• Äldre 2 Mar 07:39
    40324 visningar
    2249 svar
    2249
    40324

    Letrozol - följas åt?

    Lunne skrev 2019-03-01 10:26:20 följande:

    Det blev att vi körde, efter att ha konstaterat att chansen att det blir en istället för ingen alls ju är betydligt större med två äggblåsor, samtidigt som risken att det blir två ändå är ganska liten. Samt att vi är helt ok med ifall det skulle bli tvillingar, även om det inte är det vi önskar helst numera :)

    Skönt att Provera är över då! Jag har också det utskrivet, men mensen i februari kom dagen innan jag skulle börjat med den :) Vilka dagar ska du äta letrozol? enkel eller dubbel dos?


    Hej Lunne och emphz! Hoppas in här i er tråd :) läste igenom och följer gärna för jag också igenom samma!

    Såklart ska man göra vad som man själv känner men ändå kul att du frågar vad andra tycker i den där tvillingfrågan, för det blir ju ändå mer aktuellt just på Letrozol än utan. Vi har också diskuterat den hemma men inte behövt ta aktivt beslut i den då Letrozol hittills inte funkar på mig (testat två enkla doser). Vi skulle som ni båda skriver också kör på ändå, i läget som det ser ut blir jag överlycklig för enkel eller tvillinggraviditet. Dessutom finns det i vår släkt så skulle extra känns roligt!

    Jag är på cd 9 idag och har alltså avslutat först provera och sen i torsdags (cd7) även Letrozol. Nästa vecka ska jag på vul, då får vi se om nått växt till sig denna gång. denna går var det dubbel dos Letrozol.

    Blir spännande att se och följa er!! Ha en fin helg!
  • Äldre 2 Mar 21:50
    #28
    emphz skrev 2019-03-02 20:33:37 följande:

    Vet exakt hur det är. Det är en otroligt mysig spännande bubbla tills verkligheten kommer ikapp.. Jag håller alla tummar inför imorgon!! <3

    Jag ska äta dag 3-7, så imorgon söndag är första dagen - cd3. Är så taggad på att komma igång. Ska på vul nästa måndag, den 11/3 för och se om några äggblåsor är på gång.

    Men vad kul Maria!! Välkommen :) då är vi nära i tid, vad roligt! Hur känner du sig?

    Jag brukar må så himla dåligt av provera men denna gången har det varit lugnt. Får alltid hemsk huvudvärk av letrozol så det känns lite sådär.. Men värt det alla gånger.[/quorn]

    [quote=79479822][quote-nick]emphz skrev 2019-03-02 20:33:37 följande:[/quote-nick]Vet exakt hur det är. Det är en otroligt mysig spännande bubbla tills verkligheten kommer ikapp.. Jag håller alla tummar inför imorgon!! <3

    Jag ska äta dag 3-7, så imorgon söndag är första dagen - cd3. Är så taggad på att komma igång. Ska på vul nästa måndag, den 11/3 för och se om några äggblåsor är på gång.

    Men vad kul Maria!! Välkommen :) då är vi nära i tid, vad roligt! Hur känner du sig?

    Jag brukar må så himla dåligt av provera men denna gången har det varit lugnt. Får alltid hemsk huvudvärk av letrozol så det känns lite sådär.. Men värt det alla gånger.


    Ja jag tycker det är väldigt spännande att följa några som är på samma stadie och kur just i detta nu, så fantastiskt med familjeliv på det sättet!!

    Även om jag pratar med 2-3 vänner om våra ?problem? med att få barn så är det svårt att få full förståelse (helt förståeligt såklart) men också så vill iaf inte jag tjata hål i huvudet på dem tappra lyssnarna med alla detaljer som detta projekt kommer med. För projekt känns det verkligen som det faktiskt är, eller hur upplever ni?

    Jag får också huvudvärk under Letrozolkuren och tror jag hade det under proverakuren också. Samt otroligt trött. Men ja som du säger såååå värt det. Så illa har jag inte haft det faktiskt ska ej klaga.

    Har ni några diagnoser som gör att ni har svårare med naturlig ÄL? Själv har jag pcos och hypotyreos.

