• Anonym (Ts)

Tvätta bil innan besiktning?

Jag har lite dåligt med pengar o funderar på om det är nån oskriven regel att tvätta bilen innan besiktning, eller om man kan strunta i det?

• Svar på tråden Tvätta bil innan besiktning?
  • sextiotalist

Har nog aldrig tvätta en bil inför besiktning, OK, är det så att den är superskitig så, men inte annars.
    Det du kan göra, om det behövs, tvätta av strålkastare och registreringsskyltar

• Fontana

Det handlar väl mest om att göra ett gott intryck. Ungefär som att man klär upp sig lite inför en anställningsintervju.

Som sextiotalist säger: tvätta av strålkastare (egentligen alla ljus) och registreringsskylt. Plocka bort de största högarna med cola-burkar och kaksmulor inifrån bilen.

• Anonym (Sven)

Vi kör alltid tvätt innan besiktning. Det är lite som att man borstar tänderna innan man ska till tandläkaren. Kan du inte hyra in dig i en tvätthall (typ självtvätt eller snabbtvätt som är riktigt billiga att hyra) och spola av bilen lite snabbt så att besiktningsmannen inte blir lerig/smutsig?

• pinerolo

Jag brukar tvätta och dammsuga bilen, men har inte gjort det alla gånger. De gånger jag inte orkat har jag iallafall tagit ur mattor och skakat av dem, torkat med trasa invändigt fram samt slängt skräp. Sedan brukar jag alltid lägga fram varningstriangel i bakluckan synligt och spänna fast alla bälten bak samt testa lampor och blinkers och byta ev trasiga. Ser bilen bara ok ut, så behöver du inte tvätta, du har fått bra tips ovan från de andra också.

• Pilsner

Självklart tvättar jag bilen inför besiktning. Både in- och utvändigt.

• sextiotalist
    Pilsner skrev 2019-02-14 09:06:10 följande:

Oj, det kanske behövs, jag tvättar bilen invändigt en gång per år ungefär (mer behövs inte, den är faktiskt ren) och tvättar av bilen vid behov.
    Men OK, jag har inte en massa barn utan kör själv, inget skräp ligger heller och samlar på sig.
    Ja, den här bilen har gått igenom besiktningen utan nedslag varje gång hittills.
  • Fjäril kär

Kör en raggartvätt!

Åk till macken och ta hinken med vatten och gummiskrapan och vaska av rutor, lysen och regskyltar.

• Anonym (A)

Brukar tvätta innan besiktning.

• Pope Joan II

Jag med. Det är ju en arbetsplats för de som jobbar med att besikta bilar, då vill jag underlätta för dem. Inte trevligt för dem att utföra sitt arbete annars.
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2019-02-14 13:22:20 följande:
    Jag med. Det är ju en arbetsplats för de som jobbar med att besikta bilar, då vill jag underlätta för dem. Inte trevligt för dem att utföra sitt arbete annars.
    Vet inte hur era bilar ser ut, men min ser väldigt fräsch och ren ut, jag har inget skräpupplag, inte en hel leråker, inte en halv hund (hundhår alltså), jag kan sätta mig i bilen med vita byxor och de är lika rena när jag kliver ur. Så jag misstänker att den arbetsplatsen är helt OK för den som besiktigar som ett kontor är.
    Så jag anser inte att jag behöver göra en städning innan.
  • Anonym (...)

Har en riktig arbetsbil. Den tvättar jag aldrig inför besiktning. Inte invändigt heller. Det blir sanering nån gång då och då, där det värsta tas bort. Jag kör hö halm, betong, byggmaterial allt möjligt i den. Blir ju en hel del skit till slut i den.

Den går igenom besiktningen när den mekaniskt är ok.

Killarna på bilprovningen har ju inte vit skjorta på sig, så de får duga åt dem också.

• Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2019-02-14 13:30:32 följande:
    Vet inte hur era bilar ser ut, men min ser väldigt fräsch och ren ut, jag har inget skräpupplag, inte en hel leråker, inte en halv hund (hundhår alltså), jag kan sätta mig i bilen med vita byxor och de är lika rena när jag kliver ur. Så jag misstänker att den arbetsplatsen är helt OK för den som besiktigar som ett kontor är.
    Så jag anser inte att jag behöver göra en städning innan.
    Du får väl anse vad du vill, jag vill i alla fall göra mig det lilla besväret. 
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2019-02-14 14:17:28 följande:
    Du får väl anse vad du vill, jag vill i alla fall göra mig det lilla besväret. 

Lilla besväret? att tvätta bilen invändigt (även om den inte är direkt smutsig) är ju ett riktigt tråkigt arbete som tar allt för lång tid.

• Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2019-02-14 14:22:49 följande:

Lilla besväret? att tvätta bilen invändigt (även om den inte är direkt smutsig) är ju ett riktigt tråkigt arbete som tar allt för lång tid.

Du trodde att jag gör det själv? Det gör jag inte, jag lämnar in bilarna på servicecenter. Jag har aldrig rengjort en bil i hela mitt liv. 
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2019-02-14 14:32:19 följande:
    Du trodde att jag gör det själv? Det gör jag inte, jag lämnar in bilarna på servicecenter. Jag har aldrig rengjort en bil i hela mitt liv. 
    Aha, jag gör sådant själv, vi har nog bara en gång lämnat in bilen för sådant, det var när vi skulle sälja en bil och fick inte rent ett säte (det fixade dom)
  • Grande Rock

Föe något år sedan åkte jag direkt från biltvätten till bilprovningen (kanske en halv kilometer emellan). Då meddelade besiktningskillen att han hellre hade sett att jag lät bli det, eftersom det då droppade vatten i huvudet på honom när han undersökte undersidan av bilen på en annars solig dag.

Att tro är att inte veta
  • Lucius Vorenus

Tvättar aldrig bilen inför besiktning. Har dessutom barn så den är inte snygg på insidan heller.

• Ninjara

Brukar inte tvätta bilen där i mot städa ur det värsta ur den. En före detta chef hade en hel del hö rester liggande kvar i bilen.

• Anonym (mmm)

Varför är det självklart? Jag har nog aldrig tvättat bilen inför besiktning. Inte för att det brukar vara superlortig kanske (inte lerig osv). 
Svar på tråden Tvätta bil innan besiktning?