar 2020 04:23
    #5

    Kan tillägga att för oss visade testet rätt kön. Det syntes även väldigt tydligt sedan på RUL.

Svar på tråden FEL KÖN PÅ NIPT TEST?