• Anonym (Oro)

    Asberger hos snart 4-åring?

    Har en son som snart blir 4. Har nog allt haft en känsla av att han är lite annorlunda men har också tänkt att alla barn är olika så har inte lagt nån större vikt vid det. Dock tycker jag att det blir mer och mer tydligt ju äldre han blir.

    Han var väldigt tidigt med talet och har alltid pratat väldigt rent och bra och har ett enormt ordförråd och kan uttrycka sig och förklara väldigt bra för hans ålder. Han har väldig bra minne och lägger märke till detaljer.

    Trots hans bra tal tog det runt ett år innan han pratade på förskolan. Han kunde nicka och ruska på huvudet typ, men han vill inte prata. Det lossnade dock när lillasyster började i höstas. Men han pratar mest med pedagogerna. Han leker inte så mycket med dom andra på förskolan. Han deltar i aktiviteter tex måla osv men det där med fri lek har han svårare för. Han svarar ofta till oss föräldrar om han får en fråga av nån han inte är trygg med, istället för att titta och svara till den som frågat. Han har ett par kompisar som vi brukar träffa på fritiden och det funkar ganska bra. Han kan komma igång med lek med lite hjälp.

    Han låser sig väldigt lätt vid saker och får många fixidéer som är svåra att bryta. Tex kan bara kissa på "rätt" potta på "rätt" toalett hemma (vägrar kissa på förskolan), kan bara äta med rätt bestick på rätt tallrik. Svårt att gå från sommarkläder till höstkläder till vinterkläder osv. Mycket som skaver och gör ont. Knögliga strumpor, mössan gör ont, skorna sitter inte bra osv.

    Han är väldigt vanestyrd/rutinstyrd. Svårt att göra på ett nytt sätt och svårt när saker förändras. Ett exempel var för nån dag sen. Jag hade sagt att vi skulle baka bullar på onsdag eftersom vi var lediga då. Men vi fick massa tid över på tisdag så jag föreslog bullbak då. Han ältade ett bra tag "men du sa ju onsdag. Varför säger du att vi ska baka idag när det inte är onsdag?" Jag förklarade men han fortsatte prata om onsdag. Tillslut sa jag nu bryter vi och så frågar jag dig "vill du baka bullar?" och då gick det bra.

    Han är också ganska sen motoriskt Rätt klumpig eller vad man ska säga. Om han ska klätta måste man liksom visa och tala om att han ska flytta händern så att han sen kan fortsätta med fötterna osv. Men han blir bättre och bättre. Svårt att klä på sig själv och har precis börjat få kläm på att klä av sig själv.

    Nu blev det långt det här och kanske lite rörigt. Han är världens mest fantastiska son så klart och han får vara precis så som han är. Vill mest bara veta om nån känner igen sig. Om han skulle ha nån diagnos känns det ändå viktigt att fånga upp det innan skolåldern kan jag känna. Vill bara kunna hjälpa honom på bästa sätt. Just nu är det ganska lugnt men i perioder har det varit mycket utbrott och då oftast när hans rutiner eller sätt att göra vissa saker på har blivit fel.

  • Svar på tråden Asberger hos snart 4-åring?
  • Anonym (Oro)

    Uppdaterar lite.

  • FtS70

    Jag tror att ni kan ha rätt i era tankegångar, och att det kan vara värt att lägga lite krut på att övergången till skola blir så bra som möjligt. Er son påminner mycket om två söner i bekantskapskretsen som senare diagnostiserades med autismspektrumsyndrom.

    Bra att ni verkar så insiktsfulla!

  • Anonym (Sssss)

    De borde ju reagerat på förskolan också tänker jag. Tycker att ni ska be om en utredning på bup. Känner igen mycket. Dock fick vårt barn diagnosen autism vid 11 års ålder.

    Så det tog väldigt lång tid. Bra att ni är medvetna och inte blundar.

  • Anonym (Liten)

    Känner igen min 3,5 årige son i en del av det du beskriver. Framförallt det med fria leken. Och språket! Samt klumpig motorik.

    Förskolan har uppmärksammat det och kommer ta hjälp av spec Ped till att börja med. Vi har en kontakt med bvc psykologen men hon tyckte inte hon hörde något alarmerande. Vi är väl mittemellan. Ibland tänker jag att det kan kanske vara något inom AST men sen går det månader där jag tänker nää inte en chans.

    Vår son kan också få fixa idéer men jag tycker inte de är svåra att bryta. Speciellt inte om han får en förklaring. Han hakar inte upp sig på så sätt. Skulle vi till busfabriken idag men får skjuta på det till imorgon eller ?annan dag? så accepterar han det ganska så direkt och framförallt on man förklarar varför.

