• mor3

    Gravid men vill ej ha barn men sambon vill

    Hej måste fråga alla om råd.

    Jag är troligen gravid och vill ej ha barn.

    Men min pojkvän har sagt att han gärna vill att vi behåller det i så fall.

    Hur ska man göra?

    Kan man gå hela gravidten och göra förlossningen mm och sen låta pappan ta allt ansvar och då skrivs moder okänd.

    Så man då går som surrogatmamma.

  • Svar på tråden Gravid men vill ej ha barn men sambon vill
  • Meriall

    Nej det kan du inte. Du kan (efter en del krångel) skriva över all vårdnad på pappan men du kommer ändå stå som mamma ifall inte pappan hittar en ny partner som vill adoptera barnet.

    Dock är din enda skyldighet när du står som mamma att betala underhåll, du behöver alltså inte ha kontakt med barnet efter förlossningen om du inte vill det utan pappan kan ta över helt direkt. Även underhållet kan du slippa om inte pappan ansöker om det.

  • Fröken W
    mor3 skrev 2019-02-20 08:42:03 följande:

    Hej måste fråga alla om råd.

    Jag är troligen gravid och vill ej ha barn.

    Men min pojkvän har sagt att han gärna vill att vi behåller det i så fall.

    Hur ska man göra?

    Kan man gå hela gravidten och göra förlossningen mm och sen låta pappan ta allt ansvar och då skrivs moder okänd.

    Så man då går som surrogatmamma.


    Innan du grottar ner dig alltför mycket i hur du ska göra om du är gravid tycker jag att du faktiskt ska ta reda på om du är gravid eller inte.

    Har du passerat dagen då skulle haft mens? Gjort något grav.test?

    Får du ett positivt test så skulle jag kontakta barnmorska så att hon kan guida dig i vilka alternativ som finns och hur det funkar.

    Även om jag förstår att det kan vara skönt att bolla tankarna på internet med folk man inte känner så är det viktigt att ta allt med en nypa salt. Här på familjeliv, och andra forum, så finns det så många som verkar veta allt. Så läs gärna vad andra skriver men tro inte att allt stämmer till 100%. Källkritik med andra ord :)

    Jag önskar dig lycka till!
Svar på tråden Gravid men vill ej ha barn men sambon vill