• Hews

Letrozol - följas åt?

Hej alla,

jag har läst igenom en stor del av tråden och tänkte haka på er här Glad Jag och min partner har försökt i ett års tid nu. Jag började för två dagar sedan med min andra omgång letrozol.

Den första omgången tog jag i maj, en follikel växte men släppte aldrig. Fick stegring på ÄL-test men aldrig positivt. Tänkte att jag kanske hade missat ägglossningen med test, men sen kom heller ingen mens och inte heller positiva graviditetstest. Så gick hela sommaren, ingen ägglossning och ingen mens.

I augusti fick vi påbörja en fertilitetsutredning på en privat klinik. Fick primolout för att blöda ut och förhoppningsvis få igång min egen cykel. Det konstaterades att jag har en PCOS-bild (vilket jag redan visste), men att allt annat såg fint ut. Har nu haft ägglossning (utan befruktning tyvärr) och precis haft mens. Så nu är jag igång med min andra omgång letrozol. 

Hoppas på att faktiskt släppa ägg och att min cykel inte blir helt uppfuckad denna gång... Jag kommer inte att få ovitrielle, eftersom kliniken menar att ovitrielle eller dylikt inte ökar chanserna nämnvärt. Därför kör de enbart på letrozolbehandling.

Ser fram emot att följas åt och att ha andra att dela erfarenheter med <3

• Hews
    Truuly skrev 2020-09-23 17:19:11 följande:

Välkommen! :)

Ovitrelle ska ju hjälpa till så ägget släpper. Borde du inte få testa det iallafall? Gör ju ingen skada :) som att jag får letrozol och ovitrelle trots egen ägglossning. Men det är så olika från klinik till klinik har jag förstått. Känns som man vill ta till alla hjälpmedel som finns hehe.

Goose01 skrev 2020-09-23 19:35:18 följande:

Hej välkommen!

Min läkare skriver inte heller ut otrivelle till mig av samma anledning, tros att hon skriver ut det till andra. Jätte konstigt det där. Även konstigt hur vissa bara behöver köra med letrozol i typ två omgångar o vi måste köra i minst 6mån innan vi får gå vidare till en ivf. Man tycker ju att samma läk iaf borde göra likadant!

Håller tummarna att ägget släpper denna gång!!!

Tack fina ni. Jag undrar också varför vissa får otrivelle och andra inte eller hur de resonerar kring IVF. Jag fyller 35 år i år och känner att klockan tickar, särskilt om vi ska hinna få fler än ett barn.
    Mikkans skrev 2020-09-23 19:35:26 följande:

Välkommen hit :)

Äter du enkeldos letrozol?

Tack! Äter enkeldos denna gång, men får eventuellt dubbel nästa gång beroende på hur kroppen reagerar nu.
  • Hews
    Truuly skrev 2020-09-24 08:52:35 följande:

Kommer de kontrollera att ägget släpper? Om det inte släpper, så borde ovitrelle vara ett hjälpmedel?

Jag får bara komma på vul på cd 12-14 och sen får ta ovitrelle (bara tagit 2-3 ggr hittills). Ingen vul eller blodprov efter ägglossning för att bekräfta. Nu vet jag att jag ägglossar ändå pga att jag tempar och har så regelbunden äl och mens. Men vet att en del gör kontroller för att se att de verkligen ägglossar.

Jo jag ska dit på vul dag 11 I cykeln. Får ta test och tempa...

Idag fick vi också svar på spermaprovet. Min partners spermier var något färre än normalt (30 milj och gröna 39 milj). Samt sämre rörlighet (10% gränsen för normalt är 30%). Nu är ju det en relativ faktor och han hade haft bihåleinflammation precis innan. Men vi remitteras oavsett till IVF. Till dess stimulerar vi med letrozol.

Känns både bra och tråkigt. Min partner tycker det känns väldigt jobbigt, att det inte bara "kan få hända". Själv har jag redan fullt upp med tabletter, äl-test, temp osv. Det händer ju liksom inte bara för oss i min hjärna redan.

Hur har ni andra detmed era partners kring detta? Hur bra koll har de på era cyklar och äl? Hur har ni involverat dom på ett bra sätt?
  • Hews
    akalei skrev 2020-09-25 14:27:34 följande:
    Jag plussade i förra veckan efter två lyckade stimuleringar (gjorde innan dess två stimuleringsförsök som inte gav ÄL). Så håller tummarna för att det går hela vägen :) :) Mitt första plus så väldigt spännande! :)
    Grattis till dig! <3
  • Hews
    Truuly skrev 2020-09-29 08:53:11 följande:

Hur går det för er tjejer?

Jag är på äl+5/6 och känner absolut ingenting. Vet att det är tidigt. Men det bara känns så.. Min tempkurva ser ungefär ut som alla mina andra icke-gravid kurvor än så länge.

