• Nilee84

Letrozol - följas åt?

Hej på er! Har en son på 11 mån som kom till med dubbeldos Letrozol. Har PCO och gles ÄL. Jobbar nu på syskon och Ska börja med Provera idag och följs gärna åt! Går hos Mama Mia och där fick jag höra att man ändrar från CD 5-9 till 3-7 och att CD 1 blir direkt efter att man avslutat Provera oavsett om mens kommit eller ej. Någon som har erfarenhet av det ?nya? sättet?

• Nilee84
    Anonym (Letrozol) skrev 2019-11-08 20:25:14 följande:

Hejhej, jag undrar, ni som fått letrozol utskrivet, vilken dag i cykeln börjar ni äta letrozol? Hur många dagar tar ni tabletterna? Och måste ni åka in till kliniken för att göra ett vul eller hur funkar det?:)

3-7 ska jag äta dubbel dos. Ja, har redan bokat för första VUL.
  • Nilee84
    minnie768 skrev 2019-11-11 22:38:46 följande:

Det är ju bra :) Jag fick tydlig äl nu ikväll, äntligen! Tror inte att jag har någon äl på egen hand, och har jag det är den väldigt dålig. Så nu håller vi tummarna! Ska också in och ta blodprov i nästa vecka.

Vad spännande, håller tummarna! Varför lämnar man blodprov, läkaren ser väl under VUL om ÄL skett?
  • Nilee84
    minnie768 skrev 2019-11-11 22:38:46 följande:

Det är ju bra :) Jag fick tydlig äl nu ikväll, äntligen! Tror inte att jag har någon äl på egen hand, och har jag det är den väldigt dålig. Så nu håller vi tummarna! Ska också in och ta blodprov i nästa vecka.

Vad spännande, håller tummarna! Varför lämnar man blodprov, läkaren ser väl under VUL om ÄL skett?
  • Nilee84
    Lillamiia skrev 2019-11-14 00:35:00 följande:

Vill gärna hänga på här i tråden! Svårt att hitta andra med samma problem eller vad man ska säga. Gått på utredning med sambon där det kom fram att jag har pcos. Är just nu på min andra kur med dubbeldos letrozol då den första enkelkuren ej fungerade. Tagit primolut nor två vändor för att framkalla mensen.

Jag är 32 år och min sambo 27 år. Försökt sedan augusti 2018. Hoppas att det ska ta sig snart. Någon mer som går via st:Görans gyn klinik här inne? Ska bli spännande att följa alla.

Har också PCO och fick min son på andra dubbeldosen Letrozol och Ovitrelle spruta. Äter Provera (typ samma som Primolut som jag förstår) och går sen på Letrozolen igen. Fördelen med PCO är ju att vi har så många ägg kvar även i äldre ålder, men jag blir 36 snart så hoppas få till syskon ganska snabbt.

Har varit på St Göran Gyn (gyn Stockholm) men hade lite svårt för kvinnan jag kom till, går nu hos Mama Mia Karlavägen.

Håller tummarna för er!
  • Nilee84
    Lillamiia skrev 2019-11-14 15:45:09 följande:

Vad kul att hitta likasinnade! Jaså okej jag hoppas vi båda har turen med oss nu då! ska du gå på dubbeldos igen eller tar du enkel? Okej, ja vi har ju många ägg ja, så det är ju positivt. Jag har bara träffat män på gyn. Tre stycken. Alla får jag ett bra bemötande av. Ah vad synd att det inte fungerade för dig men du trivs bra på den andra mottagningen?

Den där sprutan har jag inte hört något om? Måste man ha den för att få ÄL eller kan de fungera utan?

Jag övertalade läkaren (han verkar jättebra och har stenkoll) om att få börja med dubbel direkt! :).

Man kan få ÄL utan men ibland (vet ej om det är specifikt för PCO) kan äggblåsorna mogna av Letrozolen men ägget släpper inte. Tar man sprutan när ägget är exakt ?rätt? är man i princip garanterad ÄL. Kan tyckas läskigt att ta spruta, men jag tyckte inte det var så farligt.
  • Nilee84
    Lillamiia skrev 2019-11-18 07:22:19 följande:

Jaså! Oki då är jag med! bra med någon som har koll! På fredag ska jag kolla om letrozol hjälpt. Hoppas verkligen. Det låter ju trist att dom skulle mogna men inte släppa... har inte hört något om en spruta som ska släppa ägget. Dom kanske inte använder sig av den. Däremot pratade han om nästa steg som är sprutor man tar men inte för att ägget ska lossna utan för att mogna? Gonal F eller nåt sånt?

Ja Gonal F minns jag kom på tal min förra vända men behövdes då aldrig eftersom andra Letrozol-dubbelkuren fungerade.

Tog just sista Provera-tabletten så första Letro-tabletten blir på torsdag. Försöker att inte ha för stora förhoppningar... :)
  • Nilee84
    Felicia3 skrev 2019-11-20 11:04:11 följande:

Hej! Ville mest berätta att det är ett MA för mig.Får stå ut med att vara gravid 1 v till annars tappar jag över 50 h till

På jobbet,har redan 50?sjuktimmar.Det som

Knäcker mig mest är att vi försökt över 1,5 År och nu troligt får försöka ytterligare ett År innan hjälp.Skulle varit v 8 nu och Gravhormonerna stökar än.min cysta hade krympt,så hoppas vi kan använda Letrozol när kroppen återhämtat sig. 3

Så tråkigt, jag beklagar! Styrke-kramar till dig!
  • Nilee84
    Felicia3 skrev 2019-11-20 11:04:11 följande:

Hej! Ville mest berätta att det är ett MA för mig.Får stå ut med att vara gravid 1 v till annars tappar jag över 50 h till

På jobbet,har redan 50?sjuktimmar.Det som

Knäcker mig mest är att vi försökt över 1,5 År och nu troligt får försöka ytterligare ett År innan hjälp.Skulle varit v 8 nu och Gravhormonerna stökar än.min cysta hade krympt,så hoppas vi kan använda Letrozol när kroppen återhämtat sig. 3

Så tråkigt, jag beklagar! Styrke-kramar till dig!
  • Nilee84

Hjälp! Er erfarenhet av Provera! Blödningen kom direkt efter sista tabletten och nu CD3 blöder jag enorma mängder, har aldrig varit med om liknande!! Har fått Primolut Nor tidigare. Är detta normalt eller ska jag ringa gyn??

• Nilee84
    AnnaLinnea87 skrev 2019-11-21 13:36:07 följande:

Jag fick blödning efter 6 tabletter och fick en större blödning också, men det kan varit för att menscykeln blev 48 dagar då jag började äta provera sent. Skulle nog ringa gyn eller 1177 och dubbelkolla om du känner dig orolig? 

Tack, pratade med gym och det är tydligen normalt med Provera och när man inte haft mens på ett par månader.
  • Nilee84
    Lillamiia skrev 2019-11-19 21:22:35 följande:

Åh vad spännande då hoppas jag för din skull nu!

Jag ska ju som sagt på fredag kolla om min dubbeldos har hjälpt. Har du haft några biverkningar av medicinerna?

Hur gick det på kollen? Håller tummar! Har du koll på vilken CD du brukar har ÄL?
  • Nilee84

Idag cd 11 hade jag VUL och dubbeldosen har funkat rätt bra, bra slemhinna och 14 mm blåsa. ÄL sker troligen 3-5 dec och har fått varannan-dags ligg-schema (haha) och ska också göra blodprov för att se om ÄL skedde. Tog Ovitrelle när jag blev gravid med sonen men han ville inte ge det utan se om ägget släpper själv.

