• DBenji

Dela på räkningar

Hej Allesammans,

Jag har sett att det finns lite trådar av samma form men inga långa diskussioner. Så jag tänkte starta denna. 

Såhär är vårt situation.

Vi är gifta och har ett barn. Jag tjänar 10k mer i handen varje månad och båda jobbar 100%

Vi delar på alla husräkningar lika 

Vi avsätter lika mycket på ett matkonto samt ett sparkonto.

Detta resulterar i att frugan oftast inte har så mycket kvar varje månad. Jag skjuter självklart till när det behövs till nödvändiga saker men betalar absolut inte för att hon ska fixa sina naglar eller bränna på alkohol osv. 

Värt att nämna att när hon var mammaledig tog jag alla huskostander - självklart.

Men jag ser inte poängen med att dela lika när vi båda jobbar 100%.

Så till er par där ena partner tjänar mer och där andra partner hävdar att man ska dela procentuellt, hur resonerar ni? 

Jag menar, ni äger ju 50/50 av hus/lgh? Varför ska du inte betala hälften? Jag får inte till de i mitt huvet..

"Jag äger 50% av fastigheten men ska inte betala lika mycket för ja tjänar mindre" jaha men då ska ju även ägandet delas procentuellt ut efter vad man betalar om de ska vara rättvist? 

Ja lite rörligt men summan är, hur tänker ni?

• Svar på tråden Dela på räkningar
  • Bunny on speed

Jag och maken körde gemensamt direkt vi flyttade ihop. Det kändes självklart. Tror det skiljde ca 8 000 netto då.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (t)
    Anonym (Meh) skrev 2019-02-21 19:34:39 följande:

Fast ni är ju gifta. Så ni har hälften var av allt enligt lagen vad du än tycker. Så hälften av dina pengar är hennes. Och hälften av huset vad du än betalar.

Hur tänker du om ni är på semester. Bor du på lyxhotell och hon i tält?

Varför vill du inte att din fru och mamman till ditt barn ska ha det lila bra som du?

Vad vill du göra för den 10000 extra varje månad som du inte unnar din fru? På vilket sätt är det ett bra förhållande om du kan göra massa saker som inte hon kan? Vill man inte som ett gift par att partnern ska kunna göra samma saker som man skälv kan göra?

Sen bara gissar jag att hon säker tar mer VAB och föräldrarledigt än vad du gör/gjort.

Nej, det blir inte hälften var förrän dagen man skiljer sig. Såvida det inte finns äktenskapsförord eller enskilda egendomar.
  • Milyana

Tycker att det låter sniket. Tycker du inte om din fru? Vill du inte att hon också ska ha det bra?

Du skriver att ni har familj ihop, men ändå ser du inte er som ett team? Tråkigt :(

• Anonym (Pengar)

Vi hade det så att var och en skötte sin ekonomi och så delade vi på hus och mat. Detta då mannen ville ha det så. Vi har också 2 barn tillsammans. Mannen hade en månadsinkomst på 50.000. Jag strax under 30.000. Ekonomin gick runt gör min del, klarade både min matkostnad och min del i huset. Dock blev ändå skillnaderna för stora då han inte ville dela med sig, då han tyckte han hade rätt till sina pengar. Detta innebär att han kunde köpa kläder när han ville för tusentals kronor varje gång. Jag letade på rean. Han gick på stans dyraste gym, jag fick gå på promenader gratis i skogen. Han köpte ny dyr Volvo, jag fick hålla tillgodo med min gamla bil som verkligen behövde bytas ut. Inte ens när jag skulle köra barnen fick jag låna bilen fast den inte användes. Jag menade på att den bilen var säkrare än min rishög, men icke att jag fick låna den.

Så även om jag klarade de normala hushållsavgiterna blev skillnaderna ändå för stora. Kan ju säga att vi är skilda idag, mycket betoende på delad ekonomi. Det tråkiga är bara att barnen får leva två olika liv just nu. Lyx och resor och massa aktiviteter hos honom. Hos mig många hemmadagar med aktiviteter i hemmet.

Men är glad att slippa snåljåpen.

• Anonym (H)

Just nu lever jag och min sambo som ni gör, fast vi har inga barn ännu. Han tjänar 8000-10000kr mer än mig varje månad och vi delar lika på allt. Men när vi får barn så kommer vi nog att försöka göra det mer rättvist. Först dela på alla räkningar och föra över lika mycket på spar, sen slå ihop det som är över och dela på två.

