Blodtryck 105/60
Ja, det kam vara lågt nog att bli "trött och snurrig".
Ja, det kam vara lågt nog att bli "trött och snurrig".
Tack för svar!
Annan dum fråga: känner alla lika vid samma blodtryck? Eller det fattar jag ju att alla inte gör, men hur mycket kan det skilja? Kan en person känna sig sjuk (typ illamående och svårt att stå) och en annan vara helt piggelin på samma värden?
Normalt är 120/70 det optimala så du har lågt. Du kanske ska ringa o fråga om dem kan följa upp dig. Vet att när man är gravid kan man få lågt blodtryck o känna sig yr om man ser sig snabbt osv ..
Det är ingen fara att ha lågt blodtryck, mer än risken att man kanske svimmar lättare då. Det är mycket bättre att ha för lågt än att ha för högt. Om du blir yr när du reser dig för snabbt så böj dig lite framåt eller sätt dig med huvudet mellan knäna så går det över. Sen för vuxna räknas egentligen lågt om det är under 90/60 och man har symtom enligt 1177, annars räknas det inte som för lågt.
Vad har jag då Effortil till?
Vad beror den på?
Vad beror den på?
Blodtrycksfall?
Det innebär att ditt blodtryck snabbt sjunker när du ställer dig upp, antingen frpn liggande eller sittande position. Vilket händer för att hjärtat plötsligt måste pumpa extra hårt för att få blodet som är rikt på syre upp till hjärnan.
Förresten så får jag den för hypotoni.
Jag skrev FÖR lågt.
Ligger du inom det spannet och inte har symtom så är det ingen fara, det borde väl du veta som är SSK?
Jag skrev FÖR lågt.
Ligger du inom det spannet och inte har symtom så är det ingen fara, det borde väl du veta som är SSK?
Sedan är det dessutom orsaken som man behandlar, dvs inte själva blodtrycket. I ditt och mitt fall hypotoni. Jag besväras inte av det därav ingen behandling för tillfället.
Tack alla för svar!
Att det inte är farligt och att man inte gör något åt lågt blodtryck vet jag, är mest nyfiken på om mina symtom kan bero på det eller om jag ska oroa mig för något annat.
Mår ofta illa (känns som när man åker berg-och-dalbana typ) om jag står och kan bli så trött att jag nästan gråter, men inget fel har hittats så vore ju skönt om man kunde förklara allt med blodtryck. Men låter ju inte riktigt så om det är först 90/60 som räknas som lågt.
Tycker inte alls det låter lågt. Jag har alltid legat mellan 100-110/ 60-70 och alla som tatt det tycker att det är bra att ligga runt där. Bättre lågt än högt.
Ts: har du testa sköldkörteln? Tsh-värdet? Tröttare på vintern? Käkar d-vitamin?
Det är ju alltid bättre med lågt än högt. Även om man besväras av det.
Kan aldrig bli farligt på samma sätt som högt blodtryck i vilket fall. Du verkar inte vara ssk.