• Sat 1 Feb 2020 14:50
    5286 visningar
    31 svar
    31
    5286

    Väntetid IVF Linköping

    Malls skrev 2020-01-20 16:15:40 följande:

    Hej!

    Vi fick remiss till RMC Linköping i början på november och var på första uppstartsmötet förra veckan. De har egentligen en uttalad kötid på två månader men eftersom julen kom emellan så blev det lite drygt två månader för oss.

    Hur går det för er andra som går/gått i Linköping? Någon som är mitt i allt just nu och vill följas åt?


    Hej! Jag följer gärna dig! Vi är under utredning just nu på RMC Linköping, och det visade på något nedsatta spermier hos min man men hos mig ser allt ok ut. Jag går lite händelserna i förväg, då vi väntar på ett möte för att sammanfatta utredningen men då vi försökt i

    mer än 1,5 år (två år i sommar) och inte blivit gravida och fått veta provsvar via brev så gissar jag att det blir ivf för oss. En kötid på två månader känns ju ändå okej, vi fick vänta nästan fyra månader på ett första möte för utredning. Hur gick uppstartsmötet för er? :)
  • Tue 11 Feb 2020 09:15
    #8
    Malls skrev 2020-02-10 10:44:31 följande:

    Ja låt oss följas åt! Måste dock varna för att jag i perioder inte är så aktiv på FL så ibland kommer svaren nog att dröja. Vad skönt att ni snart är färdiga med utredningen, har de sagt att ni ska påbörja IVF sen? Har ni fått tid för sammanfattande möte? :)

    Vi gjorde utredning i Norrköping och har också nedsatt resultat på spermier som orsak till barnlösheten. Hos mig ser allt normalt ut vad de kunnat se.

    Uppstartsmötet gick jättebra, supersnäll och ordentlig läkare som tog sig god tid att förklara allt och sen sprutskola med en sköterska. Sen var det en låååång väntan i tre veckor innan mensen äntligen kom och nu är vi igång med sprutorna sedan några dagar. Känner än så länge ingenting alls i kroppen.


    Det är ingen fara att du inte är aktiv hela tiden, jag har varit aktiv i omgångar under de senaste året. Ibland har man ju mer eller mindre behov av att skriva av sig :)

    De har inte sagt 100 att det blir ivf, så det vet vi inte men jag har tolkat/gissat mig till det. Min ägglossning är regelbunden och jag har många ägg, problemet hos oss är ju också att min man ju har slöa och få spermier och de sa på vårt första möte att om det blir resultatet blir det ivf. Vi skulle få tid för nästa möte nu i februari men inte hört något än! Så galet att bara vänta och vänta. Hoppas verkligen att vi får komma dit snart så vi förhoppningsvis kan dra igång med ivf, är det kanske för optimistiskt att tänka att det kan börjas med det innan sommaren? Hehe. Skulle det bli efter sommaren är det okej också såklart.

    Vad skönt för er att första mötet var bra! Så mycket att hålla koll på väl med sprutor och allt? Bra att de var pedagogiska också! Är ju mycket nytt, de flesta har ju aldrig tagit en spruta på sig själv. Vad är nästa steg för er nu då? Äggplock? :) skönt också att du inte har några biverkningar av behandlingen!
  • Wed 12 Feb 2020 20:16
    #14
    Malls skrev 2020-02-11 13:13:57 följande:

    Ja det låter ju som att ni borde kvalificera till ivf och att det borde finnas stor chans att ni får hjälp via det :) Hoppas att ni får kallelse till ert möte snart. Är det några nya provsvar ni ska få besked kring eller är det bara en sammanfattning av hela utredningen?

    Görs säkert lite olika på olika ställen men i Norrköping fick vi också ett "sammanfattande möte" där läkaren gick igenom alla våra undersökningar, berättade att vi fick gå vidare med ivf om vi ville, detaljer kring hur det går till samt att de tog de sista "screeningtesterna" (tror det kan kallas så?). Alltså några sista blodprov där de kollar att vi båda är fria från typ HIV, klamydia och att vi har resistens mot Röda Hund. När provsvaren väl kommit från de blodproven så skickades remissen till RMC. 

    När väl remissen skickas till RMC så borde ni kunna vara igång innan sommaren tänker jag, de sa att det var två månaders väntetid ungefär när vi fick remiss. Hoppas bara att sista delen av utredningen går snabbt nu!

