Letrozol - följas åt?
Hej. Jag är ny här och jag har jätte svårt att förstå massa förkortningar t.ex. BIM osv. Vad innebär det?Min anledning att skriva här är att jag börjar känna mig väldigt ledsen och ensam med min situation. Jag kan prata med min man men vi har inte berättat till vår familj och vänner att vi har det svårt att få barn och även går på IVF. Jag har haft 2 misslyckade IVF färska och 3 misslyckade fryst FET. Så totalt 5 försök. Min första IVF blev jag gravid men efter bara 3 dagar från positiv resultat så fick jag mens/missfall. På resten av försök så har jag inte lyckats bli gravid alls. Det känns jobbigt att jag fick provsmak på positiv gravtest och sen ingen mer.
Jag fyllde 37 för några månader sen och det känns ännu tyngre allt det här nu. Innan IVF så har jag regelbunden mens men inga AL. Kvinnokliniken säger att jag inte har PCO fast det känns som de har inte brytt att undersöka mig ordentligt. De skickade oss direkt till IVF bara.
Just nu är vår IVF klinik stängd för sommaren så vi försöker själva genom att jag äter Letrozol dag 3-7 mensen sen gick jag på VUL på gynokolegen i lasarettet. Föra månaden så fick jag inte en bokad tid när jag ringde kvinnokliniken. De sade till mig att jag kan gå till kliniken bara och jag väntade i kö på 2 timmar för deras jourläkare att göra VUL. Frågade deras läkare om jag ska ta Ovitrelle som jag fick recept från IVF-kliniken och läkaren sade att de ger inte ut Ovitrelle och hon vet inte hur den fungerar så hon kunde inte säga till mig när jag ska ta den. Min ägg var 16mm då när jag gjorde VUL dag 11 och jourläkaren sade att det såg ut som jag skulle få AL. Jag bestämde själv då att om jag inte fick AL dag 15 på morgonurin så tar jag Ovitrelle (som jag har recept kvar från IVF-kliniken) på kvällen kl 20. Det var vad som hände. Morgonen på dag 15 så fick jag inga AL så jag tog Ovitrelle på kvällen kl 20. Jag fick positiv AL på nästa dagen kl 8 och hade positiv AL 3 dagar till (dvs dag 16-19 AL-stickor var positiva). Ska det vara så? Trodde att man bara hade 36 timmar på sig. Sen är det också att vi hade sex mest på kvällen eftersom min man och jag jobbar på dagarna och jag vet egentligen inte om jag verkligen hade nåt ägg ute fast det är positiv på AL-sticka. Ovitrelle sprutan kanske ger falsk positiv AL? Ni kanske har tips för mig nu när vi försöker själv. Vi hade sex både 2 dagar innan positiv AL och 3 dagar fram. Det känns nästan som ett jobb att ha sex. Det blev inga resultat dock eftersom idag fick jag mensen så nu måste jag/vi börja allting om igen själva eftersom IVF-kliniken är fortfarande stängd.
Ni som har haft erfarenhet med Letrozol. När fick ni AL själv? Vilken dag om man räknar från mensdag 1.
Ni som tar Ovitrelle.. fick ni recept från kvinnokliniken/lasarett? Eller fick ni den bara i IVF-klinik? Vilken dag tog ni sprutan efter Letrozol?