    Vi får alla uppdatera vart eftersom det händer nått :)
  • Äldre 2 Mar 22:09
    #31
    Lunne skrev 2019-03-02 21:55:54 följande:

    Absolut måste man bestämma vad som passar en själv! Men alltid skönt att höra att man inte är den enda galningen som tycker att det är rimligt att gå emot läkarens rekommendation 0:)

    Jag fick dubbel dos Letrozol direkt... börjar undra varför då det inte alls verkar vanligt :S Skulle det inte ta sig nu blir det dock enkel dos nästa gång så det förhoppningsvis blir en blåsa och jag kan få Ovitrelle ifall det behövs.

    Även jag ska på VUL i nästa vecka, och kolla ifall det blivit ägglossning utan Ovitrielle eller inte så vi vet till nästa försök. Så skönt att man i alla fall får veta nåt :)

    Trevlig helg!


    Känner igen mig så väl i just det där att man trots vad läkarna säger måste bilda sig en egen uppfattning och vad är bättre än att höra vad faktiskt andra upplevt/upplever i detta nu?!

    Det låter klokt!

    Är du typ på cd18-22 nu?

    Jag ska dit på tisdag då blir det cd12, är väldigt förväntansfull men rädd att bli besviken (som vanligt)... :)

    Som du säger, att bara få någon info är positivt iaf. Ovissheten är värst!
  • Äldre 3 Mar 15:46
    #39
    Lunne skrev 2019-03-02 22:02:38 följande:

    Jag fick väldigt tydliga trötthetsattacker 6 timmar efter intag av Letrozol. Provera slapp jag då mensen kom dagen innan jag skulle börja med det :)

    Även jag har PCO, vet inte om det är med S på slutet eller inte, har inte riktigt lyckats förstå vad som skiljer PCO och PCOS åt... Och hypotyreos, men det hävdar min läkare inte kan ha någon som helst påverkan på fertilitet..hrmf...

    Skönt att du i alla fall har några vänner att diskutera med :) Vi har valt att inte berätta för någon att vi försöker för att slippa den extra stressen så jag får hålla mig till mannen och detta forum, men det känns helt ok :)

    Hur länge har ni försökt?


    Okej :)

    Jag tror set är precis samma, tror bara s:et står för syndrom. Hypotyreos kan dock göra att ägglossningen uteblir säger min läkaren, men när man har både pcos och hypotyreos kan man inte veta av vilken av dom som gör att ägglossningen uteblir.... typ så har jag fattat det iaf hehe :)

    Förstår helt å hållet, ibland tänker jag att det vore skönt att inte sagt till någon alls faktiskt. Men dom som vet är väldigt fina och så förstående man kan va.

    Eftersom jag hittills aldrig haft någon ägglossning har vi inte kunnat göra några ?riktiga? försök alls som skulle kunnat resultera i graviditet men i början visste vi ej detta utan trodde jag hade ÄL (tog äl-tester som visade positivt 3 mån i rad men fick aldrig mens så trodde vid typ 10 tillfällen att ?jo jag måste va gravid?, men icke...)

    Totalt sen vi började försöka tills nu är det ett år, varav ca 8 månader som vi förstått att det skulle bli svårt. Och ca 6 månader av gynbesök/utredningar..

    Har har det sett ut för er?
  • Äldre 3 Mar 15:58
    #40

    Känner igen mig såååå det ni båda skriver!

    Emphz - okej, ja jag har nog också haft pcos sen tidig ålder men inte fattat det bara pga p-piller många år...

    Lisun - hoppas verkligen du är på rätt spår och att det bli denna gång!!! Spännande och förstår precis hur du eldar upp dig :)

    Och ja jag e lika knäpp som er varje månad med tester, till och med när jag varit på vul vissa gånger och dom sagt att ?nej här finns ingen äggblåsa som kan släppa?, ändå har jag fått för mig att jo det kanske ändå har gått. Testat och blivit besviken varje gång såklart.

    Brukar ta ÄL-tester bara för att helt i onödan också , och jag köper dom cb advanced för jag litar ej på dom billiga hehe man blir ju helt skadad av detta tillstånd i livet

    Jag fick en rosa flytning för två dagar sen alltså typ 1 dag efter avslutad Letrozol kur, fattade inget? ÄL ska ju inte kunna vara förrän typ 7 dagar efter kuren om jah förstått rätt?

