• Äldre 13 Feb 01:50
    2799 visningar
    7 svar
    7
    2799

    Polisutbildningen hjälp

    Hej!

    Jag letar som en galning efter information om vad som krävs utöver det som står på rekryteringsmyndigheten och polismyndighetens hemsidor skriver. Hur räknas meritpoängen ut och vad får man för frågor på psykologitesterna? Har fått nys om något som heter Uniq, Någon som kan förklara vad det är och hur man kan öva inför det i så fall.
    Jag skulle bli så himla glad om någon som själv sökt eller läser utbildningen eller är polis kunde hjälpa mig lite med vad jag skall göra för att klara testerna. Har förstått att cyklingen kommer bli tuff.. mjölksyra som många skriver om. Men vad innebär synkraven? Jag är närsynt och har glasögon. Kan jag söka ändå?
    Får jag bli polis trots att jag äter blodtrycksmedicin och antidepressiv medicin? Jag kan sluta om det krävs då jag har bra värden och det går att fasa ut antidep.medicinen. 

    Allt tips tas tacksam emot! 

    mvh Camilla

  • Svar på tråden Polisutbildningen hjälp
  • bastar­dized
    Äldre 13 Feb 02:23
    #1

    Finns en utmärkt tråd på Flashback som besvarar alla dina frågor.


    Klarade faktiskt uttagningen med bravur då jag var ung men fick ett lockande erbjudande som gjorde att jag inte fullföljde. I dag är jag oerhört tacksam att jag inte  valde att slutföra utbildningen då de vänner jag har som är i det yrket inte är nöjda med varesig lön eller arbetssituation. 

  • bastar­dized
    Äldre 13 Feb 02:50
    #2

    Och nej, antidepressiv behandling kommer inte att godtas. 

  • Äldre 13 Feb 11:57
    #3

    Lider man eller har behandlats för psykisk ohälsa är man nog rätt körd. Vet att de frågar en hel del om detta bla om självskadebeteende och sömnsvårigheter. Vet inte om man måste lämna in eller om de kollar upp ens journaler. En jag känner ljög om att inte ha skadat sig själv men han hade heller inte sökt nån psykisk hjälp för det. En annan jag känner som inte gick vidare va bland annat för att han bytt jobb så många gånger.

    De kör även eq test.

  • Äldre 13 Feb 12:50
    #4
    lostinlife38 skrev 2019-02-13 01:50:13 följande:

    Hej!

    Jag letar som en galning efter information om vad som krävs utöver det som står på rekryteringsmyndigheten och polismyndighetens hemsidor skriver. Hur räknas meritpoängen ut och vad får man för frågor på psykologitesterna? Har fått nys om något som heter Uniq, Någon som kan förklara vad det är och hur man kan öva inför det i så fall.
    Jag skulle bli så himla glad om någon som själv sökt eller läser utbildningen eller är polis kunde hjälpa mig lite med vad jag skall göra för att klara testerna. Har förstått att cyklingen kommer bli tuff.. mjölksyra som många skriver om. Men vad innebär synkraven? Jag är närsynt och har glasögon. Kan jag söka ändå?
    Får jag bli polis trots att jag äter blodtrycksmedicin och antidepressiv medicin? Jag kan sluta om det krävs då jag har bra värden och det går att fasa ut antidep.medicinen. 

    Allt tips tas tacksam emot! 

    mvh Camilla


    Ska försöka svara på alla dina frågor :) 

    Meritpoäng - Räknas ut av dina betyg från gymnasiet. 
    Psykologtesterna - räkna med att få frågor om ALLT, familj, relationer, åsikter, värderingar, personlighet, ekonomi, erfarenhet, osv.
    UNIQ - är ett test som mäter din kognitiva intelligens, ungefär ett IQ test. Prova göra det på illustreradvetenskap. 
    Cykeln klarar du om du har normal fysik, om du kan så träna spinning.
    Synen är inga problem om det inte är allt för kraftig brytning. Du får göra syntest både med/utan glasögon eller linser. 
    Ang blodtrycksmedicin vet jag inte vad som gäller, men de kollar blodtrycket på dig. Har du inte bra värden så går det inte. 

