• lingondripp

    Hur ligger min bebis?

    Hej,

    Jag går in i vecka 34+0 på onsdag och har tid hos bm på torsdag. Hon ska då för första gången känna hur bebis ligger, men jag är väldigt orolig för att den ligger fel.

    Jag brukar ha en hård, stor klump nedanför mitt högra revben, är det huvudet? Den far lite upp och ner. Sen har jag en mindre klump nere på vänster sida, känns som rumpan? I mitten ovanför naveln brukar jag ofta känna en hård liten lem, ett knä?

    Jag brukar känna buffar alltifrån mitten på magen, ovanför navel, till nere vid bikinilinjen, oftast mest därnere. Hicka vet jag aldrig om jag har känt, men jag brukar på bubblande små rörelser nere vid ljumsken varje dag.

    Vad tror ni? Jag är så ledsen just nu... :(

  • Svar på tråden Hur ligger min bebis?
  • lingondripp

    Jag ska tillägga att "ovanför naveln" kanske är lite missvisande, men omkring sf-mått 25 känner jag det misstänkta knäet och sparkar då och då.

  • ansano91

    Ta inte ut oron i förskott! Jag kände som du vad jag trodde var huvudet under revbenen, men det visade sig vara en liten rumpa! Hoppas allt går bra för dig :)

  • cosinus

    Jag som fött ett barn i säte kan intyga att det kan kännas extremt likartat i magen jämfört med barn som ligger rätt.

    Barnmorskan kände dessutom alltid fel och hävdade att han vänt sig rätt men eftersom han var tillväxthämmad och det gjordes täta UL så såg läkaren att han ff låg i säte.

    Men alla barnen (4 totalt) har haft en hård knöl under mitt vänstra revben (huvud/rumpa) haft sina ryggen efter min vänstra sidan och sparkat på min vänstra sida. Det enda sätesbebin inte gjorde var att krafsa nere i min vänstra ljumske som syskonen. Annars nästan identiskt.

    Överläkaren som gjorde UL hade som sport att känna och se om han kunde avgöra hur ungen låg men även han var osäker ibland för som han sa. Hårt huvud och benig rumpa känns väldigt likt.

  • cosinus
    cosinus skrev 2019-02-18 22:17:09 följande:

    Jag som fött ett barn i säte kan intyga att det kan kännas extremt likartat i magen jämfört med barn som ligger rätt.

    Barnmorskan kände dessutom alltid fel och hävdade att han vänt sig rätt men eftersom han var tillväxthämmad och det gjordes täta UL så såg läkaren att han ff låg i säte.

    Men alla barnen (4 totalt) har haft en hård knöl under mitt vänstra revben (huvud/rumpa) haft sina ryggen efter min vänstra sidan och sparkat på min vänstra sida. Det enda sätesbebin inte gjorde var att krafsa nere i min vänstra ljumske som syskonen. Annars nästan identiskt.

    Överläkaren som gjorde UL hade som sport att känna och se om han kunde avgöra hur ungen låg men även han var osäker ibland för som han sa. Hårt huvud och benig rumpa känns väldigt likt.


    Sparka på min högra sida, skulle det stå...
  • syntharen

    Jag har tre barn varav den yngsta låg i säte. Jag kände precis som du en stor rund klump precis nedanför revbenen på höger sida. Hon sparkade dessutom alltid nedan för naveln och oftast långt ner mot urinblåsan. Nu har jag ju fött två barn innan och kunde känna stor skillnad från hur dom låg. Min BM sa hela tiden att hon hade tid att vända sig fram till v 36+ efter det görs ett ultraljud för att vara på säkra sidan. I v 37+ gör man vändningsförsök om man önskar, annars får man göra kejsarsnitt (om man inte vill eller kan föda i säte). Jag ville ha planerat snitt pga komplikationer med dom två andra förlossningar så jag gjorde inget vändningsförsök. Flickan låg fortfarande i säte vid kejsarsnittet i v 38+5.

  • lingondripp

    Tusen tack för alla svar! Det är guld värt att få höra andras erfarenheter! <3

    Min barnmorska skrev också att jag inte skulle oroa mig, men hon räknar nog inte med att jag vill försöka vända en eventuell sätesbebis hemma...

    Men jag ska försöka slappna av, idag är det buffar både uppe vid revbenet nästan och massa längst ner i magen, ingen logik nånstans! :)

Svar på tråden Hur ligger min bebis?