• Anonym (Trött :()
    Äldre 15 Feb 19:50
    1893 visningar
    16 svar
    16
    1893

    Min mamma fick antabus men säker på att hon kräktes efter

    För några dagar ordna jag så att min mamma på ca 50 år fick tvångaomhändertas till psyk efter flera psykotiska utfall utlösta av alkohol. Ingen känt problem med alkoholen men senaste halvåret blivet mkt mer intensivt och hon är helt frånvarande. Terrar både mig (26 år) och min storasyster (32år) med otäcka SMS, samtal och tusen röst meddelande.

    Hon är egentligen världens bästa men hon är extremt manipulativ pga missbruket.

    Idag efter mötet med oss 2 systrar, mamma och läkarna blir hon frisläppt på "prov" med villkor att hon får ta antabus i helgen (får åka till sjukhuset och få det). Hon gick med på efter flera motsägelser att jag får åka med henne hem och tömma spriten. Men dem var tydliga med att hon inte blir inlagd pga alkoholintag utan om hon blir psykotisk!? De tyckte hon hade skött sig fint sedan hon blev inlagd........

    Efter mötet sen var det bara hon och jag. Hon börja tjaffsa om att jag inte fick hänga med henne hem då detta gjorde hennes mer ångestladdade och tyckte de var onödigt då hon slule få ta antabus innan hon åker och även komma tillbaka imorrn.

    Hon får antabus (flytande form) vi blir utsläppta och går ner, jag beställer taxi och hon blir "akut kisnödig" hittar toa direkt och jag är utanför och är 90% säker att jag hör att hon kräks!! Dessutom när hon kmr ut är hon tårögd och lite skakig...konfronterar henne men hon förnekar. Hon åker hem i taxin :( träffade en skötare utanför som jag berättade till. Han följde mig snabbt tillbaka till psyk där jag fick berätta detta för sjuksyster. Hon säger att de troligen har hunnit ge lite effekt då de Var flytande trots kräkning. De lovade att sitta kvar med henne imorrn efter nästa antabus och hon ska även få blåsa för att se promille. Hon ska va där vid 15 så hon hinner väl få bort all alkohol (promille) tills dess om hon dricker lätt? :(

    Så ledsen! Så trött! Så besviken.

    Vågar ej säga detta till min syster då hon är sedan igår inlagd på förlossningen och är jätte stressad, deras första barn är kronisk sjuk och operades igår. Mkt för henne! trots det tog hon sig från förlossningen till psyk för att va med. Jag är själv gravid (första) men inte långt gången.

    Vad gör man!?

  • Svar på tråden Min mamma fick antabus men säker på att hon kräktes efter
  • Anonym (Trött :() Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 19:51
    #1

    Oj menar "inget okänt problem sedan tidigare gällande alkohol!!!!"

  • Äldre 15 Feb 20:04
    #2

    Din berättelse låter det som att det gått överstyr rejält.
    Detta kommer suga skiten ur dig om du ska hantera detta.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Mia)
    Äldre 16 Feb 14:06
    #3

    Ledsen att er mamma dragit in er i en sån här tillvaro.

    Den stora frågan ärväl hur väl du och din syster lyckas ha välfungerande liv? Er morvill uppenbarligen inte ta emot er hjälp så mitt råd är attminimera kontakten. Då kanske hon söker hjälp.

  • AnnaZL
    Äldre 16 Feb 14:37
    #4
    Anonym (Mia) skrev 2019-02-16 14:06:07 följande:

    Ledsen att er mamma dragit in er i en sån här tillvaro.

    Den stora frågan ärväl hur väl du och din syster lyckas ha välfungerande liv? Er morvill uppenbarligen inte ta emot er hjälp så mitt råd är attminimera kontakten. Då kanske hon söker hjälp.


    Håller med. Om hon inte vill sluta missbruka finns det ingenting du kan göra för att hjälpa henne. Bryt kontakten tills hon varit ren ett tag (ett år?). Du och din syster behöver verkligen inte den stressen som gravida och med nyfödda.
  • Anonym (-o-)
    Äldre 16 Feb 14:48
    #5
    Anonym (Trött :() skrev 2019-02-15 19:50:10 följande:

    För några dagar ordna jag så att min mamma på ca 50 år fick tvångaomhändertas till psyk efter flera psykotiska utfall utlösta av alkohol. Ingen känt problem med alkoholen men senaste halvåret blivet mkt mer intensivt och hon är helt frånvarande. Terrar både mig (26 år) och min storasyster (32år) med otäcka SMS, samtal och tusen röst meddelande.

    Hon är egentligen världens bästa men hon är extremt manipulativ pga missbruket.

    Idag efter mötet med oss 2 systrar, mamma och läkarna blir hon frisläppt på "prov" med villkor att hon får ta antabus i helgen (får åka till sjukhuset och få det). Hon gick med på efter flera motsägelser att jag får åka med henne hem och tömma spriten. Men dem var tydliga med att hon inte blir inlagd pga alkoholintag utan om hon blir psykotisk!? De tyckte hon hade skött sig fint sedan hon blev inlagd........

