• Äldre 14 Feb 23:49
    2226 visningar
    2 svar
    2
    2226

    KATTPISS-STANK i luften efter kastrering

    Hej

    Precis som rubriken luder så har jag en fråga ang stanken av kattpiss.

    Hämtade hel katten (hane) från kastrering igår på kvällen. Vi hade ingen bur till honom så han satt inlindad i mitt knä när vi åkte hem i bilen. Märkte att det blev blött på mina ben och förstod att han kissade eller skvätte kiss eller hade läckage. Är nog vanligt efter han varit sövd men tror han blev rädd när man stängde bildörrar osv. Sen kom det kiss några gånger till under den korta resan hem.

    Samma kväll som katten kom hem så kändes ingen märkbar lukt, kanske fann ingen eller så var vi ?vana? då av en ev ny lukt från honom...

    Dagen efter när jag kom tillbaka till lgh så möttes jag av en vägg av stank från sträääääävt kattpiss.

    Alltså det luktade så vidrigt att man kan tro det hade kissats överallt

    Min fråga är: VAR kommer lukten ifrån?

    Är det katten som kissat eller råkat kissa på olika platser i lgh?

    Är det luftburet, att en liten katt som har lukt i rumpan o pälsen där bak, kan sprida såå mycket stank till en rätt stor lgh med rynkig takhöjd och många rum?!?

    Han har sedan tidigare kissat i duschen har vi upptäckt och då har vi spolat av med vatten o medel och lukten har typ direkt försvunnit. Nu luktar badrummet lika starkt som resten av lgh och jag begriper inte var lukten tex där inne sitter.

    Helkaklat badrum och den bandats som låg där innan är nu borta men det lultar lika mkt, trots att vi oxå spolat duschen.

    Han bajsade även en stor jäkla kanelbulle på en matta tidigare idag, ngt han aldrig gjort förr

    Han är en innekatt och går alltid på lådan. Bajset låg 1,5 m från lådan så han hann väl inte dit.

    Jag försökte lokalisera lukterna, så efter katten legat på mattan i en minut gick jag direkt o tryckte näsan k mattan och mycket riktigt luktar det kattpiss precis där han bara legat så kort stund.

    Då borde han ju gått och släppt rumpan på golvet i heeeela lgh vilket låter orimligt.

    Kan tillägga att det är min killes katt och hans lgh, och han har nu dagen efter tagit av tratten. Dumt trodde jag men han läste på veterinärers sidor att hankatter inte behövde ha.

    Nu låg han på soffan och slickade sig ren och en lukt uppkom även där.

    Min kille som haft katt i barndomen menar att han använt ett spray som ?tagit bort all lukt?.

    Till hans försvar så känner han stanken lika mkt som jag och vill så klart få bort den. Skillnaden är väl att jag blev väldigt negativ medan han är porositet och menar det kommer försvinna. Pallar inte bråka om detta...

    På matt-affären köpte han idag ett spray som ska ta bort lukt av urin, spyor, fläckar osv på mattor, tyg, möbler, ja typ allt.

    Kontentan av mitt jäkla långa inlägg är att jag är YTTERST tveksam till att lukten NÅGONSIN kommer försvinna (tror att den gröna doften liksom borrar in sig i tyg trots tvätt eller i golvet trots man skurar osv) och att vi inte kan lokalisera stanken i hela lgh.

    Katten råkade även lägga sig en microsekund på min jacka som låg på golvet o den luktade av hans kiss när jag luktade på den.

    VAD SKA VI GÖRA? Tips? Ska man skura hela lgh? Tvätta sofftyget? Spraya hela mattan med sprayet?!?

    Kommer lukten försvinna permanent?

    Blir galen. Han är min kärlek och han kommer ha katten i typ 15 år och hans små barn hade blivit förtvivlade om han valde att inte längre ha katten. Men jag pallar inte bli sambo i framtiden med någon som har en rälig innekatt och som dessutom kan kissa inne i framtiden. Dessutom kan man uppenbarligen inte ha färska blommor för då välts dem eller äts upp. Mina kläder blir viiiiiiiita av all jäkla päls som han fällt extreeeeeemt mycket av. Räcker man lyfter honom så har man hår på tungan. Fy. Jag var lite negativ innan men tyckte deg nog var ok flr han är ju söt och mysig att klappa, men efter det här blir jag bara så jävla anti.

    Palla en stinkande katt. Verkar så jäkla jobbigt att va bunden till en katt.

    Snälla hjälp mig.

  • Svar på tråden KATTPISS-STANK i luften efter kastrering
  • Äldre 14 Feb 23:50
    #1

    Katten kissade några ggr i mitt knä o bilen, men kunde bara se en fläck trots jag kände mer blött... tänker att det även kan vara samma i lgh att min kille har tittat överallt men inte kan se något kiss. Näää förmodligen för att kisset varit så liten många, kanske bara en enstaka droppe som orsakat stank sen torkat till osynlighet.

  • Tue 24 Sep 2019 19:31
    #2

    han har precis blivit kastrerad, den starka kiss doften försvinner inte på en dag. Sen kan han ju ha ont, så skulle nog ta upp det med eran veterinär om att få smärtstillande, det kan ju vara därför han inte kissar i lådan. När såren har läkt så är det bara att ge honom ett bad. 


    Rekommenderar sprayen "Piss Off" som man kan köpa på djuraffärer, den tar bort lukten, samt att den innehåller citrondoft som gör att katterna inte vill göra sina behov där igen, funkade kanon när våran hankatt markerade sitt revir 2 meter från kattlådan.

Svar på tråden KATTPISS-STANK i luften efter kastrering