• agnianits

Letrozol - följas åt?

Hej,

Hoppar gärna in här om jag får. Jag och sambon har försökt i 1,5 år. Första barnet för oss båda. Varit gravid två ggr varav ett slutade i MA v12. Har efter många om och men äntligen fått hjälp av en privat läkare. Han ville att vi skulle testa letrozol för att boosta min ägglossning. Tyckte jag fick tråkiga biverkningar av första kuren. Någon mer som fått det?

Tog första dubbelkuren 27:e maj och har BIM vid midsommar.

• agnianits
    Clemmentina skrev 2019-06-15 21:07:16 följande:

Vilka biverkningar märkte du av? Jag håller på med min första kur nu och har känt av en del huvudvärk och trötthet. Jag har också känt mig varmare än vanligt! Jag kör enkeldos. Har du testat det före dubbeldosen? Fick du ägglossning nu? :)

Jag tyckte att jag fick en del ångest. Vaknade upp på nätterna kallsvettig och med ångest. Sedan muntorrhet och ett ganska svajigt humör. Det var ju vara att intala sig att det är hormonerna som spökar och inte en själv, och att det bara är under några dagar:)

Jag har tagit två tabletter om dagen. Tror det är dubbeldos?

Har hela tiden haft regelbunden ägglossning, så det är inte ett problem. Utan i vårt fall sa läkaren att jag har en assymetrisk livmoder och ett misstänkt myom, vilket kan göra det lite problematiskt om ägget sätter sig på fel ställe.

Hur länge har ni försökt? När har du bim?

Håller verkligen alla tummar för oss alla här inne!
  • agnianits
    Clemmentina skrev 2019-06-16 11:22:21 följande:

Ångest låter inte alls kul! :( Jag har nog också känt av lite muntorrhet. Och huvudvärk idag igen. Vi har försökt i drygt ett år. Bin först runt 8 juli och ultraljud för att kolla om någon äggblåsa mognat 24 juli. Hur fungerar Letrozol vid assymetrisk livmoder och myom? Kan man göra något så att ägget sätter sig på rätt ställe? :)

Åh då håller jag tummarna att allt går bra den 24:e!

Men då har ni fått komma in och få hjälp efter ett år? Gjort utredning?

Egentligen tror jag inte att letrozolen gör något mot mina problem alls. Utan läkaren ville först låta oss prova det då det boostar ägglossning och gör det gynnsamt för en graviditet. Det är över 7 månader sedan vårt senaste missfall så jag tror också att han ville göra något för att släppa lite på den mentala pressen...Sen är det tyvärr slumpen vart ägget sätter sig. Men vår läkare sa att så fort jag blir gravid så vill han följa mig noggrant med ultraljud för att se hur ägget sitter och att det kan växa som det ska. Blir vi inte gravida med hjälp av letrozolen så ville han gå vidare efter det.
  • agnianits
    Clemmentina skrev 2019-06-16 15:53:48 följande:

Tack! Ja vi har gjort utredning där det konstaterades att jag sällan har egen ägglossning. I övrigt såg allt bra ut.

Låter som om ni träffat en bra gynekolog! Håller tummarna för att det blir pluss på stickan snart. Har du några symptom!?

Vad bra att ni får hjälp med letrozol. Då är du ju snart färdig med första kuren:) Är det sagt något kring hur länge ni ska testa detta?

Ja, vi har träffat en väldigt bra gynekolog som verkligen ville hjälpa oss. Det gör mycket att känna så. Inga symptom alls. Har inbillat mig symptom andra månader så nu försöker jag att inte känna efter så mycket.

Hur går det för er andra här inne?:)
  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-17 20:53:35 följande:

Jag tog min 4e dubbeldos av Letrozol nyligen och hade ägglossning i förrigår. Så nu håller vi tummarna att det tar sig denna gång!!!??

Håller både tummar och tår!:)
  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-18 12:11:01 följande:

Exakt samma här.. så tröttsamt!!

Men jag frågade sist jag var hos gyn och hon menade på att det kan ta upp emot 1år utan att det är ?konstigt?. Jag har varken mens eller ÄL utan tabletter och dem som har det sägs det ju att det är ?normalt? att det kan ta upp till 1år. Så jag tror det bara är att fortsätta kämpa på helt enkelt.

Det tar verkligen på det mentala att hålla på att försöka så länge. Och överallt tycker man att det poppar upp gravida och bebisbilder. Men man har ju inget annat val än att kämpa. Det måste man göra.

Trots att vi har varit gravida två ggr (ingen fullgången graviditet) så känns de här 1.5 åren som en väldigt lång tid när ens vänner har fått sitt första och nu börjar outa sin andra...