    Ja det är lite att hålla koll på men tycker de har varit supertydliga med vad som ska tas när o.s.v. så är egentligen rätt enkelt. Sprutorna tas en gång per dag, samma tid varje kväll och har egentligen varit ganska enkelt. Lite obehagligt att ta sprutor varje kväll men börjar redan kännas lite vant. Nästa steg är första VULet som görs imorgon, då ska de se hur mina äggstockar svarat på hormonerna, hur många äggblåsor som växt till sig och hur mycket. Nervöst!! Lite rädd för att inget ska ha hänt eftersom jag typ inte känner nånting.


    Jag hoppas verkligen det! Vi har fått alla provsvar via brev så antar att det enbart är en sammanfattning och förslag på hur vi går vidare. Hoppas så på ivf, kanske låter negativt men eftersom vi i stort sett vet vad problemet är har jag blivit så inställd på att ivf är enda lösningen på något sätt. Har läst massa om att plocka ut bra spermier vid provrörsbefruktning. Är iaf glad att det mesta ser bra ut hos mig och att min man faktiskt har en hel del spermier, även om de är slöa. Sedan är det ingen garanti, men det ger hopp :)

    Då verkar det gå till olika, intressant. Jag fick göra test för klamydia, hiv och röda hund redan under första mötet. Hoppas det gör att det förhoppningsvis går snabbare för en remiss till ivf! Det skulle vara väldigt hoppfullt att komma igång innan sommaren!!

    Jag förstår, skönt att det är tydligt! Det behöver man ju. Duktig du är som kämpar på med sprutor!! Håller tummarna för att allt går enligt planen :) Att man inte känner något behöver ju inte betyda att det inte hänt något!!
  • Thu 13 Feb 2020 16:02
    #16
    Malls skrev 2020-02-13 13:22:23 följande:

    Ja men borde ju helt klart bli aktuellt med IVF för er. Vad har du läst på om när det gäller att plocka ut bra spermier vid IVF? Vi har ju också spermieproblem så blev intresserad nu :) Jag har bara läst lite övergripande om ICSI, skulle gärna lära mig mer på detaljnivå hur det går till. Tips på var jag läser mer om sånt?

    Ja, jag tyckte det var lite irriterande att de inte kollat de sakerna när de ändå tog blodprov i början av utredningen istället för att spara det till sist och låte oss vänta ett par extra veckor på remissen. Så bra att ni redan gjort de testerna :) 

    Tack! Fortsätter med sprutorna och nu efter 7 dagar börjar det kännas som en naturlig del av kvällsrutinen, haha. 


    Skrev ett långt svar som försvann när jag tryckte på svara.. så irriterande!!! Det korta svaret är då att det är ICSI jag läst om, finns en del forskning om man googlar. Bland annat denna har jag läst:

    www.vetenskaphalsa.se/extra-analys-av-spermier-kan-hjalpa-ofrivilligt-barnlosa/

    En del kliniker har mycket information på deras hemsidor, så kolla runt på dessa är också ett tips :)

    Eller hur, kan de inte bara ta alla prover direkt?! Men vänta och vänta är ju det enda man gör nuförtiden, hehe.

    Skönt att det blivit en naturlig del av rutinen nu iaf! Har du varit på ultraljud än? Hur gick det? :)
  • Thu 20 Feb 2020 16:40
    #18
    Malls skrev 2020-02-17 08:12:19 följande:

    Åh, det har hänt mig också. Galet irriterande!

    Tack för tips, ska läsa på lite mer :) 

    Mmm, det har varit mycket väntande alltså... Nu när vi varit i sprutperioden har det inte kännts så farligt med väntandet, vi gör ju något aktivt varenda dag och var på kontroller två gånger förra veckan. Men snart börjar ju det som enligt de flesta är den värsta väntetiden av alla, att vänta på testdag.

    Ja, vi var på två ultraljud förra veckan och kommer göra ägguttag på onsdag. Har inte så många äggblåsor som växer men några stycken, hoppas verkligen att det är ägg i alla och att många är mogna. Skulle kännas dubbelt jobbigt om vi bara får ut något enstaka moget ägg med tanke på att vi har manlig faktor också. Det kanske kommer påverka befruktningsgraden.

    Längtar till dess, men är samtidigt väldigt väldigt orolig för resultatet. Så mycket hopp som vi investerat i detta och vetskapen att det mycket väl kan gå åt skogen gör ju att anspänningen är väldigt hög. 

    Har ni hört något mer ännu?


