Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?

Din mamma får äga 100000 utan att det börjar räkans av från bostadstillägget. 100000 är också en bra säkerhet.

Man får äga MER än 100000 och söka om bostadstillägg men då börjar det räknas av med procent hit och andelar dit från den summa hon kan få i bostadstillägg. Har hon 400000 lär det vara bara några hundralappar kvar i månaden som hon kan få ut. 

Vore jag i er sits skulle jag se till att mamma ger er 300000 så har hon kvar max vad hon kan ha kvar utan att det påverkar bostadstillägget. Det är helt lagligt att göra så.

Det är också sedan helt lagligt för er att köpa en matkasse eller två i veckan åt henne - om ni vill. Eller gå med henne och köpa kläder åt henne - om ni vill. Och så vidare.

Det är din mamma som anmäler hur mycket hon har i tillgångar och det är hon som är ansvarig för att uppdatera om förmögenheten förändras. 

.
    Möjligen är gränsen i praktiken 1250000 beroende på att folks inkomster och tillgångar går lite upp och ned. De där 25000 extra kan vara en slags ”kontant-buffert” som myndigheterna brukar bortse från när de beräknar bostadstillägg, men det skulle jag inte chansa på.

• Flash Gordon
    Pilsner skrev 2019-02-14 09:36:15 följande:
    En nolla för mycket?
    Ja, en nolla för mycket.

Etthundratjugofemtusen ska det vara.

100000 för det som de räknar på officiellt + möjligen 25000 i "vingelmån för kontanter i plånboken" eller vad man ska kalla det.
  • Flash Gordon
    Linda5 skrev 2019-02-14 09:53:10 följande:
    Man blir lite kluven.
    1. Varför ska samhället försörja någon med pengar?
    2. Varför skall din mamma som sparat hela sitt liv straffas?

Tyvärr är det ju så med alla bidrag idag. Om du är sparsam och försiktig så får du ingen hjälp när det verkligen krisar. Har du däremot levt lyxliv på kredit så får du hjälp.
    Har ingen lösning på problemet men tycker det slår fel mot ordningsamma personer.
    Så länge skattepengar går till genuscertifierad mens-konst i tunnelbanan så ser jag inga moraliska problem med att en fattigpensionär, inom lagens gränser, maximerar de bidrag han eller hon får av staten. 
  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2019-02-14 16:25:36 följande:
    Mycket enkelt:

Du får skaffa ett konto i en internetbank, be henne föra över pengarna till ditt
    nya konto och ge henne visa/mc kort kopplat till kontot.
    Hon kan fortfarande ta ut eller handla på kort för sina egna pengar men att dom
    ligger i ditt namn.

Inget olagligt, man får skänka pengar till sina närstående.
    DET lär däremot fall under kategorin "fusk" hos FK om det upptäcks och blir säkerligen anmält.
  • Flash Gordon
    kattm skrev 2019-02-15 07:40:48 följande:
    Det går att ha kort i eget namn kopplat till ett konto i ett annat namn. Jag har ett kontokort kopplat till min mans kreditkonto. Det gäller bara att hitta rätt sorts konto och kort.
    Har TS mamma obegränsad till gång till "TS pengar" efter att samma pengar just har förts över från TS mamma till TS så lär inte FK uppskatta situationen.

.

Att ge bort pengar i gåva/förtida arv tills man kommer ned under maxgränsen är fullt lagligt och inte mer omoraliskt än att sitta och maximerar avdragen i deklarationen varje år i syfte att betala lägsta möjliga skatt.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 09:23:33 följande:
    Inte alls. Fullt lagligt och inte helt ovanligt. Som någon ovan skriver så kollar de den 31 december så pengarna behöver överföras innan det datumet för att bostadstillägg ska betalas ut nästkommande år
    Säger du det utifrån erfarenhet som tjänsteman på FK?

Om en person ger pengarna till någon annan (lagligt) coh denna sedan i praktiken ger tillbaka pengarna genom att ha ett separat konto med ett kort till den som gav pengarna i förstaläget så lär FK ha synpunkter på det.

Det ser garanterat ut som en ren "sken-affär" för att dölja tillgångarna och jag är övertygad om att det är den obehindrade tillgången till pengarna som är knuten coh jag är ganska säker på att det är omvänd bevisbörda sm gäller, dvs du måste bevisa att du inte har fuskat.

