amandakollb skrev 2020-07-04 13:34:17 följande:
Så kul alltså

nu hoppas jag på samma resultat!! Hade du nå symtom?
Jag har lutinus 100mg såg jag! ni som verkar ha bra koll på extra progesteron, jag tänkte ta sista tabletten på onsdag kväll så torsdag och fredag tar jag inget lutinus (bim fredag). Detta då jag hört att lutinus kan skjuta upp mensen så vill sluta någon dag innan. Men om jag skulle va gravid så tänkte jag börja med lutinus igen, då på fredag eller lördag. tror ni det gör något att det är ett glapp på typ 2-3 dagar då jag inte tar något lutinus?
Enligt de gyn jag pratat med (och instruktionerna jag fick med mina tabletter) ska man fortsätta ta lutinus tills blödningen eventuellt kommer. Det kan finnas en risk för mf om man slutar tvärt och kroppen inte har en tillräcklig egen produktion, och det kan tyvärr gå fort.
Jag hade fortsatt ta tills antingen mensen började, eller jag närmade mig fjärde månaden som gravid. ;)
I Sverige rekommenderar man vid IVF att man ska fortsätta med Lutinus i 30 dagar efter bekräftad graviditet, men utomlands (och detta finns bekräftat i studier) så rekommenderar man hela första trimestern, och att börja trappa ner först i vecka 12/13.