• Mileya

    Indigo eller Elodie?

    Vi vill ha ett ovanligt och fint namn till vår dotter men kan verkligen inte bestämma oss. Troligtvis kommer vi vänta tills hon är född innan vi bestämmer oss, men tänkte ändå höra vad ni andra tycker? Jag fullkomligt älskar namnet Indigo medan Elodie känns mer som en kompromiss. Är rädd att folk ska totaldissa namnet Indigo om vi väljer det då det är så pass ovanligt i Sverige.

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Indigo eller Elodie?
  • Xenia

    Röstade på Elodie. Mycket vackert namn och påminner om "melodi".

    Indigo är för hippieaktigt för min smak.

  • MrsAJ88

    Nu skall ni naturligtvis välja det namn NI vill ha till er dotter, men eftersom du ber om andras åsikter så:

    Är inte förtjust i något av dem, men Elodie är väl nästan helt okej. Indigo däremot låter inte alls som ett namn, framförallt inte som ett kvinnonamn. Jag kan förstå önskan om ett ovanligare namn, men vissa namn (som detta) är bara konstiga, och det låter inte ens vackert om man lyssnar på det. Att leva hela livet med ett sådant namn, i ex. framtida yrkesliv osv. Nej jag skulle helt klart rekommendera att ni tänker ett varv till! Men grattis till dottern :)

  • OlgaElvira

    För mig är indigo en färg, mycket vacker nyans av blå/lila. Elodie känns bättre som namn. Hur tänker ni att betoningen ska vara. På inledande e, på o eller ie (ska både i och e uttalas eller ska det vara ett stumt e i slutet.

    Visst kan ni välja både Indigo och Elodie, omgivningen vänjer sig snabbt, och det finns idag många som har lite udda namn.

  • Mileya

    Vi skulle isf uttala Elodie typ som Ellodi. Men det är just uttalet som skrämmer mig lite då folk verkar va väldigt osäkra på hur det ska uttalas.

    Indigo är ett unisex-namn. Det finns 30 tjejer och 24 killar som har det som tilltalsnamn i sverige. Vi skulle troligtvis kalla henne Indie som smeknamn isf. Men visst är det annorlunda, det håller jag med om ????

  • Mileya

    Det skulle va en glad smiley men blev till massa frågetecken istället... blö

  • Kusinen

    Av de namnen Indigo helt klart. Elodie har jag aldrig hört och skulle nog uppfatta som Melody, beroende på hur det uttalas förstås. Indigo känns enklare.

Svar på tråden Indigo eller Elodie?