• gbgumman
    Anonym (Pengar) skrev 2019-02-21 23:31:44 följande:

Vi hade det så att var och en skötte sin ekonomi och så delade vi på hus och mat. Detta då mannen ville ha det så. Vi har också 2 barn tillsammans. Mannen hade en månadsinkomst på 50.000. Jag strax under 30.000. Ekonomin gick runt gör min del, klarade både min matkostnad och min del i huset. Dock blev ändå skillnaderna för stora då han inte ville dela med sig, då han tyckte han hade rätt till sina pengar. Detta innebär att han kunde köpa kläder när han ville för tusentals kronor varje gång. Jag letade på rean. Han gick på stans dyraste gym, jag fick gå på promenader gratis i skogen. Han köpte ny dyr Volvo, jag fick hålla tillgodo med min gamla bil som verkligen behövde bytas ut. Inte ens när jag skulle köra barnen fick jag låna bilen fast den inte användes. Jag menade på att den bilen var säkrare än min rishög, men icke att jag fick låna den.

Så även om jag klarade de normala hushållsavgiterna blev skillnaderna ändå för stora. Kan ju säga att vi är skilda idag, mycket betoende på delad ekonomi. Det tråkiga är bara att barnen får leva två olika liv just nu. Lyx och resor och massa aktiviteter hos honom. Hos mig många hemmadagar med aktiviteter i hemmet.

Men är glad att slippa snåljåpen.

Ett sådant liv vill inte jag heller leva. Därför valde jag lite man efter hans inställning till vissa saker detta var en. (Kan säga att första tiden var det jag som försörjde honom.) För mig är det också viktigt att min partner ser att mitt jobb är lika värdefullt som hans även och inte samhället värderare det. Det flestas insatser i samhället är viktiga i puzzlet. Lägger också till att jag har en längre utbildning än han. Men vi har olika talanger och en av hans är att löneförhandla
  • Anonym (What)
    DBenji skrev 2019-02-20 14:25:18 följande:

Hej Allesammans,

Jag har sett att det finns lite trådar av samma form men inga långa diskussioner. Så jag tänkte starta denna. 

Såhär är vårt situation.

Vi är gifta och har ett barn. Jag tjänar 10k mer i handen varje månad och båda jobbar 100%

Detta resulterar i att frugan oftast inte har så mycket kvar varje månad. Jag skjuter självklart till när det behövs till nödvändiga saker men betalar absolut inte för att hon ska fixa sina naglar eller bränna på alkohol osv. 

Värt att nämna att när hon var mammaledig tog jag alla huskostander - självklart.

Så till er par där ena partner tjänar mer och där andra partner hävdar att man ska dela procentuellt, hur resonerar ni? 

Jag menar, ni äger ju 50/50 av hus/lgh? Varför ska du inte betala hälften? Jag får inte till de i mitt huvet..

"Jag äger 50% av fastigheten men ska inte betala lika mycket för ja tjänar mindre" jaha men då ska ju även ägandet delas procentuellt ut efter vad man betalar om de ska vara rättvist? 

Hur jag tänker? Att I en familj ska man leva på samma ekonomiska standard. En ska inte ha småslantar kvar att rör sig med efter räkningar osv är betalt medan den andra har massa och kan göra vad h*n vill. Hur är det rättvist?

Är man en familj, älskar man sin parner så vill man väl att alla ska ha det lika bra?

Men vill du inte dela med dig av dina pengar så får ni bo och leva på en nivå som passar hennes inkomst så hon också har pengar över.
  • Anonym (Meh)

Ts; kan vi få nån kommentar från dig nu när du läst svaren?

• Anonym (PEZ)

Vi följer juristernas råd dela kostnader 50/50 om ni äger bostaden tillsammans då uppstår det ingen diskussion.

Varför ska man inte betala hälften om man äger hälften?

Nu är inte vi gifta , vi har fördelningen 80/20 där jag står för boende pga äger boendet och tjänar mer.
    Även om vi ägt det tillsammans och betalat 50/50 på bostaden så kommer jag ändå få betala mr pga jag tjänar mer.
    Det är mycket prat om gemensamma konton, det gör ju ingen skillnad om pengarna går från mitt konto in på ett gemensamt och sedan används till räkningar, än om de betalas från mitt konto  direkt.

Det viktigaste är att det blir betalt.

• Anonym (blä)
    DBenji skrev 2019-02-20 14:25:18 följande:

Hej Allesammans,

Såhär är vårt situation.

Jag tänker att du är en ovanligt osympatisk person.

Du förtjänar inte en familj, för i en familj hjälps man åt. Vad gör du om du blir sjuk, arbetslös och fattig? Håller du då fast i dina principer?

Skilj dig och skaffa en roomie att dela utgifterna med istället. 
Svar på tråden Dela på räkningar