Känns så deppigt.

Enligt NC så hade jag äl samma dag som jag var på vul. Skedde tidigare än läkaren trodde. Men jag själv gissar på dagen efter.[/quote

[quote=80672380][quote-nick]Truuly skrev 2020-09-29 08:53:11 följande:[/quote-nick]Hur går det för er tjejer?

Jag är på äl+5/6 och känner absolut ingenting. Vet att det är tidigt. Men det bara känns så.. Min tempkurva ser ungefär ut som alla mina andra icke-gravid kurvor än så länge.

Känns så deppigt.

Enligt NC så hade jag äl samma dag som jag var på vul. Skedde tidigare än läkaren trodde. Men jag själv gissar på dagen efter.

Jag var på vul idag (cd 12). Liten äggblåsa på 12 mm precis som första och förra gången m letrozole. Den gången utvecklades inte ägget och jag fick inte mens förrän 3 månader senare med hjälp av primolut... Ska på nytt vul på måndag för att se om det växer, men med uppmaning att ligga i helgen för att inte missa OM det växer. Annars blir det primolut och sen dubbel dos letrozol :/
  • Hews

Ni som använder NC i kombination med letrozol, märker ni skillnad i temp hos er? Jag åt primolut för att få en blödning och kunna börja med letrozol. Då blev min temp mycket högre under mens än vad jag haft de 2 cykler jag har mätt innan (började med NC för ett halvår sedan och har bara haft 4 cykler, varav primolut "skapade" en och den nuvarande är på letrozol)...

Nu undrar jag om tempen reagerar även på letrozol, för jag tycker den ligger rätt högt? På gränsen liksom. Inväntar ÄL just nu, men kan vara så att ÄL uteblir och ägget går i regression. Ska på nytt vul på måndag för att kontrollera om ägget växer eller ej. Har ej fått utslag på Äl-test ännu. Har PCO-bild.

• Hews
    Truuly skrev 2020-10-04 21:48:25 följande:
    Min temp låg ungefär som det brukar under letrozol. Kanske möjligen liiite förhöjt. Men inte så att jag tänkte på det. Men min temp brukar vara ganska hackig. Under en cykel var den dock väldigt jämnt. Nästan som en rak horisontell linje hehe.

Lycka till på måndag! :D
    Gud, nu när du säger det så är min temp mycket jämnare än vanligt! Idag fick jag dock en dipp, även om jag inte fått utslag på äl-test ännu (använder mig av clearblue advanced och har fått blinkande gubbe men ej fast). Ska bli intressant att se vad de säger på VUL idag, om ägget mognar, har släppt eller om det gått tillbaka och det blir en ny omgång priomolut. 
  • Hews
    light skrev 2020-10-05 16:49:40 följande:

Missfall igen :( Förstår inte. Testerna har blivit starkare och starkare, har symtom, ätit mina mediciner, men idag från ingenstans började det rinna klarrött blod. Nu vet jag inte om jag vill försöka igen faktiskt. Känns inte som att det är meningen att det ska bli. jävla skit.

Beklagar! Hur vet du att det är ett missfall? (frågar för att jag inte vet) Hur många har du haft? Jag är inte i din situation, men har försökt bli gravid i 1,5 år utan att lyckas. Jag och min partner är ofta nära på att ge upp, ofta. Men blir dels peppad av gynekologerna jag (vi) går till. Jag hoppas att det är värt det i slutändan. <3 hoppas du får vettig hjälp och stöd!
  • Hews
    Truuly skrev 2020-10-05 19:39:27 följande:

Hur gick det?

Ett ägg om 22 mm ligger och väntar på ägglossning <3 så nu är det bara att hoppas att vi lyckas befrukta och allt det där. Skönt att slippa primolut och ökad dos letrozol <3

Hur går det för dig??
  • Hews
    Truuly skrev 2020-10-06 09:27:46 följande:
    Jag har fortfarande inte en tillstymmelse av symtom. Bim om 1-2 dagar. Pendlar mellan hopp och förtvivlan typ. Känner bara på mig att det inte blev något denna gången heller. Känner mig precis som alla andra 17 gångerna innan bim när det inte blivit något :( Men finns alltid ett liitet hopp nånstans. Men jobbigt är det.
    light skrev 2020-10-05 21:56:06 följande:

Ja vi får nog göra en utredning.. tror inte jag orkar nu bara känner mig helt nedslagen :( Ska till min läkare på fredag för tidigt vul men nu blir det väl kontroll efter missfall. Alla mina tidiga vul har bokats om till kontroll efter missfall :(:(

Jag förstår <3 Hoppas du får hjälp med utredning om varför du får upprepande missfall när du känner dig redo. Vet en del som fått hjälp som har lyckats få en fullgången graviditet till slut.
    Håller verkligen tummarna för er! Jag tycker att tiden då mens närmar sig bara blir värre och värre för varje cykel eftersom jag liksom stålsätter mig för att bli besviken samtidigt som hoppet alltid finns där. 

