Inlägg från: Anonym (Camilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Camilla)

Näsa som alltid rinner

Jag har haft samma problem sen tonåren (är nu 30+).

Har aldrig fått hjälp av nån läkare. Läkare bara missförstår mig och tror att jag är täppt i näsan (vilket jag inte är) för att jag har missbrukat nässpray (vilket jag inte har). Det hjälper inte hur jag än förklararar för olika läkare för de fattar ingenting.

Använder "Otrivin comp" (receptfri nässpray) mot rinnsnuva för att kunna jobba. När jag började jobba inom vården efter studenten så blev jag ofta utskälld på jobbet för att jag "kom sjuk till jobbet" (vilket jag inte gjorde) och folk snackade skit om mig för att jag "alltid var förkyld" (vilket jag inte var). "Otrivin comp" blev min räddning för med den kan hag dölja rinnsnuvan så pass att jag hinner smita in i n0t förråd och snyta mig utan att nån ser, istället för att det bara forsar ut när jag står mitt i ett samtal med en anhörig eller liknande.

Jag måste alltid ha några näsdukar i fickan på jobbet. Har alltid näsdukar i väskan. Hemma har jag näsdukar överallt, på alla bord, i köket, i hallen osv. Har alltid näsdukar på kudden när jag går och lägger mig. Har alltid näsdukar på badkarskanten när hag duschar/badar och vid handfatet för jag jan inte ens borsta tänderna utan att behöva avbryta flera gånger för att snyta mig. Har näsdukar vid sminkbordet så jag kan snyta mig när jag sitter och sminkar mig. Måste ha en näsduk i handen när jag sitter i frisörstolen. För mig har det liksom blivit "normalt". Jag glömmer nästan bort att andra människor inte gör så. Skulle aldrig ens gå till tvättstugan utan näsdukar.

När jag är förkyld på riktigt är det förstås värre för då kommer det "riktigt" snor i större mängder. Förkyld är jag konstant från september till april och så har det varit sen jag var barn. Men även när jag är frisk så måste jag snyta mig flera gånger i timmen.

Har inga allergier vad jag vet. Haft olika slags pälsdjur och ridit på olika ridskolor och privatstall. Har bott på många olika ställen så att det skulle ha med min bostad att göra tror jag inte. Det är samma sak när jag campar i skogen. Jag är väldigt noga med städning och byter lakan flera gånger i veckan så att det skulle bero på damm tror jag inte heller. 

• Anonym (Camilla)

Otrivin comp innehåller samma aktiva substans (Ipratropium) som Atrovent, men har också  en avsvällande effekt. Kanske nåt att prova mot svullen näsa? (Ska inte heller användas regelbundet men vad ska man göra...? Jag var nära att bli uppsagd från mitt jobb...)

Mot rodnad rekommenderar jag att smörja in huden runt näsan (ibland skyddar jag med vaselin) och använda mjuka näsdukar från apotek och liknande som är bra för huden. Jag hade konstant rodnad så jag gjorde ipl-behandlingar på klinik (hudterapeuter kan ge råd kring detta). Täckstift döljer jag med vid behov. 

Vad man kan få för hjälp av sjukvården vet jag inte. Tar gärna emot tips. 

• Anonym (Camilla)
    Anonym (Fanta) skrev 2025-03-21 16:31:07 följande:
    Det är nässprayen som orsakar dessa besvär, och du har blivit beroende. 

"Avsvällande nässpray kan orsaka nästäppa och rinnande näsa om du använder det för länge eftersom slemhinnan i näsan har vant sig vid behandlingen".
    Så kanske det är i vissa fall. Men jag till exempel hade det här problemet i över 10 år innan jag testade nässpray. Så nej, problemet beror inte alltid på att man blivit beroende. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Fanta) skrev 2025-03-22 17:27:41 följande:

Källa: Apoteket

Testa dig själv - är du beroende av nässpray?

Du använder nässpray varje dag för att kunna andas fritt även om du inte är förkyld eller allergisk

Du har använt sprayen mer än 10 dagar i rad

När du slutar använda sprayen blir näsan snabbt täppt igen

Vi kan andas fritt och vi är inte täppta. Vi har problem med att näsan RINNER. 
    Anonym (Fanta) skrev 2025-03-22 17:18:27 följande:
    Om du googlar på "beroende av nässpray" så kan du få lite tips. 