    Bra att vi har varandra här att tjöta med :) kram på er!!

  • Äldre 3 Mar 18:03
    #42

    Förstår att det såklart inger ett större hopp eftersom det har gått tidigare. Självklart finns en risk att bli besviken. Men Måste vara skönt att veta att sett ?funkar?. :)

  • Äldre 4 Mar 06:45
    #44
    Lunne skrev 2019-03-03 23:18:11 följande:

    Detdär med ÄL-tester är verkligen jobbigt när man inser att positivt test inte behöver betyda att man får ägglossning! Har de sagt nåt vettigt på gyn utöver att du fick börja med Letrozol?

    Vi började försöka i sommras. Några månader efter att jag slutade med p-ring fick jag typ konstanta mellanblödningar och ingen tydlig mens, då upptäcktes PCO. Precis när vi skulle starta utredning visade det sig dock att jag blivit gravid trots allt. Det blev tyvärr MA i november, och sen massa problem med att allt inte ville komma ut, så nu i februari är första försöket sen dess.


    Ja det kändes verkligen jobbigt särskilt då det blev så otroligt tråkigt med sex-schema kring ÄL varje månad utan att ens finns en rimlig chans.

    Det jag fått veta är: jag har för tunn livmoderslemhinna (stor risk att ett ägg ej kan fästa och att om det fäster har jag stor risk för missfall), många äggblåsor som ser bra ut enligt gyn på äggledarna men har ej tagit ut några och testat kvaliten, förmodligen bra möjligheter om man väl gör ivf.

    Utöver det så Nej egentligen inget mer än att vi provar detta nu annars blir set remiss till ivf. Förra gången sa dom att det var sista ?testet? men det ändrade dom sen till att denna kur jag e på nu är sista. Vi får se imorgon.. orkar inte att dom ska dra ut på det mera om det ej funkar denna gång heller.

    Dessutom börjat oroa mig för att om jag får ÄL nu på denna kur, då ska vi ju försöka hemma givetvis, men hur många månader då? Undra om vårt år börjar om då liksom? Att det blir ett år från att ÄL funkar? Dessutom finns det kanske stor risk att ÄL funkar med Letrozol ena månaden men kanske inte andra?

    Det måste varit otroligt jobbigt med ma, särskilt eftersom ni kämpat med ?onormal? cykel och äntligen fick till det att funka. Och sen, jobbigt att det tar sån lång tid att kunna börja igen..... men det kanske du kände behövdes? Jag vet inte, har aldrig blivit gravid och behövt genomgå nått sånt.

    Har dom utredit er nu innan Letrozolkuren eller bara startat med det?

    Ha en fin dag!
  • Äldre 4 Mar 19:01
    #47
    Lunne skrev 2019-03-04 12:36:15 följande:

    Detdär med hur dem räknar år och om det måste gå exakt ett år verkar skilja enormt mellan olika ställen.. Men jag skulle i första hand hoppas på att du får ÄL med Letrozol. Det är inte ovanligt att folk behöver dubbel eller trippel dos, men när man väl hittat rätt dos ska det vara ganska pålitligt från månad till månad. IVF är ju en betydlgit mer omfattande karusell att syssla med, och inte heller någon garanti för att det ska fungera...

    MA var så klart jobbigt men ajg tror ändå jag tog det relativt bra. Vi försökte egentligen inte från att jag fick reda på PCO och skulle börja utredningen då det kändes rätt hopplöst, så att jag var gravid fick vi veta på besöket för att starta utredning... sen hann det bara gå ett apr veckor innan MA. Mer galen blev jag på att allt inte ville komma ut sen, vi hade gärna kört på direkt igen omd et hade gått.

    Utredningen vi skulle ha gjort var för att kolla att mina ägledare och mannens spermier fungerar, och eftersom så ju uppenbarligen var fallet blev det ingen mer utredning nu utan jag fick börja med Letrozol direkt. Det känns rimligt då vi ju vet att äglossnignen är ett problem och det inte finns anledning att mistänka att något annat är fel i nuläget, efter alla turer med MA:t var jag heller inte ett dugg sugen på fler läkarbesök än nödvändigt i nuläget... 


