skolios??
På mig upptäcktes skolios när jag va 12. Kommer inte ihåg hur många grader men mer än 22. Jag hade en korsett 20 timmar om dygnet, jag fick vara utan totalt 4 timmar. så träna osv gick bra. Jag blev av med korsetten vid 14 år, den hade möjligtvis kanske bromsat ryggen lite men läkarna va osäkra på det. Jag fick steloperera mig istället, då ryggen blivit så pass värre, då va den kring 55-57 grader. Jag har aldrig direkt märkt av min steloperation mer än när jag lyft lite för tungt, ska inte ha tunga arbeten och sådant. Jag kan inte göra kullerbyttor, har lite svårt att måla tånaglarna, knyta skorna men det funkar. Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket, din dotter kommer få ett bra liv ändå. Korsetten är jobbig, det är inte en kul period hon får med den men hon vänjer sig ändå ganska snabbt. Min rygg var riktig ful, jag hade som en stor "buckla" på ena halvan av ryggen, det syntes tydligt. Det är 16 år sedan min operation nu och den är fortfarande en av det bästa saker som hänt, ryggen blev rak och snygg och smärtan av skoliosen försvann.