Om du googlar läs- och skrivsvårigheter så kan du få lite tips. 
    Tukt skrev 2025-03-22 19:14:27 följande:

Godag yxskaft....

Big time! 
    Anonym (Epic F) skrev 2025-03-22 00:15:18 följande:

Det kan bero på dysleksi

Att man inte klarar av att läsa och förstå inlägg i ett forum kan bero på intellektuell funktionsnedsättning. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Fanta) skrev 2025-03-23 10:55:05 följande:

Denna tråd fortsätter som de alltid brukar göra på detta forum, någon blir anklagad för att ha en "intellektuell funktionsnedsättning". Det var lågt, och man ska inte använda denna diagnos som något nedsättande. 

"Om man använder nässpray för länge (mer än 10 dagar) så blir effekten helt motsatt den man från början önskade sig - man får en bestående svullnad och kronisk snuva". 

"Ytterligare symtom än nästäppa är irritation i näsan och en ökad slemproduktion". 

Att sluta med nässpray anses vara lika svårt som att sluta röka, och det blir några jobbiga dygn. Men varför inte göra ett försök, och se om svullnaden och den rinnande näsan försvinner? 

Men tror du inte att vi har provat att sluta med nässpray? Jag var utan nässpray i över ett år och det blev inte bättre. Tror du inte att vi kunde komma på den lätta själva? Suck.

Googla kronisk rinnsnuva så ser du att det finns fler tänkbara orsaker än den du föreslår. Du är inte vår läkare så sluta låtsas att du vet bäst. 
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 11:23:37 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Om man under 10 år inte använder någon nässpray och har rinit, sedan efter 10 år använder nässpray för att få lindring. Så påstår du att det beror på att man använt näspray för mycket? Berodde de 10 åren av rinit även på nässpray?

Tack! Jag hade som sagt problem i över 10 år innan jag provade nässpray så nej, det beror inte på det. 
    Tukt skrev 2025-03-23 12:55:47 följande:
    Grejen är väl att folk bara läser trådstarten, sedan vill briljera med sin skarpa kunskap i ämnet nästäppa. Hade de läst den enda sidan av svar i tråden såhade de inte framstått som om de själva hade dragit upp snoret i hjärnan.

Hahaha klockren kommentar! Briljera med att man klarar av att kopiera in text som man inte ens själv förstår innebörden av, snarare. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (Epic F) skrev 2025-03-22 21:42:35 följande:
    Men näsan beror sannolikt på dyleksi
    Eller kokain. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 21:11:02 följande:
    Jag har själv Rinit och har haft i snart 40 år. Det blir dessutom värre på våren så periodvis använder jag Nasonex och/eller allergitabletter. Tyvärr så torkar det ut mina slemhinnor i näsan så jag får använda näsolja istället för Nasonex.
    Själv blir jag lite bättre under sommarhalvåret. Har aldrig haft allergiska besvär, trots att jag hållit på med hästar, haft husdjur, jobbat i hemtjänsten och städat vråldammiga hem och hos folk som kedjeröker inomhus osv. Så i mitt fall beror det nog inte på allergi. Det är liksom INTE så att jag nyser eller har svårt att andas eller att det kliar i halsen eller att ögonen tåras eller nåt sånt. Jag är liksom helt frisk och normal förutom att det rinner från näsan konstant. Jag tänker mig att om du tar allergitabletter så har du kanske fler symtom än bara just det att näsan rinner? 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 21:38:17 följande:
    Nää, faktiskt bara att näsan rinner.
    Rinner den mindre när du tar allergitabletter?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-23 21:58:32 följande:
    Ja, den rinner mindre av både allergitabletter och Nasonex. Dock så använder jag dem inte samtidigt.
    Vilka allergitabletter tar du? Receptbelagda? Har du fått diagnos av nån läkare? 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (trams) skrev 2025-03-25 16:34:56 följande:
    Receptfria kommer inte ihåg vilka jag brukar ta, men de gör mig inte trött. Har sparat en tom kartong någonstans. Jag har gått igenom en allergiutredning och var inte allergisk men hade överkänsliga slemhinnor. Det är antingen snustorra eller rinner i ett. Därav näsoljan eller tabletter/nasonex
    Okej, tack. Återkom gärna om du hittar kartongen. "Allergitabletter" är ett brett begrepp för mig så jag har liksom ingen aning om vilka jag ska prova. 
Svar på tråden Näsa som alltid rinner