    Nej det har du helt rätt i. Självklart vill man slippa ivf. Sjukt hur otålig man blir och försöker hitta vägar själv istället för att bara nöja sig med läkarnas förslag.. är ju på dubbla dosen nu och har aldrig testat det innan så vi får se om det hänt nått nytt.

    Okej då förstår jag. Blir ju många läkarbesök som det är ändå så förstår att du måste gått på sjukt många. Skönt att slippa en period och försöka få igång allt hemifrån istället.

    Hoppas det är nidblödning!! Håller tummarna.

    Imorgon gäller det för mig, ska på vul.... så nervös!!
  • Äldre 5 Mar 16:26
    #54

    För mig kom mensen efter 1,5 dag första gången och 2,5 dag andra gången jag tog provera.

    Idag på cd12 var jag på vul och hade en liten blåsa som var 12,5mm. Vet inte om det är bra eller dålig utveckling men ska iaf på återbesök på fredag för att se om den fortsatt växa eller gått tillbaks?

    Kändes som en sån otrolig lättnad att sett hade hänt nått denna gång. Började med Letrozol i november och hade nästa gett upp hoppet...

    :)

  • Äldre 7 Mar 20:05
    #82

    Ingen aning faktiskt om man ska ta på morgonen eller kvällen men jag har tagit på morgonen för att inte glömma.

    Har också alltid ont i huvudet och trött som bara den dem dagarna.

  • Äldre 7 Mar 20:06
    #83

    Glömde skriva, jag är 30 år. Inga barn än tyvärr.

  • Äldre 8 Mar 17:07
    #87

    Vilket bra intiativ, blir så rörigt efter ett tag.

    Idag var jag på mitt andra vul på denna kur och nu hade äggblåsan växt till 15,5mm!! Så nu blir det verkstad här hemma. Men nytt vul nästa vecka då man vill säkerställa att den lossat och ej gått i regress.

    Listan:

    Emphz - ätit letrozol kur, klar 7/3, inväntar vul 11/3

    Efterlängtadsen2014 - ätit Provera 3 dagar, 7 dagar kvar sen börja med letrozol på menstruationsdag 3.

    Zey - letrozol kur 4, klar 6/3, inväntar vul 11/3.

    MariaMi - Letrozol kur 3, klar 28/2, varit på två vul nu en äggblåsa idag som är 15,5mm, nytt vul 13/3

  • Äldre 9 Mar 07:10
    #95

    Wow vad många vi är! Vad roligt :)

  • Äldre 13 Mar 21:38

    Listan:

    Emphz - ätit letrozol kur, klar 7/3, vul 11/3 visade massor med små äggblåsor. Nytt vul 18/3.

    Efterlängtadsen2014 - ätit Provera 3 dagar, 7 dagar kvar sen börja med letrozol på menstruationsdag 3.

    Zey - letrozol kur 4, klar 6/3, inväntar vul 11/3. Ovitrille spruta 11/3, ägglossning 13/3. BIM 28/3

    MariaMi - Letrozol kur 3, klar 28/2, vul 13/3 äggblåsa 22mm, ägglossning 12-14 mars. BIM ca 29/3.

    mallanbus - letrozol kur 2 klar 17/3, vul 25/3, bim 6/4.

    Ma18 - ätit 4 letrozolkurer, inväntar nu spolning av äggledarna

    Lisun - Letrozol kur 2, sista tabletten tas 10/3

    GlitterLina- 1a dubbeldos letrozol, klar 12/3

    Lunne - Letrozolkur 1 (dubbel) klar 19/2, ej Ovitrielle p.g.a. dubbla äggblåsor. Ev. ÄL ca. 26/2, ev. Bim 13/2

  • Äldre 16 Mar 10:27

    Min erfarenhet är att inte köra med ägglossnignstester om man har pcos, men det kan såklart vara olika för olika personer. För mig var det bara jobbigt för det gav utslag utan att faktiskt vara ÄL.

    Någon som vet om det är vanligt att ha ömma bröst även efter ÄL? Jag borde haft ägglossning tis-tors nu som var och har haft ont i bröstvårtorna ända sen dess...?