    Skönt att känna att man är lite aktiv iaf!! Spännande med ägguttag, hur gick det? Då gjorde du det igår alltså? :)

    Klart det är mycket anspänning! Är ju som du säger höga insatser, främst känslomässigt. Nej, har inte hört något än.. åker iväg med en kompis på spa i helgen så ska släppa alla tankar och bara dricka massa vin och njuta av det, tänker att det är en bra strategi hehe.
  • Fri 21 Feb 2020 12:53
    #20
    Malls skrev 2020-02-21 09:24:03 följande:

    Det gick helt fantastiskt bra! Både läkare och sköterskor var typ världens gulligaste och tyckte de var tydliga med information och inget var liksom genomstressat utan väldigt lugnt tempo runtikring. Själva uttaget gick snabbt och helt smärtfritt. Kände mig lite lullig av det lugnande de gav och sticken kändes mindre än att ta ett blodprov. Jag tyckte nästan att det var lite roligt och spännande med uttaget (vet att det för många andra kan göra väldigt ont, inte meningen att förminska deras upplevelse, vill bara visa att det inte är så för alla utan faktiskt kan vara tvärtom).

    Fick dessutom ut ett par fler ägg än vi vågat hoppas på så nu är jag glad. Har inte fått besked ännu om antal befruktade så väntar med spänning. 

    Så skönt med spa och vin! Njut och tänk på annat :) 


    Vad roligt att höra att allt gick bra! Så härligt för dig med smärtfritt och en bra upplevelse med personalen. Är ju verkligen olika upplevelse för alla, och lyxigt för er att ni fick fler ägg än väntat också :) Man läser ju så mycket skräckhistorier om att allt gör fruktansvärt ont så känns bra att höra att det kan gå smärtfritt till också. Jag tyckte när jag gjorde spolningen att alla var så fina mot mig att jag nästan fick dåligt samvete, haha. Så verkar ju vara väldigt bra personal i Linköping :)

    Nu håller jag både tummar och tår för att många blir befruktade!! När får ni sätta in något, tror du?

    Eller hur! Känns väldigt skönt att komma iväg lite, fick mens i förrgår så kan dessutom dricka alkohol med gott samvete utan att fundera på om jag är gravid, så alltid något! Hoppas du får en fin helg också!
  • Wed 26 Feb 2020 18:25
    #24
    Malls skrev 2020-02-24 16:07:28 följande:

    Ja jag tycker personalen var underbar på ägguttaget och de flesta andra gånger också men vid ena ultraljudet tyckte jag en läkare var stressad och otydlig. Samma läkare var jättetrevlig och tydlig vid ett annat tillfälle så hen hade nog bara en dålig dag den gången. Satte in en 2-dagars i fredags så nu har jag ett litet embryo i magen :D 

    Tyvärr fick vi väldigt dålig befruktningsgrad, endast 2 av 7 trots mogna ägg vilket var lite tråkigt. De håller på att odla det andra vidare för att se om det utvecklas nog bra för att frysas in på dag 5 eller 6. 

    Lyckades du skingra tankarna med spa-vistelsen i helgen? :)


    Åh men så fantastiskt att du har ett litet embryo i dig! Så häftig känsla :) håller alla tummar och tår för att den stannar! Förstår att du är besviken på antalet befruktade. Men två är bättre än inget! Hur känns det än så länge? När ska du börja testa? Kan tänka mig att man läser in massa symptom osv redan nu!

    Det gjorde jag verkligen! Var superskönt att komma iväg, kände mig riktigt harmonisk. Pratade en del med min kompis om framtiden med barn och så, kände mig lugnare av det. Hon är 30 precis som mig, men singel och kändes skönt på något sätt att tänka att mycket kan hända på några år.
  • Sun 8 Mar 2020 19:57
    #27
    Malls skrev 2020-03-01 08:50:24 följande:

    Ja det är så häftigt att veta att det är ett litet embryo i magen as we speak. Har dessutom fått besked att vårt andra embryo klarade sig till frysen vilket gjorde oss superduperglada. Så himla skönt att veta att vi har chans på en insättning till ifall det här inte vill stanna.

    Jag är på ruvardag 9 nu och det enda jag känner är väldigt ömma bröst, det har jag känt ända sedan slutet av sprutperioden så svårt att läsa in något i det... Ska försöka hålla mig några dagar till med att testa men börjar bli jobbigt. Testdag är först om 10 dagar, galet lång tid dit känns det som!

    Skönt att du kunnat slappna av och extra skönt att prata med en kompis som är singel och inte i samma skaffa-barn-fas som en själv :)


    Spännande för er! Då kan du testa i början av nästa vecka? Duktig du är som verkligen väntar, men är nog smart. Blir ju jobbigt med oklara tester osv, så bättre att vänta tills man kan se ett ordentligt plus :)

    Verkligen skönt! Är tacksam att jag ändå har ett par stycken vänner som inte har barn än. Blir lite mindre ensamt då! Däremot är det ju tungt att gravidbeskeden ständigt ramlar in, en av mina vänner som fick barn precis när vi började försöka berättade nyligen att hon är gravid igen. Då blir det tyvärr en liten smäll i ansiktet, att hon under den här tiden inte bara fått ett, utan två barn. Är glad för hennes skull såklart men det gör ju ont i mig och jag undrar om jag kommer få vara med om det snart. Dock positivt besked att vi fått en tid på rmc i början av april så mindre än en månad kvar tills mötet!
  • Sun 15 Mar 2020 11:03
    #29
    Hannaa17 skrev 2020-03-12 12:14:46 följande:

    Jag har också känt så, att det är jobbigt med alla runt omkring som får barn och det handlar ju inte om att man inte unnar dom det utan blir påmind återigen om att man själv inte lyckas.

    Skönt att ni fått en tid nu.

    Jag fick en blödning så vår sista chans är över ???? det gör så ont i mig. Jag vet inte vart jag ska ta vägen eller vad jag ska göra. Det tär på oss båda självklart, bara att försöka stå starka kvar tillsammans och fortsätta kämpa!


    Exakt, självklart vill man ju att vänner och familj ska få barn och må bra men är så sorgligt när man bara önskar att det ska hända oss också...

    Vad tråkigt för er, jag beklagar verkligen! Så hemsk känsla. Vad har ni för plan nu? Jag har redan läst på massa om privata kliniker bara för att ha en plan B, helt sjukt beteende ändå men det får mig ändå att må bättre på något sätt, att veta att det finns alternativ.

    Verkligen skönt med tiden! Är snart två år av försök så hoppas att vi är en bit på vägen nu iaf.
  • Wed 25 Mar 2020 18:39
    #31
    Malls skrev 2020-03-25 12:44:52 följande:

    Ledsen att jag ghostat tråden rätt länge nu men har valt att försöka koppla bort alla tankar på IVF sedan vi tyvärr misslyckades med återföringen. Vi var förstås jätteledsna men har nu hunnit smälta det i ett par veckor så nu känns det bättre.

    Jag har faktiskt lyckats släppa tankarna nästan helt på allt som har med IVF att göra, en välbehövlig paus för psyket! Men planen har varit klar ända sedan misslyckandet att vi väntar in kommande mens och återför vårt frysta embryo i den cykeln. Tills corona kom och fuckade upp allt. Nu är alla nya behandlingar inklusive frysåterföringar pausade på obestämd tid på RMC Linköping. Det suger!

    Hannaa17: jag är ledsen att det inte gick er väg den här gången heller :( Har ni funderat på någon fortsättning?

    Barnvakten1: Härligt att ni äntligen fått tid! :) Gäller den fortfarande eller har covid-19 förstört planen även för er? Spännande att du läst på om privata kliniker för plan B, har du hittat någon favorit? Vi har börjat prata om att vända oss privat nu ifall vi måste vänta lång tid innan de på RMC tänker öppna upp för nya behandlingar igen, tiden är så viktig så känns verkligen skit att inte få fortsätta på grund av det här.


    Jag beklagar verkligen att det inte gick den här gången!! Så himla sorgligt. Helt rätt att ta en tid och strunta i allt vad ivf heter och bara landa lite. Är ju en jäkla process det här. Önskar dig all lycka och att det är er tur när de öppnar upp igen. Förhoppningsvis innan sommaren kan man ju hoppas!

    Corona förstörde för oss också - vår tid blev inställd. Blev ledsen och kändes så hopplöst och mörkt där ett tag. En kollega med en bebis kom och hälsade på förra veckan på jobbet, fick bebisgosa och gick sen in och grät på toaletten för hade sån vidrig mensvärk och kände att det aldrig var vår tur. Mensen kom dock aldrig och trots att jag tvivlade och bara gjorde ett test för att vara säker på att jag inte var gravid så fick jag för första gången i mitt liv ett starkt plus! Två år av väntan, längtan och sorg och så helt plötsligt hände det! Hamnade i chock, grät och är just nu livrädd att jag kommer förlora det lilla livet som jag hoppas finns i mig. Känns så galet att bara någon vecka innan vårt inställda möte så hände det. Kan dock knappt njuta för är så rädd men vill våga hoppas att det kommer en bebis i slutet av november.
Svar på tråden Väntetid IVF Linköping