    Tror dock det finns någon regel på att du inte ska ha ätit antidepressiva på ett par år innan du söker (typ 2-3 år). 

    Mvh 
    Polisstudent 
  • Äldre 13 Feb 14:20
    #5
    bastardized skrev 2019-02-13 02:50:38 följande:

    Och nej, antidepressiv behandling kommer inte att godtas. 


    Jag har läst att det inte är något som diskvalificerar automatiskt. Så det får jag kolla upp närmre. 

    Tack för svar.
  • Äldre 13 Feb 14:35
    #6
    Hej! Tack för svar!
    Tänker att det är lite dumt att den informationen inte finns. För det enda som står är vad man behöver för behörighet. Jag läser just nu för att få särskilt behörighet.. så det är ju trist om det inte hjälper.
    Det kan nog bli tvärkört. Jag har ju krappiga betyg från gymnasiet. Vad jag hade på högskoleprovet vet jag inte, det var länge sedan. Men jag kom in på socionomprogrammet inte bara en gång utan två. Jobb har jag haft lite till och från. Men främst inom socialt arbete. Har dock ingen examen från socionomprogrammet av olika skäl så det har varit svårt att få tillsvidare anställning. Simningen vet jag inte. Det känns som det blir svårt att simma så fort. Jag är ju dessutom rätt liten så det finns ju liksom inte lika mkt muskelstyra i mig som en kille på 180! 
    Medicinerna kan jag fasa ut. Jag har bra blodtryck sedan jag började träna regelbundet för 2,5 år sedan. Styrkan har jag. Men cykla gör jag inte för jag trycker det är så himla tråkigt ha ha. Jag gjorde testet på illustrerad vetenskap och fick över det normala men skulle jag göra om det så skulle jag få bättre resultat. Gjorde en del misstag. Eq som någon skrev om tidigare har jag högt inte lätt att skryta som svensk Skrattande

    Tusen tack för dina svar!
    Konta skrev 2019-02-13 12:50:15 följande:
    Ska försöka svara på alla dina frågor :) 

    Meritpoäng - Räknas ut av dina betyg från gymnasiet. 
    Psykologtesterna - räkna med att få frågor om ALLT, familj, relationer, åsikter, värderingar, personlighet, ekonomi, erfarenhet, osv.
    UNIQ - är ett test som mäter din kognitiva intelligens, ungefär ett IQ test. Prova göra det på illustreradvetenskap. 
    Cykeln klarar du om du har normal fysik, om du kan så träna spinning.
    Synen är inga problem om det inte är allt för kraftig brytning. Du får göra syntest både med/utan glasögon eller linser. 
    Ang blodtrycksmedicin vet jag inte vad som gäller, men de kollar blodtrycket på dig. Har du inte bra värden så går det inte. 

    Tror dock det finns någon regel på att du inte ska ha ätit antidepressiva på ett par år innan du söker (typ 2-3 år). 

    Mvh 
    Polisstudent 


  • Äldre 13 Feb 15:45
    #7
    +1

    Har du bara godkända betyg så räcker det alldeles utmärkt! 
    Högskoleprovet gör nog ingen skillnad för polisutbildningen, när jag sökte fick vi inte använda de iaf. 

    Simningen är inte speciellt svår. Jag trodde också att det skulle vara knapert med tid, men så var det inte. 

    Din storlek behöver du inte oroa dig för, du ska vara vältränad för din egen kroppsvikt. 

    Skulle rekommendera att du ringer rekryteringsmyndigheten så kan du få definitiva svar på alla dina frågor :) 

    Annars är det bara prova att söka så får du se hur det går. 
    Lycka till 

Svar på tråden Polisutbildningen hjälp