Inlägg från: Anonym (kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna)

Bakgrundskoll inför dejt

När jag får någons telefonnummer kollar jag telefonnumret - är det ingen person och adress kopplat till numret så går jag inte vidare med att ge mitt tel till personen eftersom har man mitt tel så hittar man mitt namn (som är det enda i sverige så det går direkt att hitta allt offentligt om mig då). Går hans telnr till hans offentliga uppgifter så litar jag på att han faktiskt är intresserad av att träffas, inte är en serie-dejtare utan faktiskt är ärlig med vem han är innan vi ses. Då kan man se namn, adress kanske googla någon bild. Likaså kan han göra på mig när vi kommit till att byta tel för att ses. Tycker det är viktigt att personen vågar visa sig så här så att man innan i a f känner att det inte är en cat-fish. Träffar alltså bara de som ger ut sitt nummer som är registrerat på namn/adress. På så vis sållas oseriösa bort och de som bara är ute efter en anonym flirt/sex för de skulle aldrig blotta sin identitet om de inte var seriösa tänker jag.

• Anonym (kvinna)
    Anonym (tillvilkengrad?) skrev 2019-10-25 08:40:18 följande:

Någon som vet om det går att få reda på vad som hänt om något kommer upp på MrKoll? Kollade upp en potentiell dejt och det står att han är åtalad, han sa att det gällde fortkörning. Måste jag bli medlem på tex Lexbase för att känna mig säker...?

Man hamnar inte i Lexbase för fortkörning.
  • Anonym (kvinna)
    Kjell2 skrev 2019-10-25 12:28:27 följande:

Jo, om det går till rättegång och fällande dom.

Det går bara till rättegång om man nekar. Det finns ju alltid filmade bevis för fortkörning så alla får fällande dommar som kör för fort. Då skulle alltså var och varannan person finnas i lexbase eftersom alla kör för fort. Vårdslös körning i 400 km i timmen kanske gör skillnad i och för sig. Hon får fråga hur fort han körde tycker jag. Ingen av oss andra som fått fortkörningsböter har hamnat i lexbase. Har du gjort det, för fortkörning? Är det i så fall annorlunda om man kör i en hastighet där man blir av med körkortet på plats? Varför skulle det bli rättegång om inte filmade bevis finns och om bevis finns hur leder det då till rättegång - personen är en idiot och nekar till det som finns på film? Hur som helst så är han ingen att dejta om han varit så korkad att blåneka bevis, hamnat i rättegång för något så banalt som fortkörning. Jag skulle valt bort honom och gått vidare, han är inte intelligent. Men har man inget önskemål om intelligens på den man dejtar så tycker jag ändå att man ska välja bort denne person för den verkar vara problem/skapa problem som kunde undvikits. En sån där som blånekar till uppenbara bevis är ju kanske inte så attraktiv att ha en relation med, skulle jag resonerat. Hamnat i rättegång för fortkörning är riktigt onödigt. Ingen vettig person hamnar i rättegång för en småsak som kan undvikas med ett enkelt erkännande att man gjort ett misstag och kört lite för fort.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (tillvilkengrad?) skrev 2019-10-25 13:07:03 följande:

Jag gör alltid en snabb check på de jag skulle vilja träffa. Det har aldrig kommit upp något tidigare så det har aldrig varit något jag tänkt på. Hur allvarliga saker måste vara för att komma upp som en anmärkning på MrKoll alltså.. Måste det ha varit en utdragen process eller kan det vara så enkelt att han körde så pass fort? En fartdåre är inte precis attraktivt heller i mina ögon då men.. Lite skillnad mot våld- eller sexualbrott kan jag tycka..

Det man kan göra är efter en tids dejtande och lära kännande och man överväger att typ kanske skapa familj ihop är att köpa uppgifterna till hela domen. Det är offentliga handlingar, så inget konstigt att göra. Snarare dumt att inte göra det. Självklart vill du veta. Då ser man i första hand om personen talat sanning om vad domen rör om han är pålitlig och ärlig. Eller om man har att göra med en oärlig, om domen handlar om något annat än det han sagt. Tycker man ska läsa sådant. Lexbase finns ju till för att alla ska informeras om vem som är brottsling, vad den gjort så att man ska kunna skydda sig från de som har gjort grova brott.
  • Anonym (kvinna)
    Kjell2 skrev 2019-10-25 13:38:13 följande:

Varför betala för något som man kan hämta ut gratis på domstolen?

Hur hämtar man det från domstolen?
  • Anonym (kvinna)
    Kjell2 skrev 2019-10-25 13:46:59 följande:

Man ringer eller skriver och ber domstolen skicka domen per post eller email. Eller så går man dit och får den direkt i handen.

Hur vet man vilken domstol det är? Finns det bara en?
Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt