Fullständigt galen hyresvärd
långemendel skrev 2019-02-17 16:43:40 följande:
Precis som någon skriver så är jag medveten om att det finns två vägar att gå. Antagligen viker jag mig och betalar den hyran han har satt. Det är en ganska stor höjning men hyran blir ändå inte hög i förhållande till vad jag får och vad andra liknande kan kosta. Men samtidigt, om hyresgästföreningen vill och kan hjälpa mig att ev få ingen höjning eller mindre höjning, Varför ska jag vika mig.
Alternativt så är det flytt som gäller, oavsett om Hyresgästföreningen kan hjälpa mig i enskilda tvister liksom i fråga om hyran. Är det väl allmänt så att vill hyresvärden ha ut någon och är beredd att bryta regler och normer för det så kommer man/jag inte kunna bo kvar.
Hur som helst så håller jag med dig om att han låter vansinnig. Vill du bo kvar så föreslår jag att du betalar den höjda hyran och kollar med värden om han kan tänka sig att "börja om" så att ni hamnar på god fot. Vill du flytta så tycker jag att du ska polisanmäla honom. Har du pengar, men det har du kanske inte, så kan du ju köpa fastigheten och vräka mannen.