• Anonym (ONT!)

HJÄLP! Finne mellan skinkorna!

Jag har fått en finne mellan skinkorna och den gör vansinnigt ont. Jag har hög smärtgräns men denna jävla finne får mig att kvida av smärta. 

Vad fasen gör jag!? Har ni några knep som inte inbegriper att åka till akuten. 

VARNING för beskrivning härefter, läs inte om du är kräkmagad förrän vid **

Jag fick den i förrgår och då var den hård och gjorde lite ont, men inte så farligt, sen sprack den när jag klämde till på den, men inte mycket. Igår var det bättre, sved lite grann men inte mer än att jag inte brydde mig. 

Men idag! Jävlar i havet! Nu svider den och smärtar så jag kan inte sitta ordentligt, inte ligga, inte stå, inte gå. Det verkar som om den vätskar också lite grann, jag har torkat och tvättat och har nu en bomullsrondel mellan skinkorna så det är LITE bättre, men hualigen så jäkla ont den gör!

** Funderar på att lägga mig i ett varmt bad, kan det hjälpa tro? 

• Svar på tråden HJÄLP! Finne mellan skinkorna!
  • Anonym (Svårt att klämma själv.)

Det är svårt att klämma sådana själv, dels med att komma åt och dels med att man tenderar att sluta när det gör ont. Utrusta en (väldigt) god vän med en nål, kanske pincett, lite vodka (att tvätta rent med) och en bit papper. Ställ dig på alla fyra med nerdragna byxor/underkläder, litet mellanrum mellan benen och svanka så får vännen göra det åt dig. Känns jäkligt förnedrande kanske men det gör proceduren 100ggr lättare.

• Studentpappa
    Anonym (ONT!) skrev 2019-02-15 21:25:22 följande:

Hmm, ska googla på det. Det känns dock som en finne och kändes som en även innan jag klämde till på den. 

Den sitter strax nedanför svanskotan, får man hemorjder där?

Hemorrojd får man i eller utanpå brunögat, tvivlar på att du misstar det för en finne. Brukar ju vara en bit från avgasröret till svanskotan..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (sök läkare)

Låter som en pilonidalcysta, inte att leka med, sök läkare. Du behöver penicillin och sedan troligen operation.

• Anonym (ONT!)
    Anonym (ok) skrev 2019-02-15 21:55:24 följande:

bada varmt tvätta sen me alsolsprit smeta sen på tandkräm när du går å lägger dig.. tvätta bort i morrn

förhoppningsvis har den torkat ur då

Anonym (Alsolsprit) skrev 2019-02-15 22:04:07 följande:
    Dränk en bomullstuss i alsolsprit och tejpa? fast den över bölden, byt ut med jämna mellanrum. Det brukar hjälpa till att torka/dra ur inflammationen.

Tack för dessa råd, hade glömt av alsolspritens fördelar, jag får köpa det senare idag när de har öppnat på apoteket.  

• Anonym (ONT!)
    Anonym (Svårt att klämma själv.) skrev 2019-02-15 22:12:02 följande:

Det är svårt att klämma sådana själv, dels med att komma åt och dels med att man tenderar att sluta när det gör ont. Utrusta en (väldigt) god vän med en nål, kanske pincett, lite vodka (att tvätta rent med) och en bit papper. Ställ dig på alla fyra med nerdragna byxor/underkläder, litet mellanrum mellan benen och svanka så får vännen göra det åt dig. Känns jäkligt förnedrande kanske men det gör proceduren 100ggr lättare

Kommer inte att hända haha, då åker jag till vc så får de hjälpa mig isf.
  • Anonym (ONT!)
    Studentpappa skrev 2019-02-15 22:15:47 följande:
    Hemorrojd får man i eller utanpå brunögat, tvivlar på att du misstar det för en finne. Brukar ju vara en bit från avgasröret till svanskotan..
    Ja, jag såg det när jag googlade, den här sitter alldeles för långt bort från anus för att vara en hemorrojd.
  • Anonym (ONT!)
    Anonym (Kanske) skrev 2019-02-15 22:05:50 följande:

Pilonidalcysta kanske? Aldrig haft nån själv, men läst om ...

Anonym (sök läkare) skrev 2019-02-15 22:21:45 följande:

Låter som en pilonidalcysta, inte att leka med, sök läkare. Du behöver penicillin och sedan troligen operation.

Tack, ska kolla upp detta. Jag hoppas jag slipper operation dock  
  • Anonym (Alsolsprit)

Hur har det gått? Blev det sjukhusbesök, eller har du klarat av det hemma?

• Anonym (Alsolsprit)

• Anonym (ONT!)
    Anonym (Alsolsprit) skrev 2019-02-20 18:53:18 följande:

Fick rådet av VC att vänta, badda med alsolsprit (som jag redan hade börjat med efter era eminenta råd) och se. Har som en liten knöl kvar dock, som gör en smula ont, men bara om jag petar på den så det låter jag bli. Ska dock boka tid och be dem titta iaf så det inte är en sån där cysta, kanske får tillbaka det då ju och jag hade den rätt länge trots alsolsprit. 
  • Anonym (Alsolsprit)

Det låter bra att gå och få den undersökt, eftersom den inte försvunnit fast det gått så pass länge.

Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP! Finne mellan skinkorna!