• Pope Joan II

Fullständigt galen hyresvärd

långemendel skrev 2019-02-17 16:43:40 följande:

Precis som någon skriver så är jag medveten om att det finns två vägar att gå. Antagligen viker jag mig och betalar den hyran han har satt. Det är en ganska stor höjning men hyran blir ändå inte hög i förhållande till vad jag får och vad andra liknande kan kosta. Men samtidigt, om hyresgästföreningen vill och kan hjälpa mig att ev få ingen höjning eller mindre höjning, Varför ska jag vika mig.

Alternativt så är det flytt som gäller, oavsett om Hyresgästföreningen kan hjälpa mig i enskilda tvister liksom i fråga om hyran. Är det väl allmänt så att vill hyresvärden ha ut någon och är beredd att bryta regler och normer för det så kommer man/jag inte kunna bo kvar.

Så du kan inte bo i liknande eller samma standard till billigare hyreskostnad än du gör nu? Och ändå valde du att bestrida? 

Hur som helst så håller jag med dig om att han låter vansinnig. Vill du bo kvar så föreslår jag att du betalar den höjda hyran och kollar med värden om han kan tänka sig att "börja om" så att ni hamnar på god fot. Vill du flytta så tycker jag att du ska polisanmäla honom. Har du pengar, men det har du kanske inte, så kan du ju köpa fastigheten och vräka mannen. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 09:00:11 följande:
    Varför tycker du att han låter vansinnig?
    För att det inte är normalt att uppträda hotfullt, kalla andra människor för hora och, enligt ts, ta sig rätten att stå och stirra in i ts boende. 

Varför tycker inte du att han låter vansinnig?
  • Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 12:25:17 följande:
    Det vet jag inte om jag kan säga. Onormalt och oacceptabelt är det, men låter han vansinnig? Menar du psykiskt sjuk då?
    Det kan han mycket väl vara, det vet inte jag. Jag menar vansinnig i betydelsen rasande, ursinnig, agiterat sinnestillstånd. 

Brukar du benämna psykisk ohälsa som vansinne? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 13:05:46 följande:
    Är man rasande om man står och stirrar in i boendet?

Nej, jag brukar inte ersätta psykisk ohälsa med vansinne, men hör jag vansinne tänker jag att det betyder typ som mentalsjuk. Vansinne=Vanställt sinne?
    Nej, då är man obehaglig. Men andra ord i ts beskrivning av sin hyresvärd (bindgalen, terror) låter oss förstå att han ter sig på ett sätt som tangerar ursinne. 

Javisst, men ett förvrängt sinne kan vara det av ilska eller annan sinnesrörelse också. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Leah) skrev 2019-03-18 14:43:30 följande:
    Jag blir förvirrad av dina inlägg. Du uppfattar honom som vansinnig för att han bland annat stirrar in i boendet. Och att vansinnig är rasande och ursinnig. Men ändå är man inte rasande när man stirrar i boendet. Då är han istället obehaglig?
    Han ger på ts beskrivning en sammantagen bild av att vara vansinnig ja. Det är han troligen inte hela tiden, till exempel är hans beteende när han står och tittar in i ts bostad mer obehagligt än agiterat - precis som väl du inte är förvirrad exakt hela tiden. Sinnesstämningar kommer och går men, som sagt, hans beteende förefaller sammantaget utgöra en bild av en vansinnig person. Om det sedan kommer sig av psykisk ohälsa eller något annat kan jag givetvis inte veta. 

Att kalla sin hyresgäst för hora ger inte vid handen att det skulle vara en särskilt harmonisk och balanserad person ts har att göra med. Labil, impulsstyrd, vansinnig och obehaglig.
Svar på tråden Fullständigt galen hyresvärd