• Pajap10

    Det gick inte att se könet vid RUL

    Någon som varit med om eller hört om liknande situation?

    Så, bebisen mår bra vilket självklart är en lättnad att se och det absolut viktigaste. Bebisen låg och myste väldigt långt ner i livmodern (nästan under blygdbenen) och kurade ihop benen i skräddarposition. Eftersom den både låg med benen i kors och navelsträngen låg i vägen var det omöjligt för barnmorskan att se om det är en flicka eller pojke. Vi ville gärna ta reda på könet men nu gick det tyvärr inte att se denna gång. Någon som råkat ut för samma sak? Vad gjorde ni, lät ni det bli en överraskning till förlossningen eller bokade ni in ett privat ultraljud?

  • Svar på tråden Det gick inte att se könet vid RUL
  • Anotherone

    Det är inte så ovanligt, och en vettig barnmorska säger ingenting om kön om hon/han inte kan se det helt säkert.
    När jag väntade vårt första barn gick det inte att se, bebisen låg helt ihopfälld inne i hörnet liksom
    Men min man ville gärna veta så vi bokade ett privat UL i vecka 27-28 någonting och då var det inget snack om att det var en pojke i magen.

  • SoSS15
    Pajap10 skrev 2019-02-15 11:19:20 följande:

    Någon som varit med om eller hört om liknande situation?

    Så, bebisen mår bra vilket självklart är en lättnad att se och det absolut viktigaste. Bebisen låg och myste väldigt långt ner i livmodern (nästan under blygdbenen) och kurade ihop benen i skräddarposition. Eftersom den både låg med benen i kors och navelsträngen låg i vägen var det omöjligt för barnmorskan att se om det är en flicka eller pojke. Vi ville gärna ta reda på könet men nu gick det tyvärr inte att se denna gång. Någon som råkat ut för samma sak? Vad gjorde ni, lät ni det bli en överraskning till förlossningen eller bokade ni in ett privat ultraljud?


    Halloj! :)

    Precis så var det med mitt första barn. Hon låg för långt ner i livmodern och knep ihop, vägrade visa. Tog det som ett tecken att det inte var meningen att vi skulle veta, så vi tog det som en överraskning och väntade till förlossningen!
  • Mia86a

    När jag väntade första barnet gick det inte heller att se. Vi tänkte då att det får bli en överraskning vid förlossningen. Men sen fick vi ett tillväxtultraljud i v 34 pga för litet sf-mått och fick då veta att vi väntade en flicka.

  • Pajap10

    Tack för alla svar! :) Vi kunde inte hålla oss och bokade in ett extra RUL i vecka 20 redan. Det visade sig att vi väntar en liten tjej! Tjoho! <3

Svar på tråden Det gick inte att se könet vid RUL