Har ju vetat att jag har PCO sen 20 årsåldern men nu hittade han också något som heter Adenomyos, en typ av Endometrios. Någon som har erfarenhet av det? Sjukt att man har två gynekologiska ?diagnoser? oberoende av varandra... oklart om jag fått det efter graviditet eller haft det hela tiden.

• Nilee84

Ok då börjar ligg-veckan närma sig sitt slut, hade mogen blåsa på höger sida när jag hade VUL och igår gjorde det jätteont där när vi hade sex. Innebär det att ÄL har varit eller är på gång? Är idag på CD 18, har tidigare haft ÄL så sent som 19. Har inte kunnat tempa, svårt med ett barn som sover bredvid, för ryckig sömn etc, och ÄL-stickor har aldrig funkat med min PCO. Ska göra blodprov nästa vecka. Håller tummarna för oss alla!!

• Nilee84
    Mn91 skrev 2019-12-05 16:54:04 följande:

Tack så mycket :) vet inte exakt varför jag fått 5-9 men det var det läkaren ordinerade. Nu i efterhand har jag läst många som tar 3-7. Får jag fråga hur många omgångar du tagit? Eller är du på första? :)

Välkommen till tråden! Fick barn med dubbel dos 5-9, men nu när vi försöker med syskon sa min gyn (han verkar mycket kunnig) att 3-7 är det nya, det ordinerar han till alla. Kanske värt att diskutera med din gyn iaf! Jag, och många andra, blev iofs gravid på 5-9 :)
  • Nilee84

Såg diskussionen kring Ovitrelle, min gyn ville inte ge det för än han sett att jag inte fick ÄL, han nämnde risk för överstimulering och att det kan slita (?) på slemhinnan. Nu har jag fått svar på progesteron/ÄL-blodprov och det är 41. Får inte tag i läkaren men har googlat mig fram till att mer än 20 betyder ÄL. Stämmer? Någon som vet?

• Nilee84
    Anonym (Li) skrev 2019-12-13 20:24:58 följande:

Jag dricker inte så ofta heller det händer nångång ibland när jag går ut med vänner på middag eller om vi firar något så att avstå alkohol är inga problem. Men ikväll firar vi en vän till mig och det är inte alla som vet vad jag o sambon går genom o jag tänkte komma ut lite o vill gärna dit o men vill inte känna mig obekväm med att tacka nej till alkohol helt då kommer alla tro att jag är gravid, för det frågar många redan om vi vill ha barn mm. :/

Jag är i exakt samma sits, har två grejer i helgen där det kommer serveras och jobbigt om det börjar snackas om ev graviditet. Funderar på att ta ett ?testa tidigt? test imorgon men osäker på om man kan lita på det.

Tar kanske ett glas eller två. Många som dricker en, två månader in på grav utan att veta. Talar ju inte för att dricka, men, ja du förstår säkert hur jag tänker... ????
  • Nilee84
    okheei skrev 2019-12-13 15:33:37 följande:

Jag hade 31 på det provet o det betydde att jag hade haft äl, så det borde betyda samma för dig :) 

Tack för ditt svar!!
  • Nilee84
    Anonym (Li) skrev 2019-12-13 21:07:14 följande:

Ja förstår precis vad du menar sååå jobbigt. Jag kan inte heller testa nu för tidigt känner jag är ju bara på äl+ 5-6. Vi får väl se hur det blir ikväll. Vilken dag e du på?

ÄL+8 ca. Kommer nog testa nästa vecka iaf! ???? Trevlig helg!
  • Nilee84

Helt sjukt, tog ett tidigt test i måndags, BIM-2 och det var negativt så har ju funderat på varför jag varken får mens eller är gravid. Tog ett test nu och positivt??? Ägget har alltså lyckats fästa även fast jag nyligen fått reda på att förutom PCO har jag efter första grav ärrbildning/endo i livmodern. Hoppas nu att det håller hela vägen!! Lycka till all ni andra!! Och ta inte tidiga tester, hehe!

Svar på tråden Letrozol - följas åt?