Därför hoppas man ju verkligen att det ska ta mindre tid än ett år innan något händer. Men jag känner på mig att det kommer gå bra för oss alla här. Vi får kämpa på och peppa!
  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-18 19:28:08 följande:

Förstår precis vad du menar. Känner precis samma och jag mår verkligen inte bra psykiskt, mycket pågrund av detta... Det går inte att förklara för någon som inte är i våran sits hur jobbigt det är och hur psykiskt påfrestande det är.

Jag har en son sedan tidigare och han tog det 1,5år innan vi fick. Nu har vi försökt i cirka ett år så jag hoppas verkligen det tar sig snart, för oss alla!!

Nej, det är verkligen psykiskt påfrestande. Jag har börjat tröttna på när folk ofta frågar om det inte är dags för oss, så när jag svarar att vi jobbar på det men att det inte går bra så känns det ändå ganska tillfredställande att se deras ansikten. När ska folk inse att det inte är ok att fråga hur som helst?

Gjorde ni någon utredning med första sonen? Mysigt med ett syskon:)

Jag hoppas också att det tar sig för oss alla! Hade varit så kul att få lite roliga nyheter här inne:)
  • agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-19 22:03:45 följande:

Ja det är en sån sjukt ?ful? fråga att ställa. Folk förstår verkligen inte att det inte är okej att fråga någonting sånt! Väldigt bra svar! Skönt att få snärta till dem lite på näsan.

Ja vi gick via fertilitetsmottagningen då. Det var precis i samma veva som dem införde 25års gräns. Var endast 21år då så vi hade verkligen tur.

Min man fick ta spermieprov (det såg bra ut) och jag fick ta blodprov samt en del VUL. Kom fram till att jag har endometrios och PCOS... men när jag hittat rätt kur på letrozolen så blev jag gravid på första försöket. Himla oväntat meeeen så glada vi blev.

Nu är vi inne på månad 4 så jag hoppas verkligen det kan ta sig snart. Som vi skrev tidigare, så himla påfrestande allt detta!

Ja, ok. Skönt att ni fick hjälp med första! Då hoppas jag verkligen att detta är ett vinnande koncept denna gången också och att det snart tar sig:) fantastiskt ändå vilken hjälp man kan få idag.

Jag ska få min mens på lördag. Vi har åkt iväg på semester så jag tog ett test igår. Mest för att få ett hum om det kunde vara något. Helt negativt...

Hade velat få en spolning men vet inte hur länge man ska försöka innan man får det? Skulle ge letrozolen en chans över sommaren. Sen får vi se vad som händer.
  • agnianits

Då går man på kur två och håller alla tummar för att det går denna gång. Min mens blev mer sparsam efter första kuren. Något mer som varit med om det?

Hoppas att denna månaden är vår månad!

Listan

GlitterLina- mens 4/6. dubbeldos letrozol 6-10/6 

Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

Efterlängtadsen2014 - Börjar letrozolkur 3, 2/6. Sista tabletten 6/6. 

Zey - letrozol kur 4, klar 6/3, inväntar vul 11/3. Ovitrille spruta 11/3, ägglossning 13/3. BIM 28/3 

mallanbus - letrozol kur 3 klar 13/4, bim 3/5. 

Ma18 - Letrozolkur 7, BIM 29/6 

Lisun - Letrozol kur 2, sista tabletten tas 10/3 

Lunne - Letrozol kur 4 9-13/6. VUL 18/6 visade en blåsa på 18 mm, ÄL sannolikt senare i veckan, BIM 5/6. 

Waitress: Letrozol kur 1, enkeldos. UL äggblåsa 25 mm. ÄL mellan 3-5 april. BIM 20/4 

Anonym JJ - Letrozolkur 2, dubbeldos sista tabletten togs 26/3 

JordemorKattis - 

Letrozolkur kur 1. 1 tab/dag. UL 18/4, inga mogna ägg. Primolut. 

Letrozol kur 2. 2 tab/dag. UL 13/5. 4 mogna ägg. Rekommenderas inte att ha samlag. 

Letrozol kur 3. 1+2+1+2+1. UL 10/6. 

Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

Clemmentima - Letrozol kur 1, börjar 13/6 och har VUL 24/6

Längtan2019 - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, VUL 15/7

Agnianits - letrozol kur 2, började 24:e juni och har bim 20:e juli

• agnianits
    Anonym (Anonym JJ) skrev 2019-06-27 07:12:53 följande:

Är helt skakig.. kan inte tro att det är sant.

Ett plus visades idag på stickan!

Kommer fortsätta följa denna tråd och jag hoppas på att få se fler positiva resultat, kram!

Åh stort grattis!! Vad kul att se plus här inne:)

Haft några symtom?
  • agnianits

Här har ni en till där mensen är på ingång...

