Jag mutade min son att somna ensam och nu har jag dåligt samvete.
Jag skulle också vilja tillägga att det från början inte handlar om sömnproblem, utan det här handlar om att JAG behöver få tid att sätta in grejer i diskmaskinen eller städa undan lite, eller i alla fall få titta på tv innan jag somnar. Vi går inte upp jättetidigt på morgonen, utan även om han somnar 20.30-21.00 så vaknar han inte förrän omkring 8.20. Anledningen till att jag påbörjar nattningen klockan 19.30 är för att han blir trött då. Han börjar hoppa runt, blir speedad och har inte ro att leka varken med mig eller med sig själv. Bokläsning i 20 minuter då tycker han om, men eftersom klockan sedan är 20.00 så införde jag det här med att lyssna på ljudbok (även om det tar 45-60 minuter) Då är klockan ca 21.00 och då kan jag inte säga att jag varje dag är i skick att varken betala räkningar eller städa undan hemma eller göra något annat jag måste göra, ifall jag har haft en tuff dag på jobbet. Så egentligen har han inte sömnproblem, utan sömnproblemen uppstod för 4 dagar sedan då jag bestämde mig för att det vore bättre om han kunde lyssna på ljudboken utan att jag satt tyst i hans rum, lyssnade på samma ljudsaga och inte gör något vettigt alls i en timme, men det lutar nog åt att jag får återgå till det i alla fall.
Hursomhelst, det har ju blivit en fix idé hos din son att allt måste vara på ett visst sätt på kvällen - inte helt ovanligt att barn vill att det ska vara likadant. Men även om du vill få saker gjort på kvällen så måste du nog ändå lägga honom senare tror jag. Det är supersvårt att sova om man lägger sig för tidigt, och ni går ju upp 8.20 så somnar din son kl.21 har han ändå fått mer än elva timmars sömn. Jag är också ensamstående mamma och min dotter har aldrig gått att lägga tidigt hur mycket jag än önskat det. Sömnig är inte riktigt samma som trött ju, och din son är nog inte tillräckligt trött klockan halv åtta på kvällen trots allt. Kanske känner han av att du så väldigt, väldigt gärna vill att han ska somna fort och blir lite stressad av detta? Lägg honom lite senare eller väck honom tidigare på morgonen och säg att han absolut inte ska oroa sig över leksaken. Gå runt och greja i lägenheten medan han lyssnar på ljudbok och gå sedan in och sitt hos honom på sängkanten en liten stund efter ljudboken. Då vet han att du alltid kommer efter ljudsagan och kanske slappnar han av mer då. Säg till honom att du alltid kommer att komma in till honom och pussa honom god natt även om han skulle råkat ha somna.