Det är något jag ALDRIG skulle rekommendera någon att ge sig på.
    .

Det är skillnad på det jag föreslår - att ge pengarna till barnen och sedan kan DE, efter behag, ge mamma vad hon behöver för SINA pengar. Oaktat att de pengarna kom från mamma till att börja med.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 10:03:26 följande:
    Något separat konto har jag inte en aning om, utan att man ger pengarna till ett barn och att det finns en överenskommelse att pengarna ändå är pappas / mammas. Sätts över vid behov till denne men sitter på barnets konto. DET är inte olagligt
    Nä, DÅ kan det nog passera, även m jag inte skulle överföra digitalt.

Men Felix förslog att mamma skulle få använda barnets konto som sitt eget och DÄR tror jag FK reagerar.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 11:53:45 följande:
    Varför inte överföra något digitalt och hur ens överföra på annat vis? Som sagt, det är inte olagligt att ge sina barn alla sina pengar. Och heller inte olagligt att hjälpa sin gamla pappa ekonomisk.
    Som Kjell är inne på - bevisfrågan. Kan FK bevisa att du för tillbaka pengarna till din mamma genom att begära ut kontoutdrag från banken? De pengar hon formellt sett inte äger och därför kan få ut fullt bostadstillägg.
    .

Och frågar du på riktigt hur man "överför" pengar på annat sätt än digitalt?

Kontanter.
  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2019-02-15 14:19:36 följande:
    Om man är så rädd att det skulle vara eller kunna vara olagligt så för man väl
    helt enkelt skriva ett gåvobrev. Då kan du ju styrka avsikten med överföringen.

Gå tillbaka till innan 2005 då arvsskatten avskaffades.
    Då duggade gåvorna hejvilt till barnen för att undvika skatt.
    Helt lagligt fast syftet var att minimera skatten.

Gåvan är inget problem. Fullt lagligt.

det är hur du för tillbaka pengar till mamman som kan vara problematiskt.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-15 14:52:54 följande:
    Nu är ju kontanter inte riktigt så enkelt att för personen som skulle få dem, så enkelt att för denne exempelvis betala hyra och diverse räkningar.

Ponera att min mamma säljer ditt hus och ger mig 300 000 kr. Då får hon hyrestilägg . Så efter ett par månader swishar jag 1000 kr till henne då och då. Har otroligt svårt att se hur någon kan bli fälld för att jag hjälper lön mamma ekonomisk.

Ps, min mamma har inget hus eller har haft. Men jag känner flera som gör precis så här. Ser inte hur det kan vara fel och lagligt håller det.
    Kontanter använder du till alla inköp förutom räkningar. 

- Att låta någon ha full kontroll över ett konto i ditt namn som föreslogs passerar nog gränsen för bidragsfusk.

- Det är tillåtet att ge pengar till mamma men för sakens skull så skulle jag ändå göra dessa gåvor så svåra att spåra i efterhand som möjligt. OM det skulle bli något tjafs.
  • Flash Gordon
    modsey skrev 2019-02-18 08:41:06 följande:
    Eftersom min nästa vän gjort exakt så efter samtal med såväl bank som pensionbsmyndighet så vet jag att det inte är bidragsfusk. Omoraliskt kan man kanske tycka, som mycket skatteplanering. Men inte olagligt
    Fast nu pratar du om något annat än det jag pratar om.
  • Flash Gordon
    Linnie skrev 2020-08-31 10:03:54 följande:
    Fast "skatteplanering" är ju alltid sjukt fel, ibland (rätt ofta) olagligt och framförallt enormt girigt och de som sysslar med sådant borde inte få leva i ett land när de inte följer reglerna för beskattning, 
    Inte följer reglerna?

Alltså, skatteplanering går ut på att FÖLJA reglerna - men utnyttja dem till sin egen fördel så långt som möjligt.

Om staten säger att jag FÅR dra av i min deklaration för än det ena och än det andra så gör jag inget vare sig moraliskt eller juridiskt felaktigt om jag utnyttjar den möjligheten.
Svar på tråden Minska förmögenhet, få bostadstillägg (pensionär)?