Efter att ha screenat hela nätet på tidiga tecken på graviditet har jag personligen landat i att många av de tidigaste tecknen innan bim är lite mer önsketänkande än verkliga. Är en gravid så blir ju tecknen bekräftade, men är en inte det så kan en bara skylla på "skengraviditet" eller dylikt. Så jag försöker att inte känna efter så mycket... Tempen däremot, är ju jobbigare. Funderar faktiskt på att inte tempa nu från ägglossning har skett fram till mens för att slippa den stressen. 
  • Hews
    Truuly skrev 2020-10-07 13:34:09 följande:
    Exakt sådär! Man vill att tiden mellan äl och bim ska gå fort, men när det närmar sig så blir det så jobbigt med alla tankar och känslor. Man vill leva kvar i det lilla hoppet som ändå finns där, o vet att allt rasar samman när mensen kommer.

De 2 senaste gångerna har jag sagt att jag ska sluta tempa efter äl. Men har jag kunnat hålla mig? Nopp... Jag vet ju hur stressad och manisk jag blir av tempande. Jag analyserar tempkurvan flera ggr om dagen. Skapar mer stress än vad som redan är. Men nästa månad MÅSTE jag lyckas låta bli alltså.

Min temp sjönk lite imorse. Bim idag men ingen mens än. Men precis som jag misstänkte så skedde nog min äl 1 dag senare än beräknat. Så inväntar mensen imorgon :(
    Hur har det gått? Kom mensen? (hoppas inte) <3
  • Hews
    Einnob skrev 2020-10-31 13:35:36 följande:

Hej! Hoppar in i denna tråd som jag länge följt :)  Har nu tillsammans med min partner försökt bli gravid i över 1,5 år. Har blivit diagnosticerad med PCO och har ätit Letrozol i två omgångar. Första gången 5 månader i rad (enkeldos), tog en paus från mars i år och satte sedan igång med ny vända nu i september - då med dubbeldos (vilket enligt UL verkar fungera kanon på mig då jag haft snabbt växande blåsa och CD redan dag13 båda gångerna). Det tog sig inte med septemberdosen, nu i oktober gjorde jag en äggledarspolning samt fortsatte med dubbeldos och hade BIM idag (och mensen kom såklart på minuten..). Försöker verkligen att inte tänka på det för mycket under månaderna och vara positiv men snart orkar jag verkligen inte mer. Sexlivet är TOTALT dött efter att ha behövt ligga planerat under så många månader så vi ligger bara när vi enligt läkare har ÄL (kanske jättedumt, vad säger ni?!)Vet att många här inne går igenom samma och behöver nu era råd. Vad kan jag göra själv? Vad kan jag be om från vården? Har bett om Ovitrelle men läkaren säger att det inte gör någon skillnad, tycker ni att jag ska stå på mig och be igen? 

KRAM från en tjej som tittar på hur alla kompisar bara "ploppar" ut barn till höger och vänster!

Jag och min partner är i liknande situation. Försökt i 1,5 år, är inne på 4e kuren letrozol. De flesta av mina vänner har 1-2 barn eller är gravida. Det börjar bli jobbigt nu.

Produktionssex är så oerhört lustdödande även om vi båda anstränger oss. Vissa dagar turas vi om att ta initiativ, ibland ber jag honom att "bara befrukta mig. Du får max 10 minuter" ????. Det känns som om min sexualitet dött ut typ. Vi ligger varannan dag från CD 10 till positivt äl-test då vi ligger 3 dagar i rad. Försöker visa varandra väldigt mycket extra kärlek nu för att stärka i det svåra. Både fysiskt genom närhet men även genom gester, fina ord osv.

Min måndag började dock riktigt dåligt med att jag skulle göra vul för att kolla ägg tillväxt (CD 13). Fick oväntat ett positivt äl-test imorse (fast gubbe på clearblue digital). Brukar äl CD 17-19. Tog sen en enkel äl-sticka i samma urin och fick bara 1 streck =klart negativt äl-test... Fundersam gick jag till gyn och tänkte att jag i vart fall skulle få besked där hur äl ligger till. Men så var läkaren sjuk? Och de har inga tider förrän på onsdag, vilket är "för sent" om jag har ett positivt äl-test idag...

Deras uppmaning var då att vi skulle hoppa över denna cykel och köra på nästa istället. Vilket är för sent för jag och min partner låg igår ???? så vi tänkte köra på. Har ju hittills inte blivit överstimulerad så hoppas på att det inte sker denna gång heller. Hur hade ni gjort?
Svar på tråden Letrozol - följas åt?