Detta var tredje kuren med letrozol och vi ska nu ge oss på fjärde kuren. Vår läkare sa att vi skulle ge det 4-5 omgångar innan vi gick vidare så imorgon ska jag ringa för att boka tid. Detta då det tog mig en månad att få tid förra gången. Dock undrar jag lite vad nästa steg kan bli? Jag har gjort ett vanligt ultraljud och undersökning och tagit blodprover. Är det spolning eller titthålsundersökning? Helst hade jag velat bli remitterad för ivf. Har svårt att se att vi kommer klara detta på egen hand.

• agnianits
    lilagrodautanben skrev 2019-08-18 19:48:34 följande:

Jag har gjort 6 kurer och nu vill dom göra ivf. Detta går inte nu då vår son ska göra en omfattande operation 100 mil hemifrån och vi kommer bo på sjukhus i 6 veckor. Rehabtiden är 3 år för att kunna gå igen så vi får lägga allt på is.. jättetråkigt men ja, klart sonen går före

Nej vad tråkigt att höra! Men som säger så går ju klart sonen före. Förstår att fokuset får ligga på det framöver. Även om jag kan tänka mig att det känns sjukt jobbigt. Jag hoppas verkligen att det går bra och att allt löser sig på bästa sätt.
  • agnianits

Ska påbörja fjärde kuren nu men har lite svårt för att veta vad jag ska räkna som mensens första dag. Ska jag räkna gårdagen som mensdag 1, även om jag inte fick mensen förrän sent på kvällen när jag skulle gå och lägga mig? Hur hade ni räknat?

• agnianits

Olika bud helt enkelt:) den satte ju verkligen igång liksom. Har aldrig några spottings eller så utan den sätter verkligen igång när den sätter igång. Funderar på att börja med kuren ikväll. Kan det bli så fel?

• agnianits

Då kanske jag bör vänta med att börja ta dom tills imorgon bitti då? En hel vetenskap detta, haha!

• agnianits
    3årsväntan skrev 2019-08-21 08:03:51 följande:

Alltså hjälp...

Jag skall idag påbörja min fjärde kur av letrozol (cd3), men jag tror verkligen att jag vart gravid denna månaden. Mensen var sen ca 1-2 dagar och jag hade symptom som jag aldrig haft tidigare.. men sen kom den med en sån j*vla fart, med rejäla blodklumpar, och nu är min mens nästan slut. Bara rosa flytningar kvar. Brukar ha mens i vanligtvis 5-7 dagar

Ursäkta äckelmagade.

Men klumparna var så slemmiga att dom ?rann? förbi tampongen. Igår stoppade jag in en tampong runt 10.30 och när jag gick på toa vid 12 så bara rann det klumpar men tampongen var liksom torr..

Bör man ringa kliniken för sånt här? Har verkligen ingen aning..

Jag fick mitt första missfall ett par dagar efter att min vanliga mens skulle komma. Jag ringde då barnmorskemottagningen och berättade om min situation och frågade vad jag skulle göra. Hon sa att jag skulle inte göra något alls utan låta naturen ha sin gång. Jag skulle inte använda tamponger utan använda binda istället och fick jag riktigt riktigt ont och det inte slutade blöda så skulle jag åka till gynakuten. Men min kropp tog hand om det själv.

Jag vet inte om det besvarade din fråga men kanske kan hjälpa lite.
  • agnianits

Hoppas det går bra för er på ultraljudet idag:)

Själv inväntar man mens i nästa vecka, och efter den har jag tid för hysteroskopi. Denna gången har jag noll hopp att jag ska vara gravid utan vill bara att mensen inte ska bli försenad så att undersökningen behövs ställas in... dock är jag väldigt nervös inför undersökningen. Är rädd att det ska göra ont och jag är rädd för att de ska hitta något som inte är alls bra...

• agnianits
    Nelle83 skrev 2019-10-09 10:16:59 följande:

Förstår att du är nervös! Men va skönt att de undersöker dig ordentligt! Du får tänka att även om det är obehagligt så är det övergående och för en god sak <3

Jag hoppas på att du ändå är gravid!!

KRAM

Tack vad gullig du är:)

Hoppas att du får igång ägglossningen och att dina stressnivåer går ner nu när mannen kommer vara mer hemma. Känslan av stress är ju en fruktansvärd känsla som man gärna slipper.

Förhoppningsvis är vi båda snart gravida:)
  • agnianits
    AnnaLinnea87 skrev 2019-10-09 11:23:24 följande:

Hoppas mensen kommer snart så du får svar, Styrkekramar! 

Tack, vad gullig du är:) efter det får man förhoppningsvis svar på hur vi ska ta oss vidare, vilket känns bra.

Vad kul att höra att det gick bra på ultraljudet! Hoppas då att ägglossningen kommer och att det tar sig:) vi får hålla vara dra uppdaterade.

Kram
Svar på tråden Letrozol - följas åt?