• Äldre 12 Feb 16:00
    329 visningar
    6 svar
    6
    329

    Om en kallelse är gjord går det att se? På myndighet

    Tjena, misstänker att mitt ärende till myndighet inte sköts på rätt sätt.

    Det som fick det hela att rinna över var när jag ifrågasatte deras hantering av mitt ärende så berätta de att jag uteblivit från ett möte jag blivit kallad till. Jag har inte fått någon kallelse vilket de hävdar ha skickat och undrar därför om det går att se att en sådan kallelse är gjord och att det går att begäras ut?

    Vänder mig framförallt till er som har insyn i svenska myndigheters rutiner och förstår givetvis att det här kan variera myndigheter sinsemellan. Det här är bara toppen av isberget men det kanske är något konkret som går att se och inte information som går att tampas med.

  • Svar på tråden Om en kallelse är gjord går det att se? På myndighet
  • Äldre 12 Feb 16:04
    #1

    Ja, du kan begära ut en lista på utgående handlingar.

  • Äldre 12 Feb 16:11
    #2

    Hur begär jag ut sådan information? Brukar sådant loggas och går informationen att tampas med, att man till exempel lägger till det i efterhand?

  • Äldre 12 Feb 16:15
    #4

    Det beror nog på vilken myndighet det handlar om.

  • Äldre 12 Feb 16:22
    #5

    Ja det är klart men vänder jag mig till berörd myndighet? Får undersöka saken

  • Äldre 12 Feb 16:55
    #5
    Rdes skrev 2019-02-12 16:22:17 följande:

    Ja det är klart men vänder jag mig till berörd myndighet? Får undersöka saken


    Ja, den myndighet som skickat kallelsen.
  • Äldre 13 Feb 09:19
    #6

    Statliga och kommunala myndigheter och organ ska diarieföra inkommande och utgående handlingar. Diariet är helt enkelt en lista över vilka handlingar som har kommit in och vilka som har skickats ut. (Nu för tiden sköts diarieföringen naturligtvis digitalt.)

    Naturligtvis går det att fuska med detta också, vissa myndigheter menar att de inte behöver diarieföra handlingar utan bara göra en anteckning i "akten" att något har kommit in eller skickats ut.

    Om du tittar på några handlingar du har fått från myndigheten så bör det någonstans i brevhuvudet stå "Dnr." (Diarienummer) och sedan en massa siffror, förmodligen står fyra av siffrorna för årtalet.

    Du kan kontakta myndighetens expedition och begära ut en lista över diarieförda handlingar i ditt ärende. Du ska helst inte prata med någon handläggare om det - då försöker de kanske slingra sig.

    (Det är just de här diarielistorna som tidningarnas journalister läser igenom när de vill hitta något intressant att skriva om.)

Svar på tråden Om en kallelse är gjord går det att se? På myndighet