  • Äldre 20 Mar 17:55
    emphz skrev 2019-03-20 17:30:07 följande:

    Listan:

    Emphz - ätit letrozol kur, klar 7/3, andra vul i måndags 18/3 visade fortfarande många små äggblåsor men tjockare slemhinna. Nytt vul på måndag, börjar med äl tester torsdag. Om inget hänt på måndag 25/3 avbryts denna kur..

    Efterlängtadsen2014 - ätit Provera 3 dagar, 7 dagar kvar sen börja med letrozol på menstruationsdag 3.

    Zey - letrozol kur 4, klar 6/3, inväntar vul 11/3. Ovitrille spruta 11/3, ägglossning 13/3. BIM 28/3

    MariaMi - Letrozol kur 3, klar 28/2, vul 13/3 äggblåsa 22mm, ägglossning 12-14 mars. BIM ca 29/3.

    mallanbus - letrozol kur 2 klar 17/3, vul 25/3, bim 6/4.

    Ma18 - ätit 4 letrozolkurer, inväntar nu spolning av äggledarna

    Lisun - Letrozol kur 2, sista tabletten tas 10/3

    GlitterLina- 1a dubbeldos letrozol, klar 12/3

    Lunne - Ätit en letrozolkur (dubbel) i februari, ej Ovitrielle då p.g.a. dubbla äggblåsor. Pausar försök under mars och planerar att ta nästa omgång letrozol (enkel) när mensen kommer i april, sannolikt omkring 10/


    Vad jobbigt att ingen blåsa utvecklats till större, gör mig ledsen att läsa din uppdatering. Har varit i samma situation och tyckte det var jättejobbigt. Håller verkligen tummarna för att det hinner hända något mer tills nästa vul. Som du ser på min tidslinje i listan så har min äggblåsa denna kur växt till sig senare (jämfört med många andra här inne) så hoppet behöver ej vara ute. Vill skänka lite hopp men även kanske ett råd. Min egen terori detta men jag Tänker dock att min första kur som vi avbröt pga att inget syntes egentligen skulle kunnat varit/blivit nått eftersom som det är nu så har det växt till sig sent. Men den gången fick ej göra ett lika sent vul! Så jättebra tycker jag att du får ett sent vul :)
  • Äldre 20 Mar 22:27
    emphz skrev 2019-03-20 20:11:11 följande:

    Stort tack för din pepp!! Varit så ledsen och besviken.. Vill verkligen inte behöva avbryta, vill iaf få en chans. Många veckor nu..

    Tack igen!


    Är med dig precis! En chans att försöka är allt man önskar i detta elände, och tiden går så snabbt med många veckor som passerar utan att det ?händer? någonting positivt. Man börjar räkna kvartal istället för månader typ.... hur länge man behövt försöka.. Samtidigt som tiden slääääpar sig fram...
  • Äldre 22 Mar 18:31
    oshark skrev 2019-03-22 15:13:18 följande:

    Någon som vet om man kan äta rosenrot samtidigt som man äter Letrozol?


    Ja det kan man, frågade min gyn. Men däremot ska man inte äta dom efter ÄL läste jag någonstans, osäker på om det stämmer dock?
  • Äldre 29 Mar 09:56

    Kan knappt tro det är sant, men jag fick ett positivt test imorse!!!!! Cd 36 idag. Ägglossning +16. Inte vågat testa tidigare. Nu får jag bara hoppas på det bästa. Men känns så overkligt, har ju hittills aldrig blivit gravid och aldrig ens haft men av mig själv (endast med provera).

    Vet att detta kan vara sjukt jobbigt för vissa att läsa, ibland tyckte jag det också. Men ibland gav det hopp också så ville ändå dela med mig.

    Kram till er alla!

  • Äldre 30 Mar 20:55
    GlitterLina skrev 2019-03-29 22:25:16 följande:

    Åhhh va roligt att läsa :) :) grattis

    Har du bild?? :)




    Tusen tack! Men känns overkligt och som att det snart ska tas ifrån mig...

    Vi har försökt med Letrozol sen i oktober. Men jag har både pcos och hypoterios. Innan dess hade vi också försökt men utan att veta att jag aldrig hade ägglossning (för stickorna vidare att jag hade ÄL fast jag ej hade det).....
Svar på tråden Letrozol - följas åt?