• brooklyn

Letrozol - följas åt?

Hej! Vad skönt att läsa om fler som behandlas med denna medicin och få lite erfarenheter och tankar. Jag har gjort en tidigare behandling 2018 pga PCO och utebliven mens/ägglossning där jag fick börja med provera-kur och en dubbeldos letrozol vilken ej gav någon som helst effekt. Nästa månad fick jag testa trippeldos och svarade bra på denna med en mogen äggblåsa/ägg och blev gravid på första försöket. 

Då min son dog kort efter förlossningen (ej relaterat till behandlingen) så ska jag och min man börja försöka få ett syskon och har nu 7 månader efter förlossningen ännu inte fått tillbaka någon ordentlig mens så återigen fått ta provera (och då kom den med besked) och letrozol men denna gång enkeldos då man enligt gynekologen kan svara bättre efter man redan varit gravid en gång. Vi har inbokat VUL på fre 13/9 men mina förhoppningar är inte så stora att det ska visa något. Har förberett mig mentalt för att det säkert kommer att ta tid. Mitt största problem har varit att hitta en bra gynekolog (i Stockholm) som pysslar med detta. De jag träffat hittills har varit bra men ingen jobbar ju fast någonstans utan är konsulter så får aldrig träffa samma person. Lite jobbigt att förklara vad vi varit med om för alla varje gång. Så om nån sitter inne på något bra tips så tar jag gärna emot det!

• brooklyn

*LISTAN*

!Uppdatera gärna listan me aktuella datum!

GlitterLina- mens 9/9 dubbeldos letrozol 11/9-15/9

Emphz - letrozol kur 4 - dubbelkur, gonal f 75 enheter i 6 dagar. Vul visade 2 äggblåsor. Ovitrelle. Fick positivt graviditetstest den 29/3 :)

Lunne - Letrozol kur 6 4-8/8, BIM 29/8.

Mican - Månad två med letrozol och mensen börjar komma igång, så snart dags att påbörja månad 3.

Clemmentima - Letrozol kur 3, 19-23 augusti

amillak - Provera start 20/6 sedan Letrozol kur 1, 29/6-3/7, VUL 15/7. Plussade 24/7.

Nicciz - Provera start 15-18/7 pga utebliven ÄL/mens. Letrozol kur 1, 21-25/7. BIM 17/8.

Bonzo- Mens 21/8 Startar Letrozol kur 1 , en tablett. Dag 3-7

Brooklyn - Letrozol första kuren med enkeldos 3-8/9, VUL 13/9

• brooklyn

Hej! Spännande att läsa hur det går för alla. Nu verkar det som jag äntligen fått ägglossning efter trippelkur letrozol :) Fick inget svar på enkel så testade trippel direkt och hade en äggblåsa på 14 mm och en på 12 mm på CD 14. Nu har jag ju ingen naturlig menscykel utan fick ta provera för att få mens. Men är BIM alltid 14 dagar efter ägglossning eller kan det variera? Undrar så jag vet när jag ska ta gravtest. CD 1 var 11 Oktober.

• brooklyn
    oshark skrev 2019-10-28 12:56:39 följande:
    Det varierar. 12-16 dagar är normalt, har man mindre än så kan det vara ett problem.

Gravtest kan man ta från ca ÄL+10, men inte alltid säkert man får rätt resultat så tidigt. Vid Ovitrelle kan man dock få falska positiva tester i ca 10 dagar efter. Så jag skulle säga att om du kan vänta 14 dagar. Annars ta ett test ÄL+9/10 och se om det är positivt. Är det det så fortsätt testa varje dag. Antingen blir det negativt och det var Ovitrellen eller så fortsätter det vara positivt och du är gravid.
    Tack för svar! Att man aldrig kan lära sig hur ens kropp fungerar. Okej, har inte tagit ovitrelle utan ägglossat själv eller vad man ska säga så då antar jag att ett resultat inte kan vara "falskt" positivt även om man tar det tidigare än 14 dagar? 
  • brooklyn

Fick ägglossning med trippeldos letrozol men fick sen mens så började med en ny kur men första VUL på cd 14 visade bara en äggblåsa på 6 mm, ska tillbaka på måndag men har inga större förhoppningar. Är det fler som varit med om att de får olika svar med samma dos? Har redan nu bokat tid på ivf-klinik i januari för säkerhets skull och ska börja med lchf för att försöka gå ner i vikt. Vet inte om det är lönt att försöka med letrozol igen om det inte fungerar. Min gynekolog är inte så informativ så tänkte om någon annan varit med om liknande?

Svar på tråden Letrozol - följas åt?