Anonym (man) skrev 2019-02-18 17:15:06 följande:
Vissa känner sig kränkta så fort man inte håller med dem. Och medhåll och förståelse smakar alltid bättre än kritik och ifrågasättande, så var gränsen för "kränkande" går verkar vara väldigt subjektiv.
Nope, syftet kan väl variera, Man behöver inte förvänta sig att personen kommer göra rätt bara för att jag säger det utan snarare att personen ska fatta att de är oacceptabelt. Men är så gott som alltid ett sätt att markera att jag tycker det du gör är fel och ska personen fortsätta pyssla med sånt så får hon/han räkna med kritik.
Mm... hm, ja, jag tror jag börjar förstå hur du menar nu. Du verkar helt enkelt ha en helt annan definition av "kritik" än jag. För mig
ÄR det nämligen frågan om två olika saker:
I det ena fallet talar vi om ett uttryck för ilska och frustration; en mänsklig, känslomässig reaktion, vars enda syfte är att ge utlopp för ens egna känslor inför ett beteende som man uppfattar som oacceptabelt. Alltså: ett känslouttryck som har sin grund i ens egen emotionella situation, och som syftar till att få en själv att må bättre (oberoende av om det dessutom leder till ett förändrat beteende hos mottagaren för ens frustration).
I det andra fallet talar vi om ett diplomatiskt grepp för att påverka till förändring. Det utgår inte från känslomässiga reaktioner, utan baserar sig på sakliga argument och logik. Här skiljer sig alltså både syfte och grund helt från det första fallet.
För mig är det enbart det andra fallet som kan definieras som kritik, medan jag uppfattar det som att det för dig enbart är det första fallet? Har jag uppfattat dig rätt då?
Anonym (man) skrev 2019-02-18 17:15:06 följande:
Det är det här som blir lite lustigt ibland, när någon gör fel så börjar man genast snacka om hur mänskligt det är att göra fel ibland, men att tycka att personen gjort fel och säga det är tydligen inte alls lika mänskligt. Varför då? Vad är det som gör att göra fel så mycket mer mänskligt än kritik?
Jag tycker att det är precis lika mänskligt, och precis lika begripligt, oavsett vilken typ av fel det är man gör. Dvs, för att nu utgå från de två fel som är aktuella i det här fallet: jag tycker att det är mänskligt och begripligt att en strikt monogam människa ändå kan klanta till det och hamna i säng med nån annan än sin partner, och jag tycker att det är mänskligt och begripligt att någon blir förbannad och skäller ut personen ifråga för hens otrohet. Däremot tycker jag inte att detta är en
URSÄKT för att bete sig som man vill - inte i någotdera fallet. Tvärtom tycker jag att man alltid ska sträva efter att undvika att göra "fel" - oavsett om det gäller otrohet eller det du kallar "kritik", och som jag kallar kränkande beteende. Vad jag vet har jag aldrig sagt att det ena är mänskligt medan det andra inte är det - tvärtom! Så du får fråga nån annan, som faktiskt gör den distinktionen.