• Anonym (Jag)

    Behöver man skriva på nåt inför husköp?

    Vi tittar på hus och kommer nog slå till snart.

    Vi är gifta, visst kommer huset då ägas 50/50 oavsett vem som skriver på papprena/betalar? Eller behöver man skriva nåt separat för det?

    Tänker ju då vid en separation tex, så allt delas lika. Han tänker stå på papprena själv.

  • Svar på tråden Behöver man skriva på nåt inför husköp?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2019-02-12 19:37:10 följande:

    Tänker du betala? Jag hade aldrig gått med på att inte stå på pappren om jag var med och betalade.

    Har ni äktenskapsförord? Särkullbarn?


    Nej han betalar.

    Inget äktenskapsförord och alla barn är gemensamma.
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2019-02-12 19:41:31 följande:

    Nej, ägandet är enligt kontraktet även om ni är gifta. Däremot ingår huset i eventuell bodelning.


    Vad innebär det i praktiken? Om något skulle hända honom tex?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-16 19:23:53 följande:

    Om han köper och betalar hur hade du tänkt dig med huset vid en separation om du inte ska betala någonting.

    Kommer du låta han behålla det själv?


    Jag vet inte vem som skulle bo kvar, men jag vill vara säker på att värdet delas 50/50 även om jag inte står på kontraktet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-16 20:06:40 följande:

    Det kommer delas 50/50 iomed bodelningen.

    Hur kommer det sig att du inte ska vara med och betala men ändå vill att det ska delas lika?


    Är du säker?
  • Anonym (Jag)

    Varit gifta två år, men sambo i femton. Finns inga skulder annat än mitt csnlån.

  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2019-02-21 07:08:40 följande:

    Så är läget nu. Men vid en bodelning, om flera år, kan läget vara annorlunda. 

    Men, hans möjlighet att sälja er gememsamma bostad eller pantsätta den är begränsad utan ditt godkännande så länge ni är gifta.


    Så vad tycker du, ska jag gå med på att inte stå på papprena eller inte?
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2019-02-21 07:45:22 följande:

    I grunden nej, framförallt om du bidrar tillräckligt till familjens försörjning och liv. Sen kan det finnas undantag som gör att något annat än 50/50 är motiverat.

    Hur argumenterar han för 100/0?


    Det gör han inte, han säger 50/50, men man vet ju aldrig om han kommer känna så om vi en dag separerar.
  • Anonym (Jag)
    Kjell2 skrev 2019-02-21 15:04:43 följande:

    Men vad är problemet? Skriv 50/50  i kontraktet när ni köper huset och saken är klar.


    Han vill ju stå själv, så därför ville jag veta om det kommer göra nån skillnad.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (öh) skrev 2019-02-21 15:06:00 följande:

    Du brukar ju påstå att han aldrig kommer att skilja sig från dig, din lilla hemmafru där.


    ?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (12345) skrev 2019-02-26 19:58:57 följande:

    Om det är ditt mål att rycka åt dig så mycket du kan med lagen som stöd så önskar jag dig lycka till.

    Det börjar klarna lite varför din man vill äga det själv.


    Jag är ts, inte den du svarade.
Svar på tråden Behöver man skriva på nåt inför husköp?