    Efter mötet sen var det bara hon och jag. Hon börja tjaffsa om att jag inte fick hänga med henne hem då detta gjorde hennes mer ångestladdade och tyckte de var onödigt då hon slule få ta antabus innan hon åker och även komma tillbaka imorrn.

    Hon får antabus (flytande form) vi blir utsläppta och går ner, jag beställer taxi och hon blir "akut kisnödig" hittar toa direkt och jag är utanför och är 90% säker att jag hör att hon kräks!! Dessutom när hon kmr ut är hon tårögd och lite skakig...konfronterar henne men hon förnekar. Hon åker hem i taxin :( träffade en skötare utanför som jag berättade till. Han följde mig snabbt tillbaka till psyk där jag fick berätta detta för sjuksyster. Hon säger att de troligen har hunnit ge lite effekt då de Var flytande trots kräkning. De lovade att sitta kvar med henne imorrn efter nästa antabus och hon ska även få blåsa för att se promille. Hon ska va där vid 15 så hon hinner väl få bort all alkohol (promille) tills dess om hon dricker lätt? :(

    Så ledsen! Så trött! Så besviken.

    Vågar ej säga detta till min syster då hon är sedan igår inlagd på förlossningen och är jätte stressad, deras första barn är kronisk sjuk och operades igår. Mkt för henne! trots det tog hon sig från förlossningen till psyk för att va med. Jag är själv gravid (första) men inte långt gången.

    Vad gör man!?


    Man gör ingenting. Grovt sagt.

    Du får sluta oroa dig. Det kan gå åt helvete eller så går det bra. 

    Du kan inte riktigt göra så mycket mer för din mor. Det är svårt att ge upp, det vet jag. Jag gjorde det själv med en närstående. Det gick åt helvete.

    Somliga kallar det "tuff kärlek", jag kallar det att ge upp.

    Sen är Antabus ingen mirakelkur. Känner åtminstone två som kan dricka ändå. En grav missbrukare känner sig inte begränsad av man kanske blir dålig. Hen känner sig ju redan sjuk.

    Att din mor har "skött sig fint" (som en hund, typ? Förvånad) när hon varit inlagd kan ju vara för att hon känner sig trygg där.

    Det trista är ju att man inte kan behandla den psykiska sjukdomen så länge missbruket stökar till det. Men så länge den psykiska sjukdomen är obehandlad, är missbruket ofta den enda "medicinen" som hjälper.

    Men kom för guds skull ihåg att er mor inte gör detta för att skada er! 
  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 16 Feb 14:54
    #6

    Ingen läkare ger antabus utan att personen får blåsa först. Antabus rörs ut i vatten som Treo typ. Det går inte att kräkas upp efter intag, det finns redan i systemet direkt ut i blodet.

    Du oroar dig i onödan. Låt henne vara, hon har koll på sig nu. Ta hand om dig själv istället.

    Hoppas det löser sig för henne och att hon kan dra ner på alkoholen tillräckligt för att kunna få hjälp med sin psykiska ohälsa.

  • Äldre 16 Feb 18:18
    #7
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-02-16 14:54:22 följande:
    Ingen läkare ger antabus utan att personen får blåsa först. Antabus rörs ut i vatten som Treo typ. Det går inte att kräkas upp efter intag, det finns redan i systemet direkt ut i blodet.
    Du oroar dig i onödan. Låt henne vara, hon har koll på sig nu. Ta hand om dig själv istället.

    Hoppas det löser sig för henne och att hon kan dra ner på alkoholen tillräckligt för att kunna få hjälp med sin psykiska ohälsa.
    ROLF, och om man går och spyr ut det 5 min senare går inte menar du?
    hur många meter var det?
  • Anonym (Trött :() Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 20:17
    #8

    Jo det gick åt helvete :(

    Igår var "allt bra" när jag ringde till henne flera gånger. Hon hade planerat att åka dagen efter och ta antibus och sen besöka min syster på förlossningen. Hon födde sin fina son igår kväll. Imose var det oxå bra, hon var jätte glad i tele.

    Efter jag var på besök hos syster med pappa och farmor så börjar hon terra mig på tele, svarar och då läxar hon upp mig och hur fel jag gjort som fick henne att få åka in ed poliser. Hur hemsk jag var. Största sannolikhet druckit igen då. Ebligtt psyk ej kommit på tiden hon skulle. Hon vägrar åka in och hatar mig, säger hon kmr göra något dumt om jag låter det ske. Jag säger att jag inte bestämmer det! Hon drog från lägenheten och skulle "rymma"

    Så nu är polisen och letar efter henne. Fattar inte hur man kan va så sjuk.

    Jag jobbar som sjuksköterska och kämpar ikv för att orka va alert

  • Äldre 16 Feb 20:36
    #9

    Hon kom nog till insikten att hon inte längre kan dricka alkohol.
    Hon hoppades nog på att hon skulle vara en av de få som kan dricka ändå på antabus.


    hur många meter var det?
  • Äldre 17 Feb 08:40
    #10
    +1

    Kolla upp om det finns någon form av anhörigstöd i er kommun. På många ställen kan man få komma på enskilda samtal med behandlare, eller träffas i grupp med andra som delar samma erfarenhet. Ta också reda på så mycket du kan om medberoende. Att leva nära en missbrukare kan äta upp en fullständigt, att jobba med sin egen gränssättning är jätteviktigt och i det behöver man stöttning.

