Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

skolios??

Min dotter är lite sned i ryggen, skulderbladen är inte på samma våglängd. Var hon skolläkaren som kollade detta och funderade lite på om det kunde vara skolios....blev livrädd....jag hade en skolkamrat som fick gå med nån jättestel ställning i flera flera år. Vore ju hemskt om det skulle vara det. Är det så fortfarande? Han kollade med nån mätsticka som visade ett gradantal på ca 22 grader. Hon ska få röntga ryggen och se så det verkligen är det.... men vad händer om det är det? Hon är 12 år gammal och älskar att idrotta, hon rider bla.
    Kommer hon få ha sån stenhård plastställning på sig om det skulle vara skolios? Skulle ju förstöra hela hennes uppväxt....snyft...

• Svar på tråden skolios??
  • scrapparlotta
    Krickis skrev 2019-02-07 19:41:47 följande:

Jag har skolios och behandlades med en sk Boston korsett. Nästan 3 år, 23 timmar om dygnet. 29 grader med korsetten, utan minns jag inte.

Det kommer inte att förstöra hennes uppväxt, att inte ha en om behovet finns skulle däremot förstöra. Googla och läs på och var noga med att inte smitta med din negativa inställning. Det kommer gå bra.

Ja..jag förstår ju att hon måste ha det om hon måste...men kan hon leva normalt med den? Fortsätta med att idrotta? Varmt måste det bli med va? Hur tjock är den? Jättestelt att röra sig?

Jag har inget sagt till henne än, hur det botas alltså...
  • scrapparlotta

Nån mer som har erfarenhet av skolios?

Om hon har ca 22 grader... är det alltid så att dom får sån korsett då? Finns det andra alternativ? Hon ska ju på röntgen, om det inte är skolios, vad kan det vara då?

• scrapparlotta
    twinboymom skrev 2019-02-08 22:09:59 följande:

Jag hade skolios i den åldern, minns inte procent men fick åka och röntga vid några tillfällen. Plötsligt växte jag i kapp ryggen och skoliosen försvann. Inga åtgärder behövdes.

Idag jobbar jag med svårt sjuka barn där många har skolios. Men då är det främst se muskelsvaga och oliksidade barnen som får det, där de flesta är rullstolsburna. Korsett är ingen höjdare, begränsande och varmt. Steloperation av rygg går om det blir värre än typ 40grader, men då blir de ganska stela och begränsade.

Du kommer inte ihåg alls hur många grader sned du var i ryggen? Mer än 22? Syntes det på din rygg? På min dotter ser man knappt att hon är sned, ytterst lite vid skulderbladen bara...inte ryggraden utan man kan ana att skulderbladen inte är riktigt jämna.
    Usch, jag går och nojar mig så över detta....

Ingen annan som vill dela med sig av liknande erfarenheter?
Svar på tråden skolios??