    Däremot kan han vara mer fixerad vid detaljer och vilja skapa och prova olika saker (t ex magneter och var de fäster och inte fäster och sedan hämta fler magneter som han kan skapa något med. Eller hänga saker här var emellanåt). Även detta går dock att bryta relativt enkelt oftast. Men ibland inte.

    Han är inte så ?lekande? av sig. Mer konstruera, pyssla, lego, pussel osv.

    Väldigt nyfiken på barnen på fsk och vill alltid vara med dom men samspelet funkar sådär. Ibland något bättre men oftast inte jättemkt samspel. Kommunicerar främst till vuxna då.

    Hemma funkar det bra med lillebror. De gläds med varandra (förutom när de inte gör det så klart. Allt är ju ?mitt mitt mitt? för storebror nu och lillebror är precis 1 år och ska ju så klart ha allt storebror leker med. Inkl den där legobiten som storebror just använt haha).

    Utbrott har vi inte många (och då har vi ändå haft en sådan jobbig dag idag pga övertrötthet hos oss alla) men kan ju absolut ske.

    Vi får väl se vad det blir av detta. Hade varit kul att följas lite

    Precis som du säger. Vår son får vara precis som han är. Vill bara se till att det blir så bra som möjligt för honom.

  • Anonym (Oro)
    Anonym (Sssss) skrev 2019-02-24 20:41:16 följande:

    De borde ju reagerat på förskolan också tänker jag. Tycker att ni ska be om en utredning på bup. Känner igen mycket. Dock fick vårt barn diagnosen autism vid 11 års ålder.

    Så det tog väldigt lång tid. Bra att ni är medvetna och inte blundar.


    Dom har inte sagt nåt rakt ut på förskolan. Men jag känner ju att dom också är medvetna om att han inte är riktigt som dom andra i hans ålder. Han har dock utvecklats så himla mycket på förskolan (och hemma) sen i höstas då lillasyster började och jag tror att dom tänker att han bara tar allt i sin egen takt. Och så kan det ju vara också, svårt att veta. Jag har pratat lite om det här med en annan person i vår närhet som är förskollärare och som vi träffat rätt mycket och hon sa då att hon har ju märkt att han är speciell.
  • Anonym (???)

    Har en son som påminner mycket om din i sitt beteende men är väldig social spontant men svårt med samspelet. Lockar barn till sig som blir dock trötta fort. Väldig verbal men lite klumpig. Har typ tvångstankar som jag kallar det och svårt med övergångar. Vi har gått igenom en utredning på bup på förskolans uppmaning och väntar på svar just nu. Vi hoppas att de hjälper honom på andra sätt senare också för att vi vet helt enkelt inte vad vi kan och ska göra i olika situationer. Prata med BVC nästa gång och ställ er i kö. Det tar lång tid ca 1,5år innan man kommer till specialister. Lycka till.

  • Anonym (Oro)
    Anonym (Liten) skrev 2019-02-24 21:07:27 följande:

    Känner igen min 3,5 årige son i en del av det du beskriver. Framförallt det med fria leken. Och språket! Samt klumpig motorik.

    Förskolan har uppmärksammat det och kommer ta hjälp av spec Ped till att börja med. Vi har en kontakt med bvc psykologen men hon tyckte inte hon hörde något alarmerande. Vi är väl mittemellan. Ibland tänker jag att det kan kanske vara något inom AST men sen går det månader där jag tänker nää inte en chans.

    Vår son kan också få fixa idéer men jag tycker inte de är svåra att bryta. Speciellt inte om han får en förklaring. Han hakar inte upp sig på så sätt. Skulle vi till busfabriken idag men får skjuta på det till imorgon eller ?annan dag? så accepterar han det ganska så direkt och framförallt on man förklarar varför.

    Däremot kan han vara mer fixerad vid detaljer och vilja skapa och prova olika saker (t ex magneter och var de fäster och inte fäster och sedan hämta fler magneter som han kan skapa något med. Eller hänga saker här var emellanåt). Även detta går dock att bryta relativt enkelt oftast. Men ibland inte.

    Han är inte så ?lekande? av sig. Mer konstruera, pyssla, lego, pussel osv.

    Väldigt nyfiken på barnen på fsk och vill alltid vara med dom men samspelet funkar sådär. Ibland något bättre men oftast inte jättemkt samspel. Kommunicerar främst till vuxna då.

    Hemma funkar det bra med lillebror. De gläds med varandra (förutom när de inte gör det så klart. Allt är ju ?mitt mitt mitt? för storebror nu och lillebror är precis 1 år och ska ju så klart ha allt storebror leker med. Inkl den där legobiten som storebror just använt haha).

    Utbrott har vi inte många (och då har vi ändå haft en sådan jobbig dag idag pga övertrötthet hos oss alla) men kan ju absolut ske.

    Vi får väl se vad det blir av detta. Hade varit kul att följas lite

    Precis som du säger. Vår son får vara precis som han är. Vill bara se till att det blir så bra som möjligt för honom.


    Vi är nog också mittemellan, ena dagen känns det solklart andra dagen tänker jag att det bara hör till åldern. Var det samspelet förskolan reagerade på för er? Jag kommer ta upp det med bvc nästa gång, eller ringa, vill helt inte prata om honom så när han är med.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (???) skrev 2019-02-25 20:42:38 följande:

    Har en son som påminner mycket om din i sitt beteende men är väldig social spontant men svårt med samspelet. Lockar barn till sig som blir dock trötta fort. Väldig verbal men lite klumpig. Har typ tvångstankar som jag kallar det och svårt med övergångar. Vi har gått igenom en utredning på bup på förskolans uppmaning och väntar på svar just nu. Vi hoppas att de hjälper honom på andra sätt senare också för att vi vet helt enkelt inte vad vi kan och ska göra i olika situationer. Prata med BVC nästa gång och ställ er i kö. Det tar lång tid ca 1,5år innan man kommer till specialister. Lycka till.


    Oj oj det är så lång väntetid alltså. Hur lång tid tar utredningen sen och hur går det till? Vem bestämmer om man får göra utredning eller inte?
  • Anonym (.)

    Det låter som ett mycket normalt 4-åring.
    Alla har drag av autism i sig och man kan omöjligt beskriva så att andra förstår och ser precis det du ser.vad säger pedagogerna?

    Sen oavsett, tycker jag att du ska fundera lite mer kring diagnoser. Vad är syftet med en diagnos?
    Är det för att hjälpa barnet eller att du skulle behöva hjälp med att acceptera att ditt barn är som det är (oavsett diagnos)?
    Det är inte alls säkert att en diagnos hjälper barnet utan kan många gånger få den motsatta effekten, de "blir" sin diagnos och slutar anstränga sig tack vare diagnosen. 

    Det finns inga rätt eller fel här men jag tycker att man ska fundera ordentligt innan man sätter igång med en utredning.

  • Anonym (Liten)
    Anonym (Oro) skrev 2019-02-26 16:45:52 följande:

    Vi är nog också mittemellan, ena dagen känns det solklart andra dagen tänker jag att det bara hör till åldern. Var det samspelet förskolan reagerade på för er? Jag kommer ta upp det med bvc nästa gång, eller ringa, vill helt inte prata om honom så när han är med.


    Ja, det är vad de sagt till oss iaf. Att han inte leker så mkt med andra barn och inte är intresserad. Det sista håller jag dock inte med om. Och inte hans nya förskola heller. Han är intresserad men förstår inte riktigt de sociala koderna i samspel med jämnåriga. Med vuxna eller äldre barn funkar det bättre. Förra förskolan talade med vårt bvc och sa hur de upplevde det. O utifrån det fick vi psykologkontakt. Helt fel sätt att gå egentligen. Förskolan borde kontaktat centrala elevhälsan först och fått in en specialpedagog för stöttning i första hand.

    Men min upplevelse var att de stämplade honom direkt.

    Nya förskolan har inställningen att alla är olika. Utvecklas i olika takt. Vissa vill leka massor. Andra mer stillsamma. En del leker mkt rollekar andra mindre. Allt är okej. De vill få in en spec pedagog för stöttning i hur de ska locka honom till mer samspel och framförallt hålla igång ett samspel längre stunder.

    Bvc psykologen var helt på min linje i detta. Att det först och främst är skol/förskolpsykologerna som ska kontaktas eftersom förskolan initierat detta och innan dess specialpedagogerna. Därefter remiss till bvc psykolog om man misstänker att detta behöver utredas pga diagnos.

    (Såvida inte vi som föräldrar upplever problemen hemma också och själv kontaktar bvc samt bvc psykolog för att få stöttning, så klart. Då blir det den vägen ist).

    Är lite inne på samma linje som Anonym (.). Vad skulle en utredning syfta till? Skulle den förändra något? Tänker för vår del då. Just nu skulle den inte förändra något. Och jag hade inte gått med på utredning i dagsläget, om det skulle föreslåss. Utan han har rätt till stöttning utefter de behov han har oavsett diagnos eller ej. O han får stöttning just nu och då funkar det allt som oftast.

    Det är en knivig ålder. Mkt trotsig ålder. Mkt som händer i kroppen och knoppen. Så det är nog svårt att säga bu eller bä nu. Iaf inte i dessa diffusa fall. Det finns ju så klart ?solklara? fall.
Svar på tråden Asberger hos snart 4-åring?