    Lycka till och ta hand om dig!

  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 17 Feb 09:54
    #11
    klyban skrev 2019-02-16 18:18:15 följande:

    ROLF, och om man går och spyr ut det 5 min senare går inte menar du?


    Exakt, det går inte att spy upp antabusen. Jag har själv provat!

    Dock lärde jag mig snabbt att kunna dricka på antabus.

    Detta var några år sen och idag dricker jag måttligt och mår bra. Hoppas de mamma också kommer dit. Total avhållsamhet tror jag inte på om man inte är rejält illa ute.
  • Anonym (Mia)
    Äldre 17 Feb 10:19
    #12
    Anonym (Trött :() skrev 2019-02-16 20:17:46 följande:

    Jo det gick åt helvete :(

    Igår var "allt bra" när jag ringde till henne flera gånger. Hon hade planerat att åka dagen efter och ta antibus och sen besöka min syster på förlossningen. Hon födde sin fina son igår kväll. Imose var det oxå bra, hon var jätte glad i tele.

    Efter jag var på besök hos syster med pappa och farmor så börjar hon terra mig på tele, svarar och då läxar hon upp mig och hur fel jag gjort som fick henne att få åka in ed poliser. Hur hemsk jag var. Största sannolikhet druckit igen då. Ebligtt psyk ej kommit på tiden hon skulle. Hon vägrar åka in och hatar mig, säger hon kmr göra något dumt om jag låter det ske. Jag säger att jag inte bestämmer det! Hon drog från lägenheten och skulle "rymma"

    Så nu är polisen och letar efter henne. Fattar inte hur man kan va så sjuk.

    Jag jobbar som sjuksköterska och kämpar ikv för att orka va alert


    Det låter som om hon regredierat till att bli ett barn känslomäsdigt och att du och din syster har rollen av mammor. Jag hoppas hon nyktrar till och reder upp sitt liv.
  • Äldre 17 Feb 15:04
    #13
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-02-17 09:54:00 följande:
    Exakt, det går inte att spy upp antabusen. Jag har själv provat!

    Dock lärde jag mig snabbt att kunna dricka på antabus.

    Detta var några år sen och idag dricker jag måttligt och mår bra. Hoppas de mamma också kommer dit. Total avhållsamhet tror jag inte på om man inte är rejält illa ute.

    Såklart det går, alla reagerar olika på antabus.
    Men påstå att det absolut inte går minska effekten av antabus om man spyr 5min senare.
    Det är inte helt sant påstående, du är medveten om att en del kan ta antabus och fortsätta och dricka?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Hmmm)
    Äldre 18 Feb 15:21
    #14
    klyban skrev 2019-02-17 15:04:51 följande:

    Såklart det går, alla reagerar olika på antabus.
    Men påstå att det absolut inte går minska effekten av antabus om man spyr 5min senare.
    Det är inte helt sant påstående, du är medveten om att en del kan ta antabus och fortsätta och dricka?


    Ja, precis som jag skrev så kunde jag dricka på antabus. Jag bad om en liten dos och fick det. Jag hade inte klarat av högre dos då jag jobbade heltid och hade inte klarat av mitt arbete. Blir sjukligt trött av antabus. Det är ett rävgift. Campral är mycket bättre medicin utan biverkningar.

    Är glad att jag är frisk idag dock. //Kvinna på 45
  • Anonym (-o-)
    Äldre 18 Feb 18:28
    #15
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-02-18 15:21:31 följande:
    Ja, precis som jag skrev så kunde jag dricka på antabus. Jag bad om en liten dos och fick det. Jag hade inte klarat av högre dos då jag jobbade heltid och hade inte klarat av mitt arbete. Blir sjukligt trött av antabus. Det är ett rävgift. Campral är mycket bättre medicin utan biverkningar.

    Är glad att jag är frisk idag dock. //Kvinna på 45
    Grattis

    Det är ju två helt olika mediciner: 
    Antabus är baserat på rädsla
    Campral nedsätter suget

    Självfallet funkar Campral bättre
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 27 Mar 19:39
    #16

    Jag tycker du ska berätta, men att ni även ska sätta ett ultimatum.
    Att om hon inte slutar eller tar tag i sitt problem så vill ni inte har något med hon att göra.
    Tyvär så låter det väldigt rått, men det är det man måste göra.
    Jag försökte själv att få en förälder att sluta med missbruket vilket egentligen bara gjorde det värre för mig själv genom åren, och det var inte förens personen själv ville och insåg att dem hade ett problem.
    Jag höll på i över 10 år, flyttade till och med hem till h*n och försökte hålla koll.
    Gå upp varje morgon och kolla så h*n andades för att sedan gå och ta en kopp kaffe.

    Så egentligen kan man säga att allt det jag gjorde genom alla åren var helt förgäves.

Svar på tråden Min mamma fick antabus men säker på att hon kräktes efter