• Alexander Fagrell

Är bensinen för dyr?

Jag är en gymnasie elev från Marina Läroverket och jag undrar vad de finns för åsikter om skatter på flyg, bensin och diesel? Finns de någon som tycker att de bara är dåligt eller bara bra? 

Jag har även en enkät som jag skulle uppskatta om ni kunde svara på:
    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfy8WifywsAeRRJXO25y1xJvqTtunErgUNMG9gzn7Hs7XIV1w/viewform 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-18 19:07
    enkäten är även anonym om någon undrar
  • Svar på tråden Är bensinen för dyr?
  • Anonym (Definitivt)

Ja, om man inte bor och jobbar inne i stan blir det snart ohållbart. Min sambo tjänade helt seriöst på att vara sjuk några dagar förra veckan istället för att ta sig till jobbet.

• Anonym (Vi på landsbygden då?)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-26 08:22:25 följande:

Ja, det är den, som tur är. Ju fler människor som väljer bort bilen desto bättre!

Antar att du bor centralt eller åtminstone har nära till kollektivtrafik? Vad tycker du att vi som bor på landsbygden ska göra då? När det är 2 mil till närmsta busshållplats och bussen går 2 gånger om dagen. Tåg är inte att tänka på då det inte finns inom dom närmsta 5 milen. Vi tjänar ofta inte mer än er som bor centralt men vi har en utgift som är mer eller mindre påtvingad oss då inget annat färdmedel finns tillgängligt här. Det är inte rimligt att vi ska betala så hög kostnad som det är nu för att kunna ta oss till och från jobbet.
  • Anonym (Definitivt)
    Anonym (Vi på landsbygden då?) skrev 2019-03-26 09:17:48 följande:

Antar att du bor centralt eller åtminstone har nära till kollektivtrafik? Vad tycker du att vi som bor på landsbygden ska göra då? När det är 2 mil till närmsta busshållplats och bussen går 2 gånger om dagen. Tåg är inte att tänka på då det inte finns inom dom närmsta 5 milen. Vi tjänar ofta inte mer än er som bor centralt men vi har en utgift som är mer eller mindre påtvingad oss då inget annat färdmedel finns tillgängligt här. Det är inte rimligt att vi ska betala så hög kostnad som det är nu för att kunna ta oss till och från jobbet.

Tror att många miljömuppar aldrig har testat att bo utanför Storstockholm... de tror nog att tunnelbanan går var femte minut och alltid stannar inom 10 min promenadväg.
  • Anonym (Vi på landsbygden då?)
    Anonym (Definitivt) skrev 2019-03-26 09:23:49 följande:

Tror att många miljömuppar aldrig har testat att bo utanför Storstockholm... de tror nog att tunnelbanan går var femte minut och alltid stannar inom 10 min promenadväg.

Nej det tror inte jag heller. Och det är ett stort problem att så många är så verklighetsfrånvända att dom tror att det bara är att gå ut till tunnelbanan eller ta tåget i tex Haparanda eller Jokkmokk. Skulle vara intressant att se vad dom gör när dom står där och väntar på nästa buss som inte går förrän kl 16 i em.

Men det är klart, det är väl samma människor som tycker att dom varit i Norrland när dom åkt 1 mil norr om Uppsala ;)
  • Anonym (Definitivt)
    Anonym (Vi på landsbygden då?) skrev 2019-03-26 09:29:52 följande:

Nej det tror inte jag heller. Och det är ett stort problem att så många är så verklighetsfrånvända att dom tror att det bara är att gå ut till tunnelbanan eller ta tåget i tex Haparanda eller Jokkmokk. Skulle vara intressant att se vad dom gör när dom står där och väntar på nästa buss som inte går förrän kl 16 i em.

Men det är klart, det är väl samma människor som tycker att dom varit i Norrland när dom åkt 1 mil norr om Uppsala ;)

Skulle verkligen vilja se dem testa att börja jobbet kl. 06.30 med en timmes bilväg till jobbet utanför stan och åka kollektivt varje dag.
  • Magnefico

Borde vara dyrare. Så dyrt att de med sämst ekonomi inte har råd. Då slipper jag trängas med V+MP+S väljare. Mer plats på vägen åt mig!

