• Äldre 19 Feb 11:59
    118 visningar
    7 svar
    7
    118

    Fundering -ensidighet

    Många av de diskussioner som pågår på familjeliv handlar ju om andras syn på en ensidig fråga.

    Tex TS frågar om ett relationsproblem och den kan ju bara besvaras utifrån den ingo dom TS väljer att lägga fram.

    Jag tycker dock att det alltid finns minst en sida till av historien dvs motparten/motparterna. Om de skulle haft chansen att presentera deras version så skulle bilden bli betydligt mer nyanserad.

    Med anledning av detta och vad jag uppfattat som kotym när jag läst diverse trådar utgår jag från följande:

    -TS har utelämnat vissa detaljer som är ofördelaktiga för dennes sak.

    - Man ska vara försiktig med att ge alltför kategoriska råd som kan få stor inverkan på andras liv.

    Många drar sig dock inte för detta utan raljerar gärna att alla Svenska män än mansbebisar eller hur kan kvinnan stanna kvar under dessa premisser.

    Hur ser ni på detta? Kan detta vara ett problem för personer som inte kan filtrera info?

    ?There is always theee sides to every story. Yours, mind and the truth?.

  • Svar på tråden Fundering -ensidighet
  • Anonym (June)
    Äldre 19 Feb 12:42
    #1

    Den som är TS väljer ju själv hur mycket info den ska lämna. Och man svarar ju utefter den info man får.
    Självklart kan den vara vinklad etc. precis som när man pratar med en polare...
    Hur tänker du att man skulle komma runt det?
    Skulle bli ett jäkligt dåligt chatforum!

  • Äldre 19 Feb 12:47
    #2

    1. Med lite människokännedom och livserfarenhet märker man snabbt vad som inte kan stämma, vad som verkar orimligt och var TS har lite vinklade åsikter.

    2. Om TS inte skriver sanningen så har TS inte heller någon nytta av svaren. Så, det är TS problem och någonstans förstår folk det också och hittar inte på fullständigt om de vill ha användbara svar.

  • Anonym (en nypa salt)
    Äldre 19 Feb 17:25
    #3

    Jag undrar ofta hur många historier som är fabricerade med tanke på hur lätt den  motparten skulle känna igen sig i TS frågeställning. Tror mycket är uppdiktat för att fördriva tid och skapa debatt. Men få av sakerna tror jag har hänt! Man får läsa mellan raderna för att se det egentligen innehållet som ligger självbilden och uttryckssättet.

  • Äldre 19 Feb 20:13
    #4
    Anonym (en nypa salt) skrev 2019-02-19 17:25:31 följande:

    Jag undrar ofta hur många historier som är fabricerade med tanke på hur lätt den  motparten skulle känna igen sig i TS frågeställning. Tror mycket är uppdiktat för att fördriva tid och skapa debatt. Men få av sakerna tror jag har hänt! Man får läsa mellan raderna för att se det egentligen innehållet som ligger självbilden och uttryckssättet.


    Ja så kan det ju vara, tycker bara det är tråkigt för de som vill ha råd.
  • Äldre 19 Feb 20:18
    #5
    Hans28 skrev 2019-02-19 20:13:05 följande:
    Ja så kan det ju vara, tycker bara det är tråkigt för de som vill ha råd.
    ???
    Om de skriver som det är, så får de ju också råd därefter. Om folk inte skriver sanningen får de väl skylla sig själva. Men då vill de ju i regel inte heller ha vanliga råd.
  • Äldre 19 Feb 20:24
    #6
    AndreaBD skrev 2019-02-19 20:18:11 följande:
    ???
    Om de skriver som det är, så får de ju också råd därefter. Om folk inte skriver sanningen får de väl skylla sig själva. Men då vill de ju i regel inte heller ha vanliga råd.
    Problemet många gånger är nog att jag tror att det ser ensidigt på det eftersom de har snurrat in sig i sin egen verklighet.

    Två personer som står bredvid varandra kan uppfatta samma situation totalt olika.
  • Äldre 19 Feb 20:28
    #7
    Hans28 skrev 2019-02-19 20:24:40 följande:
    Problemet många gånger är nog att jag tror att det ser ensidigt på det eftersom de har snurrat in sig i sin egen verklighet.

    Två personer som står bredvid varandra kan uppfatta samma situation totalt olika.
    Det märker man utifrån inlägget. Då argumenterar ju personen därefter.
Svar på tråden Fundering -ensidighet