• Anonym (hej hej)

Kär efter långt förhållande

Hej,
    Grattis till ny glädje! 

Tycker du ska gå långsamt fram, för även om du på ett sätt bearbetat förhållandet, så kanske du inte har bearbetat skilsmässan. Du verkar ju nämligen känna att exets känslor är ett problem för dig, och det tänker jag är ett tecken på att du inte bearbetat skilsmässan ännu. 

Tycker också du ska gå långsamt fram för barnens skull, det är en stor omställning när föräldrar skiljer sig och ännu större när de träffar en ny. Hatar fortfarande min pappas nya fru rätt ofta, fast jag är 38 år. Det kan du ju vara beredd på här också. 

Så mitt svar är:
    Gå långsamt fram för din skull, för dina barns skull. Och OM det är så att det skiter sig med den nya (ibland kan man längta så efter att vara kär, att få leva (när man varit död länge), att det går lite väl snabbt) så kan det vara skönt att ha hållit det lite under radarn. Allt är väldigt färskt, både skilsmässan och den nya. Nu kanske den nya verkligen är rätt för dig, men tycker det känns lite som du vill kasta dig in i något nytt. 

Att din exfru är bitter på dig betyder att hon kanske inte fått sina behov tillgodosedda i relationen och då blir det en skymf när den andra partnern drar. Fundera på om du har en del i detta (säger inte att det behöver vara så), så du inte tar med det i din eventuella nästa relation!

Lycka till

Svar på tråden Kär efter långt förhållande