• Anonym (Vego)

Sånt himla tjat på folk på landsbygden. Bil är fortfarande bland det billigaste sättet att transportera sig. Dessutom är det ofta billigare att bo på landet. Slår vad om att husägare i städerna överlag har högre utgifter än husägare på landet.

Kom inte och tro att ni skulle spara pengar på om dom la en busslinje utanför dörren. Jag nära till buss och tåg men det finns absolut ingen ekonomisk vinning i att åka kollektivt. Man måste åka samma sträcka väldigt ofta innan det börjar löna sig.

Dessutom är väl inte svårare än att folk får skatta olika mycket beroende på vart man bor. T ex Stockholmare som har kollektivtrafik betalar mer för bensin än någon som har ett par mil till närmsta buss.

• Anonym (Bra)
    Anonym (Vi på landsbygden då?) skrev 2019-03-26 09:17:48 följande:

Det är ju ett stort problem på landsbygden, att kollektivtrafiken är näst intill obefintlig. Oftast så finns heller inte exempelvis biogas där plus att elalternativen fortfarande är fruktansvärt dyra. Någonstans måste man börja fasa ut fossila bränslen, men samtidigt måste också andra alternativ finnas. I mindre kommuner och i landsbygdskommuner måste andra lösningar tas i beräkningarna för att en utfasning ska kunna göras även där. Idag finns det ju inte så många alternativ för oss på landsbygden, men att inte höja skatten för fossila drivmedel är inte heller en bra lösning. Det motiverar ingen till att övergå till mer miljövänliga alternativ. Utfasningen däremot, kunde ju kanske ske på ett bättre sätt.
  • Anonym (Bra)
    Anonym (Vego) skrev 2019-03-26 10:02:06 följande:

Sånt himla tjat på folk på landsbygden. Bil är fortfarande bland det billigaste sättet att transportera sig. Dessutom är det ofta billigare att bo på landet. Slår vad om att husägare i städerna överlag har högre utgifter än husägare på landet.

Kom inte och tro att ni skulle spara pengar på om dom la en busslinje utanför dörren. Jag nära till buss och tåg men det finns absolut ingen ekonomisk vinning i att åka kollektivt. Man måste åka samma sträcka väldigt ofta innan det börjar löna sig.

Dessutom är väl inte svårare än att folk får skatta olika mycket beroende på vart man bor. T ex Stockholmare som har kollektivtrafik betalar mer för bensin än någon som har ett par mil till närmsta buss.

Antar att det går lite på ett ut i och med åttan i allmänhet har högre löner i städer jämfört med k mindre kommuner och på landsbygden. I Stockholm kan en nyexad lågstadielärare tjäna så mycket som 40000 medan det motsvarande tjänar max 30000 på mindre orter. Med andra ord finns det alltid både för- och nackdelar oavsett vart man bor. Stockholmare klagar på bostadsbrist och vi på landet klagar på för dålig kommunikation och för höga bensinskatter.

Men ja, det är fortfarande billigare att pendla med bil än med kollektivtrafik.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Klurig) skrev 2019-03-25 22:05:04 följande:

Bensinskatten är skyhög. Det positiva är att ingen är tvingad att köpa bensin. Man sparar enorma pengar på att inte åka bil.

Jag förlorar enorma pengar om jag inte åker till jobbet varje morgon.
    Finns ingen buss där jag bor.

Bensinen är inte dyr den kostar 5 kr litern + 10 kr i skatt/moms
  • PehrHolm

Bensinskatten är sjukt hög och därför är bensinen dyr i Sverige.

Där jag bor kostar en liter 95 oktanig bensin närmare 16 kronor.

Och det är såhär vi vill ha det, kan inte tolka det på annat sätt.

Var fjärde år har vi möjlighet att rösta och på så vis påverka det som händer i Sverige.

Partierna som ingår i JÖ vill ha det såhär och då tänker jag att det är så de flesta människor vill.

Svar på tråden Är bensinen för dyr?