Anonym (Gaaaah!!!) skrev 2019-02-12 08:26:48 följande:
Oj! Tack för alla svar!! Låter ju inte helt jätteroligt vad man har framför sig då...
Detta låter ju ändå skönt... hur funkar det med sexlivet? Försvann din sexlust, och har den i så fall kommit tillbaka igen? Det är nog det jag fasar för mest, att sexlusten ska försvinna. Än så länge har jag den kvar trots torra slemhinnor, men jag är ju som sagt bara precis i början och man har ju hört mycket om folk som förlorat sexlusten. Däremot har jag inte först så mycket om om den kommer tillbaka igen och i så fall hur snabbt.
Men det där du tog för blödningarna ska jag nog kolla med gyn, för precis som Avskyr klimakteriet skriver så är det ju helt hopplöst med dessa blödningar som man aldrig vet när de ska komma och hur länge de ska hålla på. Man kan ju inte planera nåt öht!
Anonym (Avskyr klimakteriet) skrev 2019-02-11 21:47:02 följande:
Glömde skriva att jag hade likadant. En mens blev jag tvungen att söka hjälp hos gyn för att den inte gått över på mer än 1 månad.
Det kommer att variera och bli perioder då du kanske inte har mens på flera månader och kan ha massor av sex (om du vill med tanke på torra slemhinnor).
Oj!! Ja, riktigt så illa har det ju inte blivit för min del än, med mens i en månad! Fy vad jobbigt! Men de där långa uppehållen ser jag fram emot! Och ja, som sagt, trots torra slemhinnor finns lusten kvar än så länge som skönt är.
Min lust var förhöjd till en början. Jag ville ha sex mer än någonsin. Sedan ändrades det tvärt efter ca 1 år och jag har tappat lusten helt. :(
Det har inget att göra med att jag inte älskar eller åtrår min man, men jag har verkligen ingen lust alls. Det förvånar mig att man kan gå från den ena extremen till den andra så fort. Jag är rätt övertygad att det beror på att både mina östrogen och progestronnivåer är så otroligt låga, även om jag inte har några jätteproblem med torra slemhinnor. Har gjort test via werlabs som visade på väldigt låga nivåer av östrogen och relativt låga på progestron (gestagen).
Hursomhelst så verkar vissa inte påverkas så negativt av klimakteriet. Kanske deras kroppar kompenserar bra med östron, Kroppen vill göra allt för att spara på östrogenet så därför blir det svårare att gå ned i vikt/behålla sin vikt, men kanske det är bra då östrogenbrist är (enligt mig) ett värre alternativ.
Hur det blir för dig är svårt att veta. Det är lite som ett lotteri där vissa känner att de vunnit högsta vinsten, medan andra känner det motsatta.