Asberger hos snart 4-åring?
Har en son som snart blir 4. Har nog allt haft en känsla av att han är lite annorlunda men har också tänkt att alla barn är olika så har inte lagt nån större vikt vid det. Dock tycker jag att det blir mer och mer tydligt ju äldre han blir.
Han var väldigt tidigt med talet och har alltid pratat väldigt rent och bra och har ett enormt ordförråd och kan uttrycka sig och förklara väldigt bra för hans ålder. Han har väldig bra minne och lägger märke till detaljer.
Trots hans bra tal tog det runt ett år innan han pratade på förskolan. Han kunde nicka och ruska på huvudet typ, men han vill inte prata. Det lossnade dock när lillasyster började i höstas. Men han pratar mest med pedagogerna. Han leker inte så mycket med dom andra på förskolan. Han deltar i aktiviteter tex måla osv men det där med fri lek har han svårare för. Han svarar ofta till oss föräldrar om han får en fråga av nån han inte är trygg med, istället för att titta och svara till den som frågat. Han har ett par kompisar som vi brukar träffa på fritiden och det funkar ganska bra. Han kan komma igång med lek med lite hjälp.
Han låser sig väldigt lätt vid saker och får många fixidéer som är svåra att bryta. Tex kan bara kissa på "rätt" potta på "rätt" toalett hemma (vägrar kissa på förskolan), kan bara äta med rätt bestick på rätt tallrik. Svårt att gå från sommarkläder till höstkläder till vinterkläder osv. Mycket som skaver och gör ont. Knögliga strumpor, mössan gör ont, skorna sitter inte bra osv.
Han är väldigt vanestyrd/rutinstyrd. Svårt att göra på ett nytt sätt och svårt när saker förändras. Ett exempel var för nån dag sen. Jag hade sagt att vi skulle baka bullar på onsdag eftersom vi var lediga då. Men vi fick massa tid över på tisdag så jag föreslog bullbak då. Han ältade ett bra tag "men du sa ju onsdag. Varför säger du att vi ska baka idag när det inte är onsdag?" Jag förklarade men han fortsatte prata om onsdag. Tillslut sa jag nu bryter vi och så frågar jag dig "vill du baka bullar?" och då gick det bra.
Han är också ganska sen motoriskt Rätt klumpig eller vad man ska säga. Om han ska klätta måste man liksom visa och tala om att han ska flytta händern så att han sen kan fortsätta med fötterna osv. Men han blir bättre och bättre. Svårt att klä på sig själv och har precis börjat få kläm på att klä av sig själv.
Nu blev det långt det här och kanske lite rörigt. Han är världens mest fantastiska son så klart och han får vara precis så som han är. Vill mest bara veta om nån känner igen sig. Om han skulle ha nån diagnos känns det ändå viktigt att fånga upp det innan skolåldern kan jag känna. Vill bara kunna hjälpa honom på bästa sätt. Just nu är det ganska lugnt men i perioder har det varit mycket utbrott och då oftast när hans rutiner eller sätt att göra vissa saker på har blivit fel.