• Doftljuset

Uppstart IVF våren 2019

Hej alla,

Hoppar in här om det är okej. Jag och sambon har försökt få barn ett tag nu, precis avslutat vår fertilitets utredning och fått skickat ett remiss till IVF nu. Läkaren sa att nu kommer ingenting ske förrän efter sommaren. Alltså denna väntan... igen.

Känner att jag behöver människor som förstår och vet lite om IVF och gör samma resa :) Hoppas jag hittat rätt

• Doftljuset
    Kandelaber skrev 2019-06-07 22:10:13 följande:
    Hej, hur gick utredningen, visade det något? Förstår att det måste vara jobbigt att hamna i sommaruppehållet när man just tagit sig vidare till ivf. Har de stängt hela sommaren? Våran livio var bara stängd 4v.

När vi kom vidare tänkte jag att eftersom vi inte fick något särskilt konstaterat "problem" i utredningen så kunde vi se de sista få försöken innan ivf-start som bonus. Typ att Nu kroppen får du några sista chanser innan hjälpen kommer på riktigt! Men då krävs ju såklart att man inte har något konstaterat hinder att lyckas hemma.

Hej,

Utredningen visade att min sambo har lata och slöa spermier, som ligger lite låg i volym och antal. Lite under medel. Läkaren sa att det som oftast är medfött. att hade dom tagit ett nytt prov kanske det hade visat annat men eftersom dom utgår från resutaltet dom har i handen så skickade han remiss för ivf. Vilket jag är tacksam för, förstått att en del måste vänta bara på få remissen. Mig fanns inge fel på, utan allt ser och verkar bra. Även om man gör det som par så skulle jag ljuga om jag skrev att jag inte känner ett fustration över att det går för mig. Så mycket känslor och sorg så man faller helt samman ibland... Du har helt rätt, och jag känner väl att nu tänker jag leva lite ( varit nästan maniskt strikt på allt), det ska inte ätas det, tillskott, stickor, inte alkohol, inte röra en cigg, tempning, tider, duscha svalt, han ska inte sova med kalsonger. Nämen du hör ju haha...

Jag mailade receptionen idag faktiskt för liksom få en mer inblick, var väl lite i chock när jag satt där med läkaren. Allt gick så snabbt och var så pang på liksom. Han sa att dom hör av sig inom 3 månader ( antar han syftar på vårdgarantin) och vilket i vårat fall blir lagom till efter sommaren, sen har jag förstått att dom vill kunna vara mottagliga om man sätter i gång med hela processen och inte vara stängda om det skulle uppstå några ev komplikationer.

Hur va det för er? <3

• Doftljuset
    Barnlängtan31år skrev 2019-06-07 22:01:29 följande:
    Du har hittat rätt!

Förstår verkligen denna väntan. Allt är en enda väntan! Vi har i alla fall kommit långt i vår IVF-process, äntligen! Ruvar just nu på en blastocyst (5-dagars).

Hoppas ni kommer igång snabbt efter sommaren!

Perfekt! :) Hoppas man kan ventilera lite här.

En väntan utan några skyddsnät eller säkerhet. En längtan så stark

Wow vad spännande! Kan inte du berätta lite om IVF, hur länge fick ni vänta mellan remiss, info möte o påbörja processen. Jag ser framför mig att vi inte ska få hjälp på år.

• Doftljuset
    E30 skrev 2019-06-09 20:03:41 följande:

Hoppar in här med en liten solskenshistoria för alla som precis som jag oroade mig och grät månad efter månad efter alla sorgliga, misslyckade försök..Jag vet vad ni går igenom och den enorma sorg ni känner. Jag är 36 och vi försökte i minst 2 år innan vi kom till ivf pga. endometrios med blockerade äggledare. Trodde det var helt kört men vi hade en enorm tur för det lyckades på första försöket och är nu i v.12. Bara fortsätt och inte ge upp hur jobbigt det än är. Önskar er alla lycka till! Stor kram <3

Tack <3 Sånt behövs verkligen!
    Grattis till er!
  • Doftljuset

God tisdag allihopa <3 

Jag undrar angående IVF.
    Jag har ju fått en remiss till IVF, eller det sista min läkare sa när vi gick var att han skulle skriva o skicka remissen. Så jag tänker dom borde alltså höra av sig i aug, han sa att det kommer bli efter sommaren och max ca 3 månader ( antar han menar vårdgarantin). 

Då tänker jag så kanske det bokas in ett info möte eller första möte eller vad det blir... Vad sker sen? Är det efter detta som den här väntan på typ 1 - 2 års kötid är? Jag blir helt illamående av all väntan. Fick mens nu också så är lite halv tom - känns som att det är på svart vitt att vi inte kan på naturlig väg...

Kram

• Doftljuset
    Ölandstoka skrev 2019-06-18 18:46:03 följande:
    Om ditt landsting uppfyller vårdgarantin så är det max tre månader du behöver vänta. Då får ni komma på ett möte och eventuellt ta lite prover, sen om allt ser "bra" ut så får du recept och kan köra igång nästa cykel.

Det är när vårdgarantin inte uppfylls som det kan bli långa kötider. En utredning inom landstinget kan bara den ta väldigt lång tid men har du redan fått en remiss så borde du få komma igång efter sommaren :)
    Jag hoppas dom uppfyller läkargarantin, bor i stockholm. Hur går man tillväga om den inte uppfylls, måste dom inte det? Blir man orolig för det men läkaren sa att 3 månader. Remissen är inskickad
  • Doftljuset

Åh tack för ni svarar så snabbt. Kanske tänkt för positivt. Tänkte får man tid i aug - sep o kanske liksom fått testa typ sen sep - okt. Inser nu att detta kan ta år mer än det redan gjort. Vänta är hemsk, ovissheten, för ingen kan garantera att detta ens kommer att gå. Inser nu att jag förmodligen inte ens lyssnade riktigt på läkaren- minns att han sa att mannen hade 10 per ml och normalt är typ 15 eller lite mer. Inser att jag liksom inte uppfattat vad som sagt typ. Han rekommenderade IVF men sa liksom aldrig heller mer ingående var man såg på spermierna - han sa förvisso att det borde inte vara några problem om spermierna möter ägget. I journalen ( beställde hem den stod det spermierna var okoncentrerade och mindre rörlig).Fast menade han då att det är kört på vanlig väg? Han sa liksom aldrig hur mång som rör sig...Alltså wow vad tankar funderingar man har. Ska man ringa sjukhuset remissen kommit in till menar ni? <3 Ha en fortsatt bra kväll

• Doftljuset

[quote=79701198][quote-nick]Ölandstoka skrev 2019-06-19 10:03:10 följande:[/quote-nick]

Väntan är tortyr! Det går jättebra att ringa och fråga, inte alltid man får så tydliga svar men iaf lite fingervisning.

[/

Menar du till sjukhuset remissen skickades till? Dom kanske inte kan svara men det är ändå lugnade kanske på nåt sätt. Jag vet inte. Denna väntan och att man är maktlös

• Doftljuset

[quote=79700407][quote-nick]vill2017 skrev 2019-06-18 21:39:48 följande:[/quote-nick]

Du behöver nog inte vara orolig! Remissen blir säkerligen godkänd om din läkare ansåg att ni uppfyllde kraven. Det tar nog längre tid för handläggning under sommaren dock. I Stockholm är det ju också flera kliniker att välja mellan så det behöver inte alls ta lång tid, tror vi fick fem olika att välja mellan. Det enda jag vet är att det kan vara svårt att få en tid direkt efter att kliniken haft stängt, då är det många som väntar på att få starta. Kan varmt rekommendera Sophiahemmet!

Tack för logiska lugnade och bra svar <3 är Sophiahemmet ett av dom man kan välja på? Bara varit där i andra sammanhang.Vår remiss är skickad till karolinska sjukhuset Huddinge nu. Jag hoppas verkligen vi får börja denna resa så fort som. Tyvärr är man ju orolig fast man gång efter gång försöker lugna sina sinnen.

• Doftljuset

[quote=79702993][quote-nick]vill2017 skrev 2019-06-19 22:34:08 följande:[/quote-nick]

Ingen fara! Vi har alla varit där :) jag tror att alla remisser i Stockholm måste gå via karolinska Huddinge. När remissen är godkänd får ni ett brev på posten som säger att ni är godkända för IVF och att ni, pga fritt vårdval, får välja någon av klinikerna de listar. Man kan välja att gå på karolinska i Huddinge men jag har hört att de inte har öppet för insättningar på helger. Sophiahemmet ingår i den där listan på kliniker att välja och jag gillade dom. Gjorde min insättning av fryst blastocyst i slutet på april och är nu gravid i vecka 11.

Så man ska alltså bara sitta och vänta på ett brev, borde inte det kommit? Remissen är ju skickad i slutet av maj.Jo men det låter bekant, att man kunde välja var man ville fortsätta.Ska ha Sophiahemmet i åtanke!Tack:)Åh grattis!Funkade det på första försöket?

• Doftljuset
    Ölandstoka skrev 2019-06-20 13:35:58 följande:
    Ja usch, att få höra en sån sak när man kämpar och kämpar känns så jobbigt! Klart man är glad för deras skull, men tillslut orkar man inte riktigt vara det tyvärr.

Stort lycka till nu!![/quote]

Tack! Du med, hoppas att du får en härlig graviditet :)
    Jag har 6 vänner runt mig som kom förra sommaren/höst/vintern och berättade att dom var gravida. Jag blev bara trasigare o trasigare inombords, dessutom alla andra som är bekanta eller nåt man ser på sociala medier. Nu har jag fått veta att min närmaste kollega är gravid, jag ska behöva se denna mage växa varenda dag och minut.... Vet inte hur jag ska tackla det ens.Man missunnar ju ingen, eller kanske men man känner fustration och orättvisa emot livet på nåt sätt ( i alla fall jag).. Skickar styrke kramar och kom ihåg att man får känna vad man känner - skäms inte <3 Såklart grattis till alla som fått plus
  • Doftljuset

Tack för alla råd. Jag ringde till karolinska idag men det var fullt med telefon tider- så försöker igen på måndag. Jag har en liten dipp just nu, tusen tankar tusen känslor och funderingar om allt. Hoppas det går någorlunda fort. Att vi får hjälp och så får man ta varje steg där efter. Man har så lätt ( läs jag) få katastrof tankar, försöker var tapper och positiv men man är ju livrädd på insidan. Jag är redan att jag är säkert den där procenten som inte kommer gå för, inte på nåt försök...

• Doftljuset

Hej alla,

Jag fick hem brev från karolinska idag, ska nu välja få välja klinik att ställa mig hos. Någon skrev att Sophiahemmet är bra. Är det någon som har någon annan erfarenhet av klinikerna i Stockholm?Hur ska man veta eller kanske spelar det ingen roll, läkaren sa att alla var lika bra men han får väl inte vara partisk.Hade vore bra veta lite statistik eller sådär. stor kram på er alla!

Svar på